تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به بررسی اهمیت «تحقیق و پژوهش» از دیدگاه اسلام پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان، تحقیق و پژوهش را از دیدگاه اسلام بررسی کرد

تحقیق و پژوهش

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به بررسی اهمیت «تحقیق و پژوهش» از دیدگاه اسلام پرداخت.

به گزارش روابط عمومیف مرکز یادگیری موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی جایگاه تحقیق و پژوهش در دین اسلام و کتاب آسمانی قرآن کریم پرداخت.

حجت الله سلیمانی در این مقاله نوشته است :«این مطلب روشن است كه، اسلام و قرآن آدمی را به تحقیق و تتبع تشویق می كنند و او را وا می دارند تا در سایه آن جلوه حق را بدانگونه كه هست عیان سازند. این امر از نظری برای خود شخص و از سویی برای دیگران لازم و ضروری است، امّا از نظر خود از آن بابت كه او باید بداند چه راه و روشی برای زندگی خود برگزیده است، آنچه كه او مشی می كند طریق صواب است یا خطا، تنها كاوش و تحقیق است كه پرده از این راز بر می دارد. به همین جهت پذیرش اصول اعتقادی در اسلام باید از روی تحقیق باشد وگرنه ایمان شخص ارزشی ندارد؛ و متعاقب آن تحقیق قبل از هر عملی عین صواب است.

امّا از نظر دیگران باید بگوییم اگر انسان را به عنوان فردی متعهد و مسئول بشناسیم بر او لازم می شود كه از حقایقی كه خود به دست آورده، دیگران را نیز آگاهی دهد و یا خود در برابر عمل و رفتار دیگران احساس مسئولیت كند به تحقیق و كشف حقیقت بپردازد و لذا آن كس كه امكان و قدرت تحقیق را دارد مسئولیت بیشتری را در قبال جامعه پیدا می كند. »

تشویق به فراگیری،توبیخ كاهلان،تعظیم عالمان،ذم تقلید،تکریم علم » از جمله نشانه های اهمیت تحقیق و پژوهش در دین مبین اسلام است که در این مقاله بدان پرداخته شده است.

تنظیم: هومن بهلولی