تبیان، دستیار زندگی
در اوایل ازدواج گفتگو میان شما و همسرتان لذت بخش بود و هر دو علاقه داشتید تا هر چه بیشتر با یکدیگر صحبت کنید. اما به تازگی لذت قبل را برایتان ندارد. در واقع برایتان عادی شده در صورتی که قبلاً آن را انتخاب می‌کردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطوط قرمز در گفتگوها


در اوایل ازدواج گفتگو میان شما و همسرتان لذت بخش بود و هر دو علاقه داشتید تا هر چه بیشتر با یکدیگر صحبت کنید. اما به تازگی لذت قبل را برایتان ندارد. در واقع برایتان عادی شده در صورتی که قبلاً آن را انتخاب می‌کردید. زیرا عاداتی پیدا کرده‌اید که ما آن‌ها را آفات گفتگو یا خطوط قرمز می‌نامیم.

گفتگو راهی برای گرفتن موافقت

خطوط قرمز در گفتگوها

یکی از نخستین آفات گفتگو این است که از آن به عنوان ابزاری جهت گرفتن موافقت طرف مقابل استفاده نمایید و یا به عبارتی بخواهید که او هم مانند شما فکر کند. البته مذاکره در مورد مسائل گوناگون با همسر خوب است اما باید در مباحث خود احترام به عقاید طرف مقابل را لحاظ کنیم. گفتگوهای ما باید وقتی با صحبت در مورد یک مشکل شروع می‌شود در حالی به پایان برسد که هر دو طرف راه حل مسئله را پذیرفته باشند و به هیچ یک از آن‌ها تحمیل نشده باشد. اما وقتی وقتی شما نظرات همسرتان را نادیده بگیرید یا برایش احترامی قائل نباشید نه تنها موفق به حل مشکل نشده‌اید بلکه به احساسات طرف مقابل نیز صدمه زده‌اید.

اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که می‌گویید حق با من است و تو اشتباه می‌کنی مراقب باشید. زیرا بدین ترتیب به تدریج از خوشبختی فاصله می‌گیرید و به نتیجه‌ای که می‌خواهید و آن هم رسیدن به آرامش و برطرف کردن مسائل است نمی‌رسید. در واقع موجب می‌شوید که فاصله میان همسرتان و شما زیاد شود. در ابتدا از نظر احساسی از یکدیگر فاصله می‌گیرید اما در نهایت به فاصله فیزیکی و در برخی موارد متأسفانه منجر به جدایی می‌شوید.

به جای اینکه سعی در متقاعد کردن طرف مقابل داشته باشید و بخواهید او نیز مانند شما فکر کند بهتر است با احترام در مورد دیدگاه‌های متفاوت هر دو صحبت نمایید. نقطه نظرات همسرتان مطمئناً ارزش شنیدن دارد. پس از اینکه کاملاً آن را درک کردید و متوجه منظور وی شدید ممکن است علاقه‌مند به آن شده و نظر او را بپذیرید.

جالب است بدانید همسرانی که به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارند به سادگی تحت تأثیر یکدیگر واقع می‌شوند و روابط بهتری با یکدیگر دارند.

به طور کلی عقل دو نفر بهتر از یک نفر است زیرا هر یک از جنبه‌های گوناگون یک مسئله را می‌بینند و ادغام راه حل‌ها موثر تر خواهد بود.

پرداختن به اشتباهات یکدیگر

یکی از نیازهای احساسی اصلی ما انسان‌ها مورد تایید و تحسین قرار گرفتن است. هر بار که شما به همسرتان یاد آوری می‌کنید که در زمان گذشته یا حال به دستاوردهای مثبتی رسیده از آنجایی که به این نیاز اصلی او پاسخ داده‌اید بر محبت او نسبت به خود می‌افزایید.

سرزنش کار جالبی نیست اما همسران بسیاری اوقات بر سر اشتباهات یکدیگر بحث کرده و بارها و بارها آن موارد را به یکدیگر یاد آوری می‌کنند

اما وقتی همسرتان را به یاد شک ست‌ها و اشتباهاتش می‌اندازید دقیقاً عکس مطلب اتفاق می‌افتد. شما با این کار با تضعیف اطمینان و اعتماد به نفس او موجب عقب نشینی احساسی وی و کاهش صمیمیت میان خود و او می‌شوید.

سرزنش یکی از دردناک‌ترین کارها در ازدواج و رابطه میان همسران است. زیرا ما نیاز به تایید داریم نه سرزنش و نکوهش. از طرفی تمایل داریم کسی که بیشترین تایید و تشویق را در مورد ما انجام می‌دهد همسرمان باشد و در صورتی که این‌گونه باشد مرتب قدرتمندتر عمل می‌کنیم. به طور حتم هیچ یک از ما علاقه نداریم که توسط طرف مقابل مورد سرزنش واقع شویم و نقاط ضعفمان مرتب مورد تاکید قرار گیرد.

در یک رابطه صمیمانه ما به همسرمان کلید ورود به قلبمان را می‌دهیم. پس او می‌تواند نیازهای عاطفی ما را پاسخ دهد و برآورده کند. از طرفی نیز می‌تواند ما را حساس و آسیب‌پذیر کرده و با سرزنش ما خود را از دریچه قلبمان دور کند.

سرزنش کار جالبی نیست اما همسران بسیاری اوقات بر سر اشتباهات یکدیگر بحث کرده و بارها و بارها آن موارد را به یکدیگر یاد آوری می‌کنند. شاید ما این کار را می‌کنیم که مطمئن شویم به یاد همسرمان می‌ماند و دیگر مرتکب آن نمی‌شود. اما این کار جز ناراحت کردن طرف مقابل سودی ندارد؛ و از همه مهم‌تر اینکه در این میان گفتگوی توأم با احترام از بین می‌رود.

خطوط قرمز در گفتگوها

وقتی ما تصور می‌کنیم که حرف‌هایمان تکراری شده شاید بارها و بارها داریم به مسائل ناخوشایند گذشته یا حال می‌پردازیم. که این یکی از آفات اصلی در گفتگوی لذت‌بخش است. هر چه شما به این کار بپردازید از پرداختن به جنبه‌های مثبت و بر آوردن نیازهای احساسی همسرتان باز خواهید ماند؛ و علاقه و محبت میان شما نیز رفته رفته کاهش می‌یابد.

استفاده از کلام برای تنبیه

وقتی از کلام یا لغاتی استفاده می‌کنید که همسرتان را آزرده یا تنبیه کنید در واقع در حال سوء استفاده احساسی از او هستید و اینکار به شدت مخرب است. شما با این کار او را به عقب نشینی احساسی وادار کرده و احساس بدی به او می‌دهید پس از مدتی اگر با یکدیگر زندگی کنید و از لحاظ جسمی در کنار هم باشید در واقع از نظر روحی از یکدیگر طلاق گرفته‌اید و پس از مدتی امید به بازسازی روابط نیز از میان می‌رود.

برخی از زوجین سعی می‌کنند یکدیگر را به طور مستقیم سرزنش نکنند و در ظاهر به یکدیگر احترام بگذارند اما همین که با برخی کلمات و لغات یکدیگر را می‌آزارند بدترین شکل تخریب روابط است. استفاده از کلمات دو پهلو و کنایه آمیز از این دسته‌اند.

نکته مهم دیگر این است که اگر شما به آفات گفتگو دچار باشید دیگر نخواهید توانست از نکات مثبت در گفتگو مانند پرداختن به مسائل یکدیگر و دادن اطلاعات و پرداختن به نکات مورد علاقه طرف مقابل نیز استفاده نمایید. زیرا دیگر قادر به درک همسرتان نخواهید بود.

همان‌طور که می‌دانید اعتماد لازمه یک گفتگوی صمیمانه است. وقتی همسرتان تصور کند که ممکن است شما از برخی صحبت‌ها و یا اطلاعاتی که در مورد خود به شما می‌دهد علیه وی استفاده نمایید اعتماد وی از میان رفته و صمیمیت کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر او دائم در حالت دفاعی خواهد بود و خود را از سرزنش و نکوهش شما حفظ می‌کند و گفتگوها رفته رفته کاهش می‌یابد.

نخستین پیشنهادی که می‌توانم به شما بکنم این است که ابتدا آفات گفتگو را از میان ببرید سپس به بهره گیری از ویژگی‌های مثبت گفتگو بپردازید

بدین ترتیب علاقه‌مند می‌شوید تا زمان بیشتری را با هم و در کنار هم به گفتگو بنشینید و رابطه صمیمانه‌ای که برای یک ازدواج لازم است میان شما ایجاد می‌شود.

البته باید در بکارگیری تکنیک‌های فوق تمرین زیادی نمایید تا بتوانید علاوه بر لذت بردن از گفتگوهای دو جانبه نیازهای خود و همسرتان را نیز بر آورده سازید و همواره به یاد داشته باشید هیچ کس دیگری همچون همسر نمی‌تواند به نیازهای عاطفی فرد پاسخ دهد. بدین ترتیب انگیزه بیشتری برای تمرین پیدا کرده و رفته رفته مهارت‌هایتان نیز افزایش می‌یابد و با درک بیشتر یکدیگر از رابطه زناشویی خود رضایت بیشتری خواهید داشت. امیدواریم با رعایت موارد فوق به موفقیت بیشتری در روابط و گفتگوها برسید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : موفقیت و شادکامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.