تبیان، دستیار زندگی
احمد خمینی پس از رحلت جانگداز پدر دل دریائی‌اش را به خدا سپرده تا مبادا در این لحظه‌های سخت، تحمل از کف بنهد و مسئولیتی که در قبال مردم و عاشقان خمینی و خواهران و مادر فداکارش دارد فراموش کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از  پدر

سید احمد خمینی
احمد خمینی پس از رحلت جانگداز پدر دل دریائی‌اش را به خدا سپرده تا مبادا در این لحظه‌های سخت، تحمل از کف بنهد و مسئولیتی که در قبال مردم و عاشقان خمینی و خواهران و مادر فداکارش دارد فراموش کند.

سید احمد خمینی پس از رحلت امام

احمد خمینی پس از رحلت جانگداز پدر دل دریائی‌اش را به خدا سپرده تا مبادا در این لحظه‌های سخت، تحمل از کف بنهد و مسئولیتی که در قبال مردم و عاشقان خمینی و خواهران و مادر فداکارش دارد فراموش کند.

11 سال است که دشمنان، جبران شکستهای پیاپی خویش را به عصر بعد از خمینی وعده داده‌اند و برای این لحظه روزشماری کرده‌اند، هیهات که فرزند خمینی رسالت خویش را آنهم در چنین موقف سرنوشت‌سازی فراموش کند.

پدر به جاودانگی پیوسته است. خمینی، مردی که از دور دستهای زمین و زمانه به نجات اسلام آمد، مردی که زنجیر اسارت از پای ایران دربند گشود، مردی که اسلام ناب را در عصر بی‌دینی فریاد کرد،

 مردی که شرف و عزت انسانی و ارزشهای معنوی و الهی را از زندان ماده‌پرستان و زورگویان عالم رهانید، مردی که حرکت دستهای مبارکش صف از هم گسیخته امت اسلامی را بهم پیوند زد، مردی که نامش لرزه بر اندام جهانخواران افکند، مردی که پوزه آمریکای مغرور و سرکش را به خاک مذلت مالید، مردی که کتاب خدا و احکام حیات‌آفرین خدا را دوباره بعنوان خط مشی زندگی انسانها و فراروی عمل آدمیان گشود

و خلاصه مردی که نام مبارک «الله» را به عنوان زیباترین نامی که می‌توان و می‌بایست پرستید و تنها در برابر او سر تسلیم فرود آورد، دوباره بر بلندای مأذنه‌های غریب و متروک در بلاد اسلام طنین‌انداز کرد و بذر قیام و انقلاب و خیزش اسلامخواهی در دلهای مؤمنان کاشت؛

آری نفس مطمئنه انقلاب اسلامی، خمینی کبیر، رسالت خویش را تمام و کمال به پایان رسانید، و به لقاء حق شتافت و اینک این احمد است که باید در لحظه‌های سهمگین فراق امام رسالت خود را ایفاء کند.

و ساعاتی بعد در صبحگاه 14 خرداد 68 آنگاه که در آن شرایط سرشار از بیتابی و بحرانی، خبرگان ملت برای تعیین تکلیف رهبری آینده نظام اسلامی گرد هم آمدند، خواهیم دید که چگونه فرزند «روح‌الله» با صلابت و اطمینان کامل و با رأی و نظر جوّشکن خویش رهگشای انتخاب اصلح شد و شایستگی خویش را در اصالت دادن به آرمانها و ارزشهایی که امام منادی آن بود.

 نشان داد و لیاقت خود را در فرزند آنچنان امامی بودن بر همگان آشکار ساخت و این خود افتخاری دیگر در زندگانی احمد، قهرمان نهضت امام خمینی، گردید.

مهمترین اصلی که بر رفتار و گفتار و زندگی سیاسی و اجتماعی حضرت حجةالاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی، بعد از رحلت امام حاکم بود: ادامه راه امام و دفاع از آرمانها و اصولی بود که حضرت امام با خون دل آنها را احیاء کرده و در متن جامعه اسلامی محقق ساخته بود.

دفاع از اسلامیت نظام، دفاع از ولایت فقیه بعنوان رکن حکومت اسلامی، دفاع از آزادی – در چارچوب شرع و قانون اساسی – بعنوان یکی از اهداف بنیادینِ انقلاب اسلامی، دفاع از استقلال همه جانبه کشور و مبارزه با هرگونه مشی و تصمیمی که به وابستگی کشور بیانجامد – دفاع از محرومین و مستضعفین به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، مبارزه با زراندوزی و سرمایه‌سالاری و هرگونه اقدامی که به تضییع حقوق مردم و محرومین و حاکمیت مرفهین بی‌درد منتهی شود،

دفاع از آرمان آزادی قدس عزیز و دفاع از مظلومین جهان و جنبشهای اسلامخواهی در جهان، دفاع از تقویت بسیج و ارکان دفاعی کشور و تقویت روح سلحشوری، از جمله اصولی بودند که یادگار امام مرتباً در سخنرانیها و پیامهای خویش – بعد از رحلت امام و با استناد به متن فرمایشات امام تذکر می‌داد و مردم را به ایستادگی بر سر این اصول فرا می‌خواند.

یادگار امام، بعد از رحلت حضرت امام نیز همچون گذشته با وجود شایستگیهایی که داشت براساس مصلحتهایی که خود تشخیص داده بود و قبلاً نیز امام بدان توصیه کرده بود از پذیرفتن سِمَتهای رسمی اجرایی امتناع می‌ورزید و همواره می‌گفت اگر کسی بخواهد، و باانگیزه و هدف باشد، بدون سِمَت رسمی هم می‌تواند خدمت مؤثر به نظام و انقلاب بکند و چه بسا که در چنین وضعیتی راحت‌تر و مؤثرتر بتوان خدمت کرد.

بارها می‌فرمود می‌خواهم مثل گذشته، فرزند امام و مدافع ارزشها و آرمانهای او باقی بمانم. او بر اساس معتقداتی که داشت به نظر و خواست مقام معظم رهبری به دیده یک تکلیف شرعی و واجب عینی می‌نگریست و بر همین مبنا نیز بر اساس نظر مقام معظم رهبری عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور که از حساسترین و عالیترین مراکز شورایی نظام جمهوری اسلامی می‌باشند را پذیرا شد.

 با توجه به تجربه و بینشی که داشت حضور وی در این نهادهای عالی بر اطمینان از صحت تصمیم‌گیریها در انطباق با خط امام و غنای مباحث جلسات می‌افزود و پشتوانه‌ای برای دیگر اعضا بود. عضویت ایشان در نهادهای مذکور تا زمان رحلتشان ادامه داشت.

علاوه بر اینها وی بر مبنای روحیه‌‌ای که در حمایت از محرومین داشت و بر اساس سفارشات اکید حضرت امام از زمان حیات ایشان داوطلبانه و با افتخار، عضویت در هیئت امنای مرکزی کمیته امداد امام خمینی را پذیرفته بود.


منابع:

پرتال امام

تهیه و تنظیم: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان