تبیان، دستیار زندگی
به رغم ناکامی طرح اذان تا اذان در دومین سال اجرای خود شورای صنفی اکران قصد احیای این طرح در رمضان 90 را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازهم حکایت سینما و رمضان


به رغم ناکامی طرح اذان تا اذان در دومین سال اجرای خود شورای صنفی اکران قصد احیای این طرح در رمضان 90 را دارد.

اذان تا اذان

سال 88 وقتی سالن های سینما برای اولین بار تا نیمه های شب فیلم نمایش می داد، ابتدا کسی فکر نمی کرد که از این طرح استقبال شود اما کم کم عنوان «اذان تا اذان» را همه شناختند و در سینماها جستوجو کردند. هرچند روزهای اول این طرح چندان هم با اقبال روبه رو نشد اما کم کم جای خود را میان مخاطبان و علاقه مندان به سینما باز کرد و از هفته دوم ماه رمضان سالن های دیگری به این طرح اضافه شد و عملا سالن های سینما رونق دوباره ای پیدا کرد و همین مسئله سبب شد تا سال گذشته دوباره سینما داران به فکر اجرای مجدد طرح «اذان تا اذان» بیفتند و آن را اجرا کنند. در ابتدا همه یز نشان از تکرار استقبال مخاطبان داشت چه اینکه سال گذشته مسئولان برای اجرای طرح از امتیاز برنامه ریزی و هماهنگی قبلی و نیز بهره گیری از تجربه یک دوره برگزاری، برخوردار بودند. اما در عمل اتفاق به گونه ای دیگر رخ داد. حوزه هنری اولین مرکزی بود که سالنهای تحت پوشش خود را از همراهی با طرح منع کرد و همین اتفاق از سوی بزرگترین نهاد سینمادار کشور باعث شد در توفیق طرح اما و اگرهایی مطرح شود. مخاطبان هم تحت تأثیر همین فضای تردید چندان روی تجدید خاطرات سال گذشته خود حساب باز نکردند. هم زمان با این شکاف در میان مسئولان اجرای طرح از بیرون نیز انتقاداتی نسبت به این طرح مطرح شد تا جایی که کار به تریبون های نمازجمعه کشید و برخی ائمه جمعه این طرح را در تقابل با مساجد دانستند. در چنین فضایی شکست طرح دور از انتظار نبود و همین هم شد. در دومین سال اجرای طرح اذان تا اذان مخاطبان دیگر استقبال سال 88 (که تا 85 درصد باعث افزایش آمار مخاطبان سینما شده بود) را تکرار نکردند  و طرح شکس خورد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش به طرح اکران اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرحی به شورای صنفی نمایش ارایه شده که سینماها در طول روز تعطیل باشند و تنها از اذان تا اذان فعال باشند.

نامگذاری "اذان تا اذان" نادرست بود

پس از این شکست نقد و تحلیل های بسیاری عنوان شد که مهمترین آن ها از زبان وزیر ارشاد رسانه ای شد. سید محمد حسینی درباره واکنش انتقادی برخی ائمه جمعه نسبت به این طرح گفت: «شاید نامگذاری این طرح درست نباشد. خود من هم این را قبول دارم. این اسم ممکن است این تداعی را ایجاد کند که یک عده می آیند از افطار تا سحر در سینما می نشینند و پشت سر هم فیلمهای متفاوت و متعددی برایشان نمایش داده می شود در حالی که اصلا این جور نیست. هر فردی یک سانس به سینما می آید و فیلمی را می بیند و می رود و به کارهای دیگرش می رسد. همانطوری که خیلی ها می نشینند و بعد از افطار یک سریال تلویزیونی می بینند یا به خرید می روند و ورزش می کنند. مثلا دیدم در برخی استانها که اصلا این طرح در آن اجرا نمی شود برخی رفته اند از تریبون های عمومی به اجرای این طرح اعتراض کرده اند. این را هم باید یاد آور شوم که به هر حال حساسیت هایی که از ناحیه علما و روحانیون وجود دارد جای تقدیر و تشکر دارد و نشان می دهد که آنها مسائل را دنبال می کنند و ما هم از نقدهایی که صورت می گیرد استقبال می کنیم. در مورد هر مسئله ای هم اگر از ما سوالی شود و بخواهند ما می رویم برایشان توضیح می دهیم تا این تصور ایجاد نشود که ما نسبت به این مسائل بی توجه هستیم. خود ما خیلی دغدغه مسائل دینی و مذهبی را داریم و سابقه کاری مان هم در جاهای دیگر همین مسئله را نشان می دهد.»

وزیر ارشاد: شاید نامگذاری این طرح (اذان تا اذان) درست نباشد. این اسم ممکن است این تداعی را ایجاد کند که یک عده می آیند از افطار تا سحر در سینما می نشینند و پشت سر هم فیلمهای متفاوت و متعددی برایشان نمایش داده می شود در حالی که اصلا این جور نیست

ارائه طرح جدید برای رمضان 90

با وجود تمام این تفاسیر روز گذشته حبیب کاوش از ارائه طرح جدید اکران اذان تا اذان برای نمایش فیلم در ماه رمضان به شورای صنفی نمایش خبر داد. سخنگوی شورای صنفی نمایش به طرح اکران اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرحی به شورای صنفی نمایش ارایه شده که سینماها در طول روز تعطیل باشند و تنها از اذان تا اذان فعال باشند که در حال بررسی است اما برای این ‌كه ماه مبارک رمضان پرباری را داشته باشیم تسهیلات ویژه‌ای از جمله کپی فیلم‌ها و هفته‌های نمایش و... برای فیلم‌های درخور توجهی که در ماه مبارک رمضان اکران خواهند شد در نظر گرفته‌ایم که به زودی اعلام خواهیم کرد. باید منتظر ماند و دید امسال بازخورد اجرای این طرح در میان مخاطبان چگونه خواهد بود.

فرآوری: امید صبوری

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر