تبیان، دستیار زندگی
بازتاب خبر پیوستن ایران به "باشگاه تولید کنندگان سوخت اتمى" در رسانه های خارجی الشرق الاوسط در صفحه اول الشرق الاوسط عکس بزرگى از استوانه حاوى ماده هگزا فلوئورید اورانیوم چاپ شده که بر آن عبارت "غنى شد" حک شده و بالاى عکس ع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفت + یک


بازتاب خبر پیوستن ایران به "باشگاه تولید کنندگان سوخت اتمى" در رسانه های خارجی

الشرق الاوسط

در صفحه اول الشرق الاوسط عکس بزرگى از استوانه حاوى ماده هگزا فلوئورید اورانیوم چاپ شده که بر آن عبارت "غنى شد" حک شده و بالاى عکس عبارت"... و سرانجام ایران این کار را کرد" تیتر شده است.

تمام صفحات دوم و سوم این روزنامه به موضوع غنى سازى اورانیوم در ایران، واکنش غربی ها، به خصوص آمریکا و نظر تحلیلگران و کارشناسان اختصاص داده شده و از جمله، علیرضا نورى زاده، تحلیل گر ایرانى مقیم لندن در یادداشتى تحت عنوان "سرود هسته اى ایران" آورده که این اقدام مى تواند از جهتى راه حلى براى مسئله هسته اى این کشور نیز به حساب آید.

گلف نیوز

روزنامه گلف نیوز که در امارات عربى متحده و به زبان انگلیسى منتشر مى شود با بررسى نقشى که روسیه مى تواند در جهت فروکش کردن بحران رو به اوج میان ایران و غرب بازى کند، به اظهارات جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در زمینه روسیه اشاره کرده که روسیه را متحد قابل اعتماد آمریکا توصیف کرده است.

به نظر نویسنده این روزنامه با توجه به این منزلت روسیه در نظر آمریکا و اینکه روسیه شریک اصلى ایران در زمینه توسعه فناورى هسته اى بوده، دولت روسیه مى تواند نقشى سازنده تر ایفا کند.

گلف نیوز البته در یادداشت سردبیر خود ضمن اینکه به غرب توصیه کرده است که از جبهه گیرى در برابر ایران یا استفاده از گزینه نظامى به عنوان راه حل مسئله اتمى ایران پرهیز کند، خواهان اقدامات جدى تر اتحادیه اروپا نیز شده است.

خلیج تایمز

روزنامه انگلیسى زبان خلیج تایمز نیز با درج مطلبى تحت عنوان"مرغ یک پا دارد؛ غنى سازى ادامه مى یابد" در صفحه اول خود نوشته که احتمالاً امریکا و متحدانش در ماه نوامبر ایران را تحریم مى کنند.

گاردین

روزنامه "گاردین" گزارش اصلى خود را این گونه آغاز کرده که موفقیت فنى که ایران مدعى دستیابى به آن شده مى تواند به تولید بمب اتم بیانجامد و یادآور شده که محمود احمدى نژاد که از چنین موفقیتى خبر داده همان کسى است که اسرائیل را به محوشدن از نقشه جهان تهدید کرده است.

گاردین از سویى به نقل از تحلیل گران نوشته که ایران با پیوستن به باشگاه تولید کنندگان سوخت اتمى ظرف سه تا پنج سال مى تواند به باشگاه دارندگان سلاح اتمى نیز بپیوندد و از سوى دیگر از برخى دیگر از تحلیل گران و دیپلمات ها در تهران نقل کرده که اعلام چنین خبرى از زبان رئیس جمهور ایران مى تواند مقدمه اى باشد براى اینکه این کشور به خواسته شوراى امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و اکنون که به آنچه حق خود مى داند دست یافته، موافقت کند که ادامه برخوردارى از این حق را براى مدتى متوقف سازد و روند گفتگو با اروپاییان را از سربگیرد.

اگر ایران چنین تصمیمى بگیرد، پیش بینى تحلیل گرانى که گاردین از آنان نقل قول کرده این است که این کشور در مذاکره با اروپاییان موقعیت بسیار مستحکم ترى براى چانه زنى و کسب امتیاز خواهد داشت.

اما در عین حال، گزارش دیگرى در صفحات اخبار خارجى گاردین که به قلم خبرنگار این روزنامه در واشنگتن نوشته شده سخنان اخیر رئیس جمهور ایران را حاکى از این دانسته که وى به هیچ وجه حاضر به سازش نیست و افزوده که دیپلمات هاى آمریکایى خشنودند از اینکه رئیس جمهور ایران با سرپیچى آشکار از خواست شوراى امنیت، کشورهاى بیشترى را به موافقت با موضع آمریکا در قبال فعالیت اتمى ایران ترغیب مى کند.

نویسنده گزارش همچنین از اینکه ایران زودتر از آنچه پیش بینى مى شد از دستیابى به فناورى غنى سازى اورانیوم خبرداده ابراز شگفتى کرده است.

گزارش گاردین با توضیحاتى فنى در مورد غنى سازى اورانیوم همراه شده که طى آن یکى از متخصصان فیزیک هسته اى که در سالهاى دهه پنجاه میلادى در تولید بمب اتمى در بریتانیا فعالیت داشته به این روزنامه گفته که ایران آن گونه که اعلام کرده با 164 دستگاه سانتریفوژ، اورانیوم را به میزان سه ونیم درصد غنى کرده، چنین ارقامى در مقابل آنچه براى ساخت بمب اتمى لازم است بسیار ناچیز است.

خبرگزاری شین هوا

خبرگزاری چینی "شین هوا" هم با مخابره خبر پیوستن ایران به کشورهای دارای فن آوری سوخت هسته ای گزارش داد , ایران با غنی سازی اورانیوم به دستاورد علمی بزرگی دست یافت.

خبرگزاری سانا

خبرگزاری رسمی سوریه " سانا " هم 12 خبر خود را در 12 ساعت پس از انتشار این خبر به موفقیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داد.

سانا همچنین در خبر دیگری و در بازتاب سخنان آقای آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در مشهد مقدس نوشت: " همه برنامه های هسته ای ایران صلح آمیز است".

این خبرگزاری سخنان رامسفلد وزیر دفاع امریکا را نیز مبنی براینکه امریکا روش دیپلماتیک را در برابر برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داد، نشانه چرخش اوضاع به نفع جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

رادیو تلویزیون سراسری و دولتی مالزی

رادیو تلویزیون سراسری و دولتی مالزی هم با نشان دادن تصویری از مراسم اعلام موفقیت ایران در غنی سازی اورانیوم گزارش داد؛ " مقامات ایران می گویند به جمع کشورهای دارنده فن آوری هسته ای در جهان پیوسته اند".

تلویزیون روسیه

همچنین شبکه یک تلویزیون روسیه در بخش خبری ساعت نه صبح به طور مفصل به دستیابی ایران به غنی سازی اورانیوم پرداخت.

الجزیره و العربیه

الجزیره و العربیه هم با قطع برنامه های عادی خود از ابتدا تا انتهای مراسم اعلا‌م رسمی دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته ای در مشهد را به طور کامل پخش کردند.

اسپانیولی

اسپانیولی که بیش از نیم میلیارد مخاطب در سراسر قاره امریکا دارد با قطع برنامه عادی خود سخنرانی رئیس جمهوری ایران را در باره پیوستن ایران به باشگاه دارندگان چرخه سوخت هسته ای به سه زبان فارسی و انگلیسی و اسپانیولی پخش کرد.

شبکه العربیه

گزارشگر شبکه العربیه هم در گزارشی از تهران گفت : نخستین نتیجه موفقیت ایران این خواهد بود که از جهان و آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد ایران را به عنوان یک عضو کشورهای دارنده فن آوری هسته ای به رسمیت بشناسد.

رسانه های تصویری پاکستان

رسانه های تصویری پاکستان نیز اظهارات رئیس جمهوری ایران را در مشهد منعکس کردند.

تلویزیون دولتی پاکستان با پخش تصویری از آقای احمدی نژاد و به نقل از وی گفت : ایران به گروه کشورهای دارای فن آوری هسته ای پیوست.

خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه موفقیت متخصصان ایرانی را دستاوردی شگفت برای جمهوری اسلا‌می ایران نامید.

این شبکه به نقل از منابع دیپلمات های غربی افزود، ایرانی ها سریعتراز آنچه که برآورد می شد موفق شده اند به فن آوری غنی سازی دست یابند.

رابرت اینهورن

رابرت اینهورن یک مقام سابق امریکا در زمینه هسته ای نیز به خبرگزاری رویترز گفت: ایران به دستاورد بزرگی رسیده و زودتر از پیش بینی ها به فن آوری غنی سازی دست یافته است.

رویترز

رویترز به نقل از یک دیپلمات در آژانس بین المللی انرژی اتمی تولید آزمایشگاهی سوخت هسته ای در ایران را دستاوردی چشمگیر در زمینه فن آوری دانست و گفت: این موفقیت مسلما قدرت چانه زنی ایران را در مقابل غرب تقویت خواهد کرد.

ویلیام پدن

ویلیام پدن( تحلیل گر هسته ای صلح سبز) نیز به رویترز گفت : تولید سوخت هسته ای با 164 سانتریفیوژ در ایران یک گام بزرگ به سمت جلو است.

سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید در نخستین واکنش از موفقیت ایران در دستیابی به فن آوری غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد.

مک کللا‌ن افزود: ایران در مسیر مورد نظر گام برنمی دارد.

كاندولیزا رایس

هنوز ساعاتى از اظهارات محمود احمدى‌نژاد رییس جمهورى ایران در مورد دستیابى ایران به چرخه كامل سوخت هسته‌اى نگذشته بود كه كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ى آمریكا براى رساندن پیام خود به جهانیان در ساختمان وزارت امور خارجه حاضر شد. رایس درخواست جدى دولت متبوعش را از شوراى امنیت اعلام كرد و گفت، دیگر زمان ‌آن فرا رسیده كه شورا به طور جدى به موضوع ایران بپردازد

اما رایس روز بعد با محمد البرادعى مدیر كل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى تماسى تلفنى برقرار كرد و از او خواست تا پس از گفتگو با مقامات جمهورى اسلامى در ایران نظر خود را در مورد پایبندى این كشور به تعهدات بین‌المللى‌اش ارائه دهد. رایس ضمن عدم درخواست برپایى نشستى اضطرارى از سوى شوراى امنیت گفت: شوراى امنیت باید آخرین مذاكرات با مقامات ایرانى را به دقت مورد بررسى قرار دهد. و به نتیجه‌گیرى نهایى دست یابد، چرا كه زمان ‌آن فرا رسیده تا به منظور حفظ اعتبار جامعه‌‌ى جهانى، گام‌هاى جدى در این خصوص برداشته شود.

رایس از اقدامات احتمالى كه آمریكا در مقابله با ایران انجام خواهد داد، حرفى به میان نیاورد. تنها مى‌توان گفت كه كارشناسان سیاست خارجى آمریكا از مدت‌ها پیش تحریم اقتصادى و سیاسى ایران را از گام‌هاى بعدى مى‌دانند كه باید در رویارویى با ایران برداشته شود.

ژنرال "آنتونى زینى" سرفرمانده سابق ارتش آمریكا

ژنرال بازنشسته‌ى ارتش آمریكا ضمن اظهار بى‌اطلاعى در مورد برنامه احتمالى دولت آمریكا براى حمله به ایران گفت، ما نباید فریب بخوریم و فكر كنیم كه با تهاجم نظامى به ایران همه چیز حل خواهد شد. ایران در صورت حمله،‌ از خود دفاع خواهد كرد. جمهورى اسلامى امكانات بسیارى در زمینه‌هاى مختلف در دست دارد كه مى‌تواند با توسل به آنان به آمریكا آسیب برساند. به گفته‌ى زینى، جنگ با ایران مى‌تواند بازارهاى نفت و گاز جهانى را دستخوش بحران سازد.

"دان حالوتس" رئیس ستاد ارتش اسرائیل

به گزارش سرویس سیاسی آریا به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "دان حالوتس" رئیس ستاد ارتش اسرائیل ضمن تفسیر سخنان "احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران در مورد دستیابی موفقیت آمیز فناوری تولید سوخت هسته ای، ایران اتمی را "تهدیدی نه تنها برای اسرائیل بلکه برای کل جهان آزاد و دموکراتیک" نامید.

وی در مصاحبه با رادیو "گالی تساخال" روز چهارشنبه گفت: "اگر احتمال دهیم که همه آن چیزی که آنها می گویند حقیقت دارد، آنها توانسته اند که گامی دیگر برای دستیابی به پتانسیل مستقل هسته ای بردارند. این باید نگرانی همگان را برانگیزد که این طور هم می شود."

وی افزود: "من پیشنهاد می کنم که راه دور نرویم و به دنبال جواب اسرائیل نباشیم و آنها را پیشنهاد ندهیم. من کاملا مطمئن نیستم که اسرائیل در رتبه اول لیست اهداف ایران قرار گرفته باشد."

رویترز

خبرگزارى رویترز چهارشنبه شب به نقل از دیپلمات هاى شوراى امنیت اعلام كرد: این اعلان ایران كه نخستین محموله اورانیوم خود را غنى كرده است، نمى‌تواند موجب شود كه شوراى امنیت جدا از سازمان ملل زودتر از ماه مى اقدامى در مورد ایران انجام دهد.

رویترز افزود: این دیپلمات ها، كه در واقع نمایندگان كشورهاى عضو شوراى امنیت هستند، با این حال گفتند كه نمى‌توانند امكان صدور بیانیه‌اى غیررسمى را در عرض چند روز آینده از سوى این شورا رد كنند.

بنابراین گزارش، در چنین بیانیه‌اى احتمالا از اعلان ایران در مورد غنى‌سازى اورانیوم ابراز نگرانى مى‌شود.

رویترز به نقل از شمارى از اعضاى شورا امنیت گزارش داد كه این شورا در بیانیه ماه گذشته خود موافقت كرده كه گام هاى بعدى را موكول به دریافت گزارش محمد البرادعى رییس آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در مورد پایبندى ایران به مقررات بین‌المللى كند.

لوموند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لوموند، به دنبال تحولات اخیر در پرونده هسته ای ایران به ویژه طرح پیشنهادی اروپا که قرار بود از مدتها پیش ارائه گردد و درحال حاضر با استقبال سرد تهران مواجه شده، این روزنامه با درج مطلبی به قلم کریستیان گالوس می نویسد: تمامی کشورهای علاقه مند به استفاده از انرژی هسته ای یا داشتن سلاح اتمی می بایست از قبل یک بخش عمده از چرخه سوخت هسته ای را در کنترل داشته باشند و این چیزیست که ایران تلاش می کند به آن دسترسی پیدا کند.

این روزنامه فرانسوی در ادامه می افزاید : اورانیوم لازم برای این پروژه ها نوعی فلز نسبتا پراکنده در میان لایه های زمین است که حتی 50 برابر بیش از جیوه یافت می شود اما میزان این ماده به اندازه کافی ضعیف است و حدود یک تا سه کیلوگرم برای هر یک تن ماده معدنی استخراجی می باشد. برای به دست آوردن یک محصول قابل حمل و تجاری، می بایست سنگ معدنی را خرد کرد و در اسید سولفوریک حل نمود که این ترکیب شیمیایی ماده ای کنسانتره می دهد به نام کیک زرد که حدوداً 70% اورانیوم دارد. تحت این شکل است که اورانیوم در جهان به فروش می رسد.

در بخش دیگری از این خبرآمده است که این کیک زرد دارای درجه خلوص هسته ای کافی برای استفاده در رآکتورها نیست. در نتیجه می بایست مراحل دیگری را طی نماید تا خالص تر شود. این مرحله را فلوریزاسیون می نامند. به لطف این مرحله، کارشناسان می توانند تترافلورور اورانیوم یا همان یو/اف/4 به دست بیاورند که مولکول هایی با 4 اتم فلور و یک اتم اورانیوم هستند. می توان یو/اف/6 گازی را از یو/اف/4 در درجه حرارت 56 درجه به دست آورد. تمامی این فرآیندها در ایران و در کارخانه فرآوری تحت نظارت آژانس بین المللی صورت می گیرد.

لوموند می افزاید : مرحله بعد شامل" غنی سازی" اورانیوم می گردد که در واقع ترکیبی از دو ایزوتوپ اورانیوم 238 با 92 پروتون و 146 نوترون، و اورانیوم 235 با 92 پروتون و 143 نوترون به نسبت های 99.3% و 0.7% می باشد. بنابر این برای استفاده در رآکتورها تحت فشار آب، مواد سوختی بایستی نسبت ایزوتوپ 235 ، ایزوتوپ سوخت اورانیومی 3% باشد و در نتیجه باید اورانیوم 235 از 0.7% به 3% افزایش پیدا کند.

این میزان در کارخانه غنی سازی اورانیوم به دست می آید که با تکنیک های گوناگونی از قبیل جدا کردن ایزوتوپ ها از طریق تصاعد گازی، از طریق سانتریفوژ شدید یا از طریق لیزر، امکان پذیر می باشد. ایران از تکنیک سانتریفوژ قوی استفاده می کند که توسط گروه اروپایی یورنک ( آلمان، هلند و انگلیس) ابداع شده است. اورانیوم گازی شکل که در اصفهان به دست می آید می تواند بلافاصله در کارخانه نطنز وارد سانتریفوژ شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال گذشته قبول کرده بود که کارخانه فرآوری تحت نظارت آژانس میزان 37 تن کیک زرد تولید نماید.

در پایان این گزارش تاکید شده که روش غنی سازی از طریق سانتریفوژ نیاز به صدها دستگاه از این نوع دارد که امکان جدا کردن اورانیوم 235 را از اورانیوم 238 به شکل هگزا فلوئور می دهد. سپس مراحل پیوسته دیگری برای رسیدن به نسبت اورانیوم 235 ضروری می باشند. کنترل کامل بر این مراحل الزامی است ولی به صورت نظری هیچ چیزی نمی تواند جلوی دستیابی به یک میزان غنی سازی بالاتر از 90% را بگیرد. میزانی که برای ساخت یک بمب اتمی ضروری است.

"استفان رادمیكر" معاون وزیر امور خارجه آمریكا

به گزارش خبرگزارى فرانسه از مسكو، استفان رادمیكر در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد: «ایران به آژانس بین المللى انرژى اتمى گفته است قصد دارد تا پائیز آینده 3 هزار سانتریفوژ بسازد».

وى افزود: «ما محاسبه كردیم كه نصب 3 هزار سانتریفوژ مى تواند ظرف 271 روز (9 ماه) اورانیوم غنى شده با درصد بالاى كافى را براى ساخت یك بمب هسته اى تولید كند».

وى با این حال خاطر نشان كرد كه ما از این مسئله نیز آگاه هستیم كه همچنان ناظران آژانس بین المللى انرژى اتمى در ایران حضور دارند.

این مقام آمریكایى كه براى تدارك برگزارى نشست سران كشورهاى گروه 8 (آمریكا، فرانسه، انگلیس، كانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و روسیه) به مسكو سفر كرده است، تصریح كرد: «اما ما كشورى به نام كره شمالى را مى شناسیم كه اعلام كرده از معاهده منع گسترش خارج شده است.»

رادمیكر افزود: «من معتقدم كارهایى كه آنها از آن سخن مى گویند و دلایلى كه موجب نگرانى همه ما شده است، روشن و شفاف هستند».

معاون وزیر امور خارجه آمریكا در امور منع گسترش تسلیحات هسته اى گفت:«با وجود اعلام انجام كارهایى مانند آن چه تهران اعلام كرده است، ما به كار خود در خصوص روند دیپلماتیك این مسئله ادامه خواهیم داد.»

وى در پاسخ به پرسشى گفت: «‌قطعا دولت كشور من یا هر كشور دیگری، هیچ تصمیمى در خصوص استفاده از قدرت نظامى بر ضد ایران نگرفته است».

تلکس خبرگزاری های مطرح جهان از جمله خبرگزاری فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و آلمان نیز از نخستین ساعات اعلا‌م خبر دستیابی ایران به فن آوری چرخه سوخت هسته ای نیز انبوهی از خبرهای مربوط به این موضوع را مخابره کرده اند.

برگرفته از خبرگزاری ها و سایت های معتبر سیاسی

مطالب مرتبط:

چرا انرژی هسته ای؟

راکتورهای هسته ای

جنگ رسانه ای در چالش هسته ای علیه ایران