تبیان، دستیار زندگی
غفوری فرد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: حمید سجادی اولین و مهم‌ترین قربانی فضای غبارآلود رای اعتماد بود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش قربانی فضای مه آلود دولت


غفوری فرد در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

حمید سجادی اولین و مهم‌ترین قربانی فضای غبارآلود رای اعتماد  بود


غفوری فرد

حسن غفوری فرد نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را اولین و مهم‌ترین قربانی فضای غبارآلود رای اعتماد عنوان می‌کند و در عین حال می‌گوید که حتی در یک فضای عادی هم شانس سجادی برای کسب رای اعتماد مجلس شانس کمی بوده است.

غفوری فرد که خود از روسای اسبق سازمان تربیت بدنی است با ارائه تحلیلی از علت عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی دولت، حمید سجادی را قهرمان ملی محبوب و دارنده  12 مدال آسیایی توصیف می‌کند اما در ادامه می‌افزاید که وزارت خانه جدیدالتاسیس ورزش و جوانان با توجه به در بر گیری گسترده آن نیازمند مدیریتی قوی و صاحب نظر است.

او ضمن احترام به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عدم رای اعتماد به سجادی، وجود فضای غبارآلود و به خصوص نامه رییس جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی خود را در این تصمیم مجلس موثر عنوان می‌کند.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان را با حسن غفوری فرد در پی می‌خوانید:

-با توجه به اینکه حمید سجادی به نسبت گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت ورزش از سوابق خوب ورزشی برخوردار بوده ارزیابی شما از علت عدم رای اعتماد مجلس به ایشان چیست؟

به هر حال داشتن سوابق ورزشی خوب برای یک نفر به معنای اینکه آن فرد وزیر خوبی هم باشد نیست. ممکن است کسی قهرمان ملی و المپیک باشد ولی لزوماً مدیر خوبی نباشد.

در اینکه آقای دکتر سجادی یک قهرمان ملی محبوب است و 12 مدال آسیایی داشته شکی نیست و کسی هم در مجلس نسبت به شخصیت ورزشی ایشان تعرضی نداشت؛ جز یکی دو مورد که یکی از آن‌ها پرونده‌ای از ایشان در بازرسی بود که توضیحاتی ارائه شد و مورد جزیی دیگری هم وجود داشت که توضیح داده شد.

یکی از دلایل این موضوع نامه‌ای بود که رییس جمهور برای معرفی آقای دکترسجادی به مجلس نوشته بودند. بسیاری از دوستان اعتقاد داشتند که این نامه خلاف قانون است و نباید اعلام وصول شود چرا که طبق قانون اساسی رییس جمهور باید وزیر را معرفی کند و برنامه او را به مجلس تقدیم کند و غیر از این نمی‌تواند بحثی را مطرح کند

-پس چه مسایلی باعث شد تا ایشان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشود؟

مهم‌ترین موضوعی که در بررسی رای اعتماد به آقای سجادی مطرح بود این بود که وزارتخانه ورزش و جوانان از دو معاونت بزرگ رییس جمهور تشکیل شده است؛ تربیت بدنی که مسائل پیچیده‌ای را شامل می‌شود و مسئله جوانان که اشتغال، ازدواج، مسکن، تحصیلات و آینده جوانان را نیز در بر می‌گیرد لذا این وزارتخانه نیازمند مدیر قوی‌تری است.

البته آقای سجادی گفتند که از سال 74 سابقه مدیریتی داشته‌اند ولی مدیریت در یک بخش شهرداری و یا در کیش با مدیریت آن هم در وزارتخانه به این مهمی متفاوت است.

طبق قانون اساسی کشورمان وزیر در تمام مسائل مهم مملکتی حق نظر دارد گرچه ممکن است که از نظر جهانی کار معاون رییس جمهور مهم‌تر باشد اما از نظر قانون اساسی در هیات دولت حق رای ندارد. در حالی که وزیر حق رای دارد و علاوه بر مسائل ورزش و جوانان باید در تمام مسائل کشور صاحب نظر باشد چرا که وزرا مسوولیت مشترکی در تصمیمات دولت دارند. بنابراین نمایندگان فکر کردند که شاید مدیریت قوی‌تری برای وزارتخانه ورزش و جوانان مورد نیاز باشد.

غفوری فرد

-به نظر شما آیا علل و عوامل دیگری هم در رای نیاوردن وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دخیل بوده است؟

مطمئنا نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که فضای چند روزه کشور فضای غبارآلودی بوده است. یکی از دلایل این موضوع نامه‌ای بود که رییس جمهور برای معرفی آقای دکترسجادی به مجلس نوشته بودند. بسیاری از دوستان اعتقاد داشتند که این نامه خلاف قانون است و نباید اعلام وصول شود چرا که طبق قانون اساسی رییس جمهور باید وزیر را معرفی کند و برنامه او را به مجلس تقدیم کند و غیر از این نمی‌تواند بحثی را مطرح کند. برخی از نمایندگان می‌گفتند که معنای این نامه رییس جمهور این بوده که به این وزیر رای ندهید و برخی دیگر از دوستان نماینده معتقد بودند که هدف آقای احمدی نژاد از ارسال این نامه به مجلس این بوده که آقای سجادی رای نیاورد. بنابراین این نامه تأثیر زیادی در رای عدم اعتماد به آقای سجادی داشت و فضا را آلوده کرد و آن را تحت تأثیر قرار داد.

مسئله دیگر اینکه درست یا نادرست گفته شده که آقای سجادی با مشایی ارتباط و هماهنگ دارد که این موضوع هم موجب نگرانی نمایندگان شده بود.

در اینکه آقای دکتر سجادی یک قهرمان ملی محبوب است و 12 مدال آسیایی داشته شکی نیست و کسی هم در مجلس نسبت به شخصیت ورزشی ایشان تعرضی نداشت؛ جز یکی دو مورد که یکی از آن‌ها پرونده‌ای از ایشان در بازرسی بود که توضیحاتی ارائه شد

لذا به نظر می‌رسد در این فضای غبارآلود اولین و مهم‌ترین قربانی این فضا آقای دکتر سجادی بود.

-نهایتا فکر می‌کنید آیا مجلس تصمیم درستی گرفت که به ایشان رای نداد؟

ما باید به تصمیم مجلس احترام بگذاریم و اگر من بگویم که مجلس تصمیم درستی نگرفته به کل مجلس اهانت شده است. اما مسلماً فضا، فضای مناسبی نبوده و ممکن بود در صورت مناسب بودن فضا، تصمیمات قدری متفاوت‌تر اتخاذ شود.

-یعنی معتقدید که اگر فضا به این شکل نبود، مجلس به آقای سجادی به عنوان وزیر ورزش و جوانان رای اعتماد می‌داد؟

به نظر می‌آید که حتی در یک فضای عادی هم شانس ایشان برای کسب رای اعتماد مجلس شانس کمی بوده است.

سارا کیان

بخش ورزشی تبیان