تبیان، دستیار زندگی
باشگاه کاربران: یکی از کاربران خوب تبیان مطلبی را که خودش نوشته و به زعم وی، دریافتش از احکام و قوانین اسلام درباره هنرهای نمایشی است، در معرض دید دیگر کاربران گذاشته است. مناسب دیدیم تا از کاربران پژوهشگر برای اعتلای سطح بینش دینی دیگر کاربران استفاده کن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه اسلام و سینما از نگاه کاربر Akhund!

سینما-فیلم

باشگاه کاربران: یکی از کاربران خوب تبیان مطلبی را که خودش نوشته و به زعم وی، دریافتش از احکام و قوانین اسلام درباره هنرهای نمایشی است، در معرض دید دیگر کاربران گذاشته است. مناسب دیدیم تا از کاربران پژوهشگر برای اعتلای سطح بینش دینی دیگر کاربران استفاده کنیم. البته این‌ها همگی نظرات شخصی خود این کاربر محترم است و شما نیز هرگونه که دلتان میخواهد میتوانید پاسخ او را در بخش نظرات بدهید!

کاربر Akhund نوشته‌اند: به طور کلی می‌توان گفت اصل وجود سینما، تأتر و... که مسائل و قضایا را به صورتی بسیار جزئی و گویا و مخاطب پسند مطرح می‌کنند پدیده‌ای مقبول و پسندیده و کارایی هست و می‌تواند تأثیر مفیدی در جامعه بگذارد .

سینما و تآ تر و... قالبی برای بیان بسیاری از پدیده‌ها، قضایا و سائل اجتماعی است. انصافاً به گونه‌ای پدیده‌ها و مسائل را به تصویر می‌کشد که بیان و قلم از توصیف آن ناتوانند. چون غیر از شنوایی، بینایی مخاطب را هم به صحنه می‌کشاند و درگیر می‌کند. علاوه بر این‌ها، جاذبه بسیار خوبی هم برای مخاطب دارند. پس، قالب بسیار قدرتمند و پرطرفداری برای انتقال مفاهیمند. به ویژه مفاهیمی که بیان و قلم از توصیف آن‌ها یا ناتوانند و یا بسیار دشوار است که در این قالبهای قدیمی بگنجند. این در حالی است که قالب نمایش، به نحو گویایی آن مفاهیم را می‌نمایاند. از این نظر سینما، تأتر و...نقش مهمی در تحول جامعه میتوانند داشته باشد.

گاهی به سینما بدون توجه به عامل دیگری نظر می‌اندازیم و به قضاوت می‌نشینیم که همانگونه که گفتیم از این زاویه دید، ابزاری قدرتمند و پرجاذبه برای معرفی و بیان خوبها و خوبیها و بدها و بدیهاست؛ این مسأله قابل انکاری نیست. می‌توان گفت سینما "فی‌نفسه" در این زمینه توانمند و پرطرفدار و بسیار تأثیرگذار بوده و جایگاه مهمی در تحول اجتماع در زمینه‌های گوناگون دارد.

نقش حکومت اسلامی در این زمینه تعیین چارچوب برای حرکت سینما و تلویزیون و هدفمند نمودن آن، سازگار کردن آن با هنجارهای پسندیده جامعه و تقویت آن‌ها و نهایتاً استفاده از این ابزار توانمند در تأسیس سنتهای حسنه و... است

گاهی هم با توجه به هجمه های فرهنگی و فضای موجود جامعه و جهان به این ابزار پرتوان نگریسته می‌شود که اهمیت آن را چند برابر می‌کند. ما، در جهانی زندگی می‌کنیم که متأسفانه انواع و اقسام فساد و فحشا و منکرات در آن وجود دارد و جامعه اسلامی ما و به خصوص جوانان ما را تهدید می‌کند.

به عنوان مثال، کم‌ترین آن، فیلم‌هایی است که به جز بی‌بند و باری و...، از هرگونه درونمای اخلاقی و ارزشی تهی است. اینجاست که وظیفه و مسئولیت سینماگران مسلمان برای جایگزین کردن فیلمهایی با درونماهای اخلاقی و دینی دوچندان می‌شود. در چنین شرایطی نباید سینماگران مسلمان از بیان شیرین سینما و نمایش و قدرت جادویی آن‌ها صرفاً برای نمایش جلوه زیبای خوبها و خوبیها و جلوه‌های زشت بدها و بدیها استفاده کنند؛ بلکه فراتر از آن، باید درصدد کاهش مخاطبان فیلمهای مبتذل غیراخلاقی نیز باشند. چه بسا در این مبارزه تنگاتنگ، مرتکب مکروهات و محرمات ظاهری هم شوند که به نظر می‌رسد با توجه به قاعده اهم و مهم شرعی توجیه‌پذیر باشد. (البته گفته‌های اینجانب نظرات شخصی است و نباید آن را به اسلام نسبت داد).

به عنوان مثال، در جنگ میان اسلام و کفر کسانی که آگاهانه به میدان مین قدم می‌گذارند و از مرگ استقبال نموده و جان خود را فدا می‌کنند و راه را برای دیگران برای پیروزی باز می‌نمایند (در صورتی که چارهای دیگر برای باز شدن راه نباشد) چه حکمی جز از خود گذشتگی و ایثار می‌توان بر آن نمود؟ شاید بشود گفت سینما و تلویزیون نیز چنین حکمی می‌توانند داشته باشند.

اما از سویی دیگر نباید از این نکته غافل شد که بازیگران و کارگردانان و سایر عوامل تهیه فیلم و نمایش چه در سینما و تأتر و چه تلویزیون، نقش "الگو" و یا به قول دانشمندان ارتباطات، "رهبران فکری" را در جامعه دارند. شایسته نیست که با "به نمایش درآوردن" عکسها و فیلمهای غیراخلاقی در رسانه‌ها، این نقش را کمرنگ و بی‌بها نمایند. البته کلیه بازیگرانی که مسؤلانه پا به عرصه سینما گذاشته‌اند و ضرورت حضور خودشان را در عرصه سینما و تلویزیون درک نموده و آن را «سنگر جهاد» خودشان میدانند، مراقب این‌گونه رفتارها هستند؛ حاشا و کلا که چنین رفتارهای ناشایستی از آن‌ها سر بزند... . خوب است از کلیه عزیزان دست‌اندرکار سینما، تلویزیون، تأتر و... که فداکارانه در آن سنگر و از روی مسؤولیت به فعالیت مشغولند (به ویژه عزیزانی که با آغوشی باز نقشهای منفی را عهده‌دار می‌شوند) یادی کنیم و دست آن‌ها را به گرمی بفشاریم .

قابل یادآوری است که نقش حکومت اسلامی در این زمینه تعیین چارچوب برای حرکت سینما و تلویزیون و هدفمند نمودن آن، سازگار کردن آن با هنجارهای پسندیده جامعه و تقویت آن‌ها و نهایتاً استفاده از این ابزار توانمند در تأسیس سنتهای حسنه و... است که الحمدالله مسئولان هنری کشور ما به خوبی این نقش را ایفا می‌کنند.


باشگاه کاربران تبیان - نوشته شده توسط : Akhund