جمله «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصرى آمده است و یك قانون كلى و عمومى را بیان مىكند، قانونى سرنوشتساز و حركت آفرین و هشدار دهنده!
کسانی که شایسته عفوند که از مَرکَب ظلم پیاده شوند و از گذشته خود نادم گردند و در مقام اصلاح خویش برآیند، نه ظالمانی که عفو، آنها را جسورتر و جریتر میکند.
برای اینکه رابطه محبت آمیزی با خدا پیدا کنیم ، باید بدانیم که پیدایش محبّت، متفرّع بر دوامِ ذكر است و دوام ذكر و زیاد با او در ارتباط بودن، متوقف بر معرفت و شناخت او به كمال است؛
آن حق معلوم و معین چیزی است که هر کس وظیفه خود می داند از مالش بپردازد؛ و او باید به اندازه توان و وسعت مالی اش آن مقدار را بر خود واجب شمارد و بسته به میل خودش هر روز یا هر جمعه یا هرماه بپردازد.
باید اول بدانیم که رزق فقط پول و درآمد نیست، بلکه هر نعمتی که از جانب خداوند منّان به بندهاش میرسد، از نعمت سلامتی و علم گرفته تا پدر، مادر، همسر و اولاد و تا ایمان و معنویت یا توفیق توبه و زیارت و نیز متاع دنیا، و کلاً هر آن چه به انسان فایده برساند، ه
یكى از مواقع هولناك قیامت ساعتى است كه انسان از قبر خود بیرون مى آید و این ساعت یكى از آن سه ساعتى است كه سختترین ساعات و وحشتناکترین آنها براى فرزندان آدم است.
قرآن یکی از اسباب جلب توفیق الهی را تلاش و کوشش در راه هدف می داند؛ و می فرماید: مجاهدان راه خدا و شهیدان از توفیق الهی برخوردارند و کارشان در نزد خداوند اصلاح می شود.
هدف از تعلم و تعلیم قرآن و خواندن آن تنها کسب پاداش وعبادت نیست، بلكه هدفی بالاتر از هدف معمولی منظور است وآن آشنا شدن به معارف اسلام و قانون گذار جهان است.
جزء» در لغت به معنی پاره و تکه ای از چیزی است.[3] و این معنی بر یک یک سوره ها، آیات، کلمات و حتی بر حروف قرآن نیز صادق است. اما آنچه مورد بحث ما در این نوشتار است، معنی معروف و اصطلاحی آن است که بر بخش های خاصی از قرآن اطلاق می شود. طبق بعضی از نقل ها ساب
برخى مواقع بر ما ایراد مى گیرند كه چرا شما در نوشته هاى خود به آیین یهودیت و مسیحیت خرده مى گیرید؟ مگر اینها ادیان الهى نیستند؟ مگر كتاب هاى آنها آسمانى نیستند؟ آیا «عیسى بن مریم علیه السلام» و «موسى بن عمران علیه السلام» پیامبران برگزیده خداوند نبوده اند
امیر مۆمنان علی علیهالسلام از مصادیق بارز افرادی بود که در طول زندگی با این شماره بارها و بارها تماس گرفتند، چنانچه در روایتی میخوانیم که هر گاه کار سختی برای حضرت پیش می آمد حضرت دو رکعت نماز میخواندند (تفسیر صافی ذیل آیه شریفه)
این آیه جامعترین و کاملترین آیه ای است كه خیر و شر در آن جمع است; و محتوای آن بسیار جذاب است; به طوری كه در صدر اسلام، بعد از نزول، دل های فراوانی را متصرف شد.