تبیان، دستیار زندگی
کسب اطلاعات دقیق روزمره از آخرین وضعیت نیروهای خودی و قوای دشمن در جبهه‌ها، گردآوری آخرین اطلاعات از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و موضعگیری افراد و گروهها در قبال مسائل جنگ، از جمله وظایف سید احمد خمینی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقدس ترین دفاع

سید احمد خمینی
کسب اطلاعات دقیق روزمره از آخرین وضعیت نیروهای خودی و قوای دشمن در جبهه‌ها، گردآوری آخرین اطلاعات از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و موضعگیری افراد و گروهها در قبال مسائل جنگ، از جمله وظایف سید احمد خمینی بود.

دفاع مقدس شناسنامه افتخار و ایستادگی و مقاومت ملت ایران در مقابل تجاوزگران است. دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از سخت ترین و افتخاربرانگیزترین مقاطع زندگی انقلاب اسلامی بود که در همان اوائل تولدش سر راه ملت قرار گرفت.

ملت ایران در این هشت سال امتحان عجیبی پس داد و بعد از آن مدال سربلندی و عزت گرفت.

آنقدر آوازه این عزت و اقتدار به بلندا کشید که امروز ابرقدرتهای شرق و غرب نیز از نام ایران واهمه دارند. ایرانی که زمانی در چنته و زیر پنجه خبیث استعمارگران غربی بود و مسئولین مملکتی نوکران چپاولگران آمریکایی بودند.

در این میان جوانان این مرز و بوم عاشقانه و مدبرانه و غیورانه به دفاع از سرزمین و دین و آئینشان به پا خواستند. تمام اقشار جامعه یکدست شده و دست به دست هم برای اعتلای کشورشان جنگیدند و نگذاشتند یک وجب از خاکشان به دست دشمن بیفتد.

بر خلاف خاندان های سلطنتی در سراسر دنیا, خانواده رهبر انقلاب نیز همه نوع آمادگی خود را در دفاع مقدس اعلام کرده و فرزندان آن رهبر فرزانه دوشادوش جوانان مردم در میدان نبرد و یا صحنه های تصمیم گیری آن حضور یافتند و به اقتضای زمان و تدابیر تیزبینانه امام راحل, آستین همت بالا زدند و در دفاع از جان و مال و ناموس مردم مرادنه کوشیدند.

نقش فرزند امام در دوران دفاع مقدس نیز بسیار حائز اهمیت است. در تمام دوران دفاع مقدس و در تمام صحنه‌های هدایت آن، و هر جا که خمینی بود در کنار او چهره مصمّم و خستگی‌ناپذیرِ مشاورِ کاردان و امینش «احمد» نیز حضور داشت.

کسب اطلاعات دقیق روزمره از آخرین وضعیت نیروهای خودی و قوای دشمن در جبهه‌ها، گردآوری آخرین اطلاعات از شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه و موضعگیری افراد و گروهها در قبال مسائل جنگ، و تنظیم و جمعبندی آخرین اطلاعات از مواضع سیاسی و نظامی دولتها و مجامع بین‌المللی در رابطه با رخدادهای جبهه و مواضع رادیوها و دیگر رسانه‌های بیگانه و رساندن به موقع این اطلاعات به فرماندهی کل قوا مسئولیتی بود

که مرحوم حاج احمد آقا با مدیریت عالی خود و با مطمئن‌ترین روشها و استفاده از افراد کاردان و امین در دفتر حضرت امام آن را به بهترین وجه ایفاء می‌نمود

و علاوه بر آن، ابلاغ امانتدارانه و سریع پیامهای سرّی و علنی امام در رابطه با امور نظامی، و ارتباط مستمر با شورای عالی دفاع و فرماندهان نظامی و شرکت در جلسات شورا و ارائه رأی و نظر مشورتی خویش به حضرت امام و شورا، و برنامه‌ریزی ملاقاتِ رزمندگان ارتشی و سپاهی و بسیجی با فرمانده کل قوا از دیگر مسئولیتهایی بود که وی در 8 سال دفاع مقدس در کنار مشغله روزمره و بسیار مهم و مؤثری که در دفتر حضرت امام و در خدمت ایشان داشت بخوبی از عهده آن برآمده است.

 وقتیکه حضرت امام پیامی در رابطه با جبهه‌ها می‌داد و یا نظری ابراز می‌نمود وی نخستین کسی بود که با شور و احساس مسئولیت با تمام وجود تلاش می‌کرد

تا پیام و نظر امام به درستی و مو به مو اجرا شود و بدین ترتیب است که نام احمد خمینی در کنار دیگر سرداران دفاع مقدس در خدمت حضرت روح‌الله ثبت است و تاریخ از نقش و سهم مؤثر او در این رابطه همواره به بزرگی یاد خواهد کرد.


منابع:

پرتال امام

تهیه و فرآوری : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان