تبیان، دستیار زندگی
با توجه به بدهی های بالای ایرلند، پرتغال و اسپانیا،احتمالا بحران یونان به سایر کشورهای اروپا نیزسرایت می کند و یورو با تهدیدات جدی روبروست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یونان، اروپا را به قهقرا برد


با توجه به بدهی های بالای ایرلند، پرتغال و اسپانیا،احتمالا بحران یونان به سایر کشورهای اروپا نیزسرایت می کند و یورو با تهدیدات جدی روبروست.


یونان

یونان طی روزهای گذشته ناآرام و شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود که در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت به خیابانها آمده بودند. دولت یونان در حال حاضر تحت فشارهای مردم از یک طرف و فشار سایر کشورهای اروپایی از طرف دیگر در بدترین وضعیت قرار دارد. پاپاندرو که برای رفع مشکل بدهی ها، برنامه ریاضت اقتصادی را مطرح و مجبور به ترمیم کابینه شد حال باید منتظر رأی اعتماد پارلمان به کابین? جدیدش باشد.مسئله ای که امروز یونان با آن روبروست و همچنان موضوع بحث و گفتگوی رهبران اروپاست، اینست که یونان همچنان برای مقابله با بحران اقتصادی به دور تازه ای از کمک های اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول نیاز دارد واحتمالا در روزهای آینده تکلیف اعطای وام جدید به این کشور روشن خواهد شد.

مشکل یونان که در واقع از سال 2009 آغاز شد کسر بودجه عظیم این کشور است. دولت فعلی رقم 150 درصد تولید ناخالص داخلی یعنی مبلغی حدود 350 میلیارد یورو کسر بودجه دارد که این رقم بسیار قابل توجه است.

اروپا امید دارد با ارائه دور جدیدی از کمک های مالی به یونان، این کشور را از سقوط اقتصادی نجات دهد و در واقع منطقه یورو را نیز از خطر فروپاشی نجات دهد.

راهکارهای زیادی تاکنون برای مقابله با این کسر بودجه در نظر گرفته شده است. از جمله آنکه از هزینه های عمومی کاسته و درآمدهای دولت افزایش پیدا کند که این مسئله به معنای فشار بیشتر بر مردم خواهد بود به این دلیل که در هر حال هم مالیات ها باید افزایش یابد و از سوی دیگر با کوچک شدن دولت، برنامه های خصوصی سازی نیز باید با شدت بیشتری دنبال شود و از طرف دیگر با کاهش تعداد کارمندان دولت بر آمار بیکاری افزوده شده و این بدان معناست که هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا خواهد کرد و هم قیمت ها افزایش خواهد یافت.زمانی که مالیات بر افزایش افزوده که بر روی کالاها تعلق می گیرد، افزایش یابد، بدون شک این مسئله بر قیمت نهایی کالا نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در مقابل مردم نیز بر این اعتقادند از آنجایی که سیاستمداران و دولتمردان یونانی عامل اصلی به وجود آورند? این وضعیت هستند، مردم نباید این بار را تحمل کنند. مردم نسبت به دولتمردان بی اعتماد شده اند که این عدم اعتماد در شعارهای آنها نیز منعکس است. از طرف دیگر اتحادیه اروپا نیز تحت فشارهای زیادی است، چرا که این احتمال وجود دارد بحران یونان با توجه به بدهی های بالای ایرلند، پرتغال و اسپانیا به سایر کشورهای اروپا نیزسرایت کند و یورو را با خطر مواجه کند و به عبارتی یونان، اروپا را با خود به قهقرا ببرد. یکی از آثار این بحران، کاهش قیمت یورو بوده است.به گونه ای که تعدادی از بانک های فرانسوی که در یونان وام اعطا کرده بودند و یا اوراق بهادار یونانی را خریداری کرده بودند، در حال حاضر در رتبه بندی اعتماد در میان موسسات فرانسوی دچار نزول اعتبار شده اند.

مشکل یونان که در واقع از سال 2009 آغاز شد کسر بودجه عظیم این کشور است. دولت فعلی رقم 150 درصد تولید ناخالص داخلی یعنی مبلغی حدود 350 میلیارد یورو کسر بودجه دارد که این رقم بسیار قابل توجه است.

اروپا امید دارد با ارائه دور جدیدی از کمک های مالی به یونان، این کشور را از سقوط اقتصادی نجات دهد و در واقع منطقه یورو را نیز از خطر فروپاشی نجات دهد.در صورتی که وضعیت اقتصادی اروپا به همین شکل ادامه یابد، هیچ کشوری در یونان سرمایه گذاری نخواهد کرد و اکثریت بنگاههای بزرگ اقتصادی چندملیتی نیز اعتمادشان نسبت به این کشور سلب خواهد شد کمااینکه درمرحل? فعلی، اعطای وام به این کشور، مشروط به ارائ? ضمانت های بازپرداخت از سوی سیاستمداران یونانی شده است.

حال باید دید که آیا اروپا حاضر است بدون ضمانت، یونان را از سقوط اقتصادی نجات دهد و یا آنکه با فروپاشی مالی یونان، بحران اقتصادی به سایر اروپا نیز تسری خواهد یافت.

بخش سیاست تبیان


منبع: خبر آنلاین