تبیان، دستیار زندگی
درمی‌یابید که در زندگی‌تان‌، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می‌قبولانید که با وجود این افراد، هیچگاه تنها نخواهید ماند...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غریبه های همخون

اهمیت رابطه خواهر و برادرها


درمی‌یابید که در زندگی‌تان‌، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می‌قبولانید که با وجود این افراد، هیچگاه تنها نخواهید ماند...........

با من غریبگی نکن

طولانی ترین رابطه میان انسانها رابطه میان خواهران و برادران است. طبق آمارهای موجود بیش از هفتاد و پنج درصد مردم بالای 65 سال دست کم یک خواهر یا برادر دارند و رابطه با آنها نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد. بررسی ها نشان می دهد که رابطه میان خواهران و برادران در میانسالی استحکام بیشتری یافته و در دوران پیری نیز تداوم می یابد.

بعد از اینکه فرزندان خانواده به تدریج استقلال می یابند، والدین سالمند از دنیا می روند و افراد به طور کلی تنها تر از قبل می شوند افراد به خواهر و برادر خود وابستگی بیشتری پیدا می کنند. افرادی که با خواهران و برادران خود رابطه نزدیک تری دارند از آرامش بیشتری برخوردارند. زنان در حمایت عاطفی از خواهران و برادران خود نقش موثر تری ایفا می کنند و شاید به همین دلیل افرادی که رابطه گرمی با خواهران خود دارند از روحیه بهتری برخوردار هستند. پژوهشها نشان داده علی رغم ارتباط نزدیکی که میان خواهران وبرادران وجود دارد، اما هنوز پیوند عاطفی آنها با فرزندان و حتی نوه ها قویتر است اما جالب است بدانید که افراد در هنگام بروز مشکل، قبل از مراجعه به فرزندان خود، نخست به خواهران و برادران خود روی می آورند.

لذا با این اوصاف  اگر شما هیچ‌گاه با خواهران و برادرانتان نزدیک و صمیمی نبوده‌اید، هنوز هم فرصت جبران گذشته و بهبود روابط را دارید.

خواهر و برادر، پیوند خاصی با یکدیگر دارند و قادرند وقتی یکی از آنها دچار مشکل شد و به کمک نیاز داشت، مشکل او را شناسایی و درک کنند. در حقیقت، پیوند خاصی که بین خواهر و برادر وجود دارد، نشان‌دهنده پیشرفت روانشناختی انسان‌هاست. وقتی که شما بتوانید به خانواده‌تان تکیه کنید و بدانید که مورد حمایت آنها قرار خواهید گرفت، قطعا شخص شادتری خواهید بود. به این طریق است که اعتماد به‌نفس‌تان تقویت می‌شود و درمی‌یابید که در زندگی‌تان‌، انسان‌هایی هستند که بدون هیچ‌گونه انتظاری، عاشقانه شما را دوست دارند و اینجاست که به خود می‌قبولانید که با وجود این افراد، هیچگاه تنها نخواهید ماند.

وقتی کمی مسن‌تر شدید، خواهر و برادرتان از بهترین دوستان شما به شمار می‌روند. آنها را بیشتر در زندگی خود احساس خواهید کرد و پیوند میان تان مستحکم‌تر خواهد شد

وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است.

حتی در دوران سالمندی نیز مهمترین منبع عاطفی برای افراد خانواده به شمار می رود و از آنجا که عمدتا اختلاف سنی میان خواهر و برادرها کمتر از والدین با فرزندان است لذا بسیاری از افراد هر چه به دوران سالمندی نزدیک تر می شوند بیشتر دوست دارند اوقات فراغت خود را در کنار خواهر و برادر خود باشند. شاید علت این ارجحیت این باشد که آنان وجوه تشابه بیشتری با خواهر و برادر خود دارند. رابطه نزدیک با خواهر و برادر به افزایش حس اعتماد به نفس منجر می شود و آنها را در مقابل فشارهای روانی مقاومتر می کند. بدیهی است که وقتی افراد به خواهر و برادر اعتماد کنند و احساسها و مشکلات عمیق خود را با یکدیگر در میان بگذارند، با بحرانهای زندگی و به خصوص مشکلات سالمندی کنار می آیند.

وقتی که با خواهر و برادرتان ارتباط خوبی داشته باشید، متوجه خواهید شد که ارتباط برقرار کردن با آنها نسبت به افراد دیگر بسیار راحت‌تر است.

با من غریبگی نکن

بسیاری از خواهران و برادران تصور می‌کنند که گذراندن اوقاتشان با افراد دیگر بسیار ساده‌تر است و به همین دلیل اکثرا اوقات فراغت‌شان را با دیگران می‌گذرانند درصورتی که تصور اشتباهی دارند.

** اگر علاقه‌مندید که ارتباط بسیار مستحکم و استواری با خواهران و برادرانتان داشته باشید، سعی کنید نکاتی را که در زیر ذکر می‌شود را به خاطر بسپارید و آنها را به کار بندید:

با آنها صحبت کنید: این یکی از ساده‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید انجام دهید. به آنها زنگ بزنید و از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، اطلاعات کسب کنید.

ناهارتان را با آنها میل کنید: این نکته خیلی با اهمیت است که با خواهر و برادرتان باشید و وقت‌تان را با آنها بگذرانید. حتی‌المقدور ناهار را با آنها میل کنید که این خود یک راه ساده برای با هم بودن و استحکام روابط است.

با یکدیگر به سفر یا گردش بروید: یک راه عالی برای تقویت روابط بین شما و خواهر و برادرتان این است که به همراه یکدیگر به مسافرت و گردش بروید. لحظات شاد و مهیجی را با هم سپری کنید.

مناعت طبع داشته باشید: به جای اینکه وظایف برادر بزرگتر یا خواهر کوچکتر را به آنها گوشزد کنید، بیاموزید که روابط پخته و بزرگ‌تر از سن‌تان با یکدیگر داشته باشید. احترام گذاشتن به یکدیگر یکی از مواردی است که هم شما و هم خواهر و برادرتان باید در تمام طول زندگی رعایت کنند. هیچگاه احترام قائل شدن برای همدیگر را فراموش نکنید.

وجود خواهر و برادر در کنارتان می‌تواند نعمت بزرگی در حل مشکلات و چالش‌های زندگی شما باشد و چون با خواهر و برادرتان در یک خانه بزرگ شده‌اید، ارزش‌های مشابهی دارید و این بسیار مفید است

علایق مشترک بین خودتان و آنها را کشف کرده و آن‌را تقویت نمایید: ممکن است شما به‌دلیل تفاوت زیادی که از نظر علایق با خواهر و برادرتان دارید، برای برپایی روابط مستحکم با آنها، مشکلاتی پیش رو داشته باشید. در این مواقع به‌دنبال نقاط مشترک بین خودتان و آنها باشید. البته ممکن است شما با خانواده‌تان علایق مشترکی داشته باشید اما این احتمال وجود دارد که اگر علایق شخصی‌تان را با خواهر و برادرتان به مشارکت بگذارید، ارتباط محکم‌تری به وجود بیاید. مثلا شاید هر دوی شما وقت‌تان را برای مذهب یا توجه به سیاست صرف کنید. سعی کنید علایق مشترک‌تان را بیابید و با استفاده از وجود این علایق مشترک، یک رابطه استوار و پابرجا بین خود و خواهر و برادرتان بنا‌سازید.

با من غریبگی نکن

به خواهر و برادرتان، خالصانه عشق بورزید: به این نکته توجه داشته باشید که خواهر و برادرتان برای همیشه جزئی از زندگی شما خواهند بود. یاد بگیرید که چگونه خواهر و برادرتان را دوست داشته باشید و آنها را با همه نقاط ضعف و قوتشان، بپذیرید. مهم نیست که در گذشته چه رفتارها و برخوردهایی با آنها داشته‌اید، مهم این است که حالا هر کاری را می‌توانید برای ساختن یک ارتباط مستحکم و پابرجا، انجام دهید.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

همشهری آنلاین با اضافات و تغییرات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.