تبیان، دستیار زندگی
اولین همایش اهدای عضو با عنوان «ایثار ماندگار» در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری اولین همایش ایثار ماندگار در اصفهان

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

اولین همایش اهدای عضو با عنوان «ایثار ماندگار» در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.

اولین همایش اهدای عضو تحت عنوان «همایش ایثار ماندگار» با حضور بیش از یکصد و ده خانواده‌ی اهداکننده‌ی عضو، یکشنبه 29 خردادماه،  در تالار ابن‌سینا مرکز همایش‌های علمی دانشگاه، برگزار ‌گردید.

در این همایش که با حضور استاندار اصفهان، تعدادی از روحانیون، مسؤولین استانی و دانشگاهی، خیرین سلامت استان و گروه جراحی پیوند استان اصفهان برگزار ‌گردید، از خانواده‌های اهداکننده عضو تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم دکتر رحیمی معاون درمان دانشگاه به ارایه تاریخچه‌ای از اهدای عضو در جهان و ایران پرداخت و اظهار نمود، در جهان اولین اهدای عضو به سال 1954 میلادی بر می گردد و در کشور ما در سال 1347 با پیوند کلیه در شهر شیراز آغاز شد، در استان اصفهان نیز اولین اهدای عضو در سال 1373 با پیوند کلیه آغاز و درسال 1379 این اقدام خداپسندانه از طریق اهدای اعضا از فرد مرگ مغزی آغاز گردید.

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

وی بیمار مرگ مغزی را اینگونه تعریف نمود: بیمار مرگ مغزی فردی است که ادامه حیات او به هیچ عنوان متصور نمی باشد و در او حیات انسانی با شعور پایان پذیرفته و فرد، یک زندگی نباتی را آغاز خواهد کرد.

دکتر رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود آمار اهدا کنندگان عضو به بیماران نیازمند در یک دهه گذشته را 120 بیمار مرگ مغزی عنوان نمود و ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما و بخصوص استان اصفهان با فرهنگ‌سازی‌های گسترده و نیزپیشرفت اعضای تیم پزشکی، آمار پیوند عضو روز به روز افزایش پیدا کرده، به گونه‌ای که در استان اصفهان از آمار بیان شده 33 پیوند تنها در سال 89 صورت گرفته و در سه ماهه اول سال جاری نیز 10 اهدای عضو منجر به نجات جان بیماران نیازمند شده است.

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

وی همچنین از اهدای عضو یک کودک 20 ماهه که به دلیل سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شده بود سخن گفت و ادامه داد: این کودک، کوچکترین اهدا کننده در استان اصفهان بوده که با پیوند کبد وی به یک کودک 14 ماهه و کلیه او به یک خانم 20 ساله باعث نجات جان آنها شد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین لقمانی طی سخنانی عمل اهدای عضو را یک اقدام بسیار شایسته معرفی نمود و افزود: این عمل، باقیات و صالحات فراوانی برای دهنده عضو و خانواده وی برجای می گذارد. وی از جمله واژه‌هایی که در معارف دینی برای استمرار حیات بیان شده را واژه برکت عنوان کرد و ادامه داد برکت به معنای افزایش طول عمر نیست بلکه عده‌ای علیرغم کوتاهی زندگیشان تاثیرات مثبت فراوانی برای دیگران به همراه دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین لقمانی اندیشه بزرگ را سرمنشا اقدام به کارهای خداپسندانه معرفی نمود و گفت: انسانهایی که این اندیشه را دارند در رفتار ایثارگرانه پیشرو هستند و خانواده‌هایی که برای اهدای اعضای عزیزانشان رضایت داده اند، یقیناً آنها را از دست نداده اند بلکه آنها را زنده نگه داشته و بدانند که جسم از بین می رود ولی ایثار و فداکاری آنان همیشه بوده و تا ابدیت باقی خواهد ماند.

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

در ادامه مراسم رئیس دانشگاه ضمن تقدیر از خانواده های اهدا کننده اعضا این عمل آنان را ایثاری بزرگ و ماندگار در جهت اهدای سلامت به بیماران نیازمند عضو بیان نمود و هدف از برپایی چنین مراسمی را علاوه بر تجلیل از خانواده این عزیزان، گسترش فرهنگ اهدای اعضا در مرگ مغزی دانست.

دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی استاندار محترم اصفهان نیز یکی از بزرگترین و مهم ترین دستاوردهای برگزاری این همایش را الگو و درس گرفتن از ایثار ماندگار خانواده های اهدا کننده عضو عنوان کرد که با اهدا کردن اعضای بدن پدر، مادر، همسر و فرزند خویش زندگی دوباره را به بیماران نیازمند عضو هدیه داده اند.

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

استاندار اصفهان تصریح کرد: همین فطرت زیباپرستی و خیرخواهی انسانهاست که تبدیل به این چنین تصمیم بزرگ و جوانمردانه ای برای حفظ جان و سلامتی بیماران نیازمند به عضو می‌گردد و این تصمیم، خود مستلزم فراهم کردن بستر فرهنگ سازی مناسب در جامعه می باشد.

دکتر ذاکر در پایان سخنان خود با اشاره به اختصاص قطعه آسمانی ها در باغ رضوان اصفهان گفت: از مدت‌ها پیش دستورالعملی در خصوص اختصاص دادن قطعه‌ای به اهداکنندگان عضو به نام قطعه آسمانی‌ها، صادر گردیده که افرادی که با ایثار و فداکاری اعضای خود را اهدا نموده‌اند در این قطعه آرام گیرند.

همایش ایثار ماندگار در اصفهان

گفتنی است در پایان این همایش از تمامی خانواده های اهدا کننده عضو توسط استاندار اصفهان و مسؤولین دانشگاه تجلیل به عمل آمد. همچنین مقرر گردید به سه نفر از هرخانواده‌ای که با اهدای اعضای بزرگواران خود به نیازمندان زندگی دوباره بخشیدند، حواله سفر به مشهد مقدس اهدا گردد.

گزارش: حامد خدابنده

تنظیم: هومن بهلولی