تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به چند استفتاء نوروزی، نظر خود پیرامون موضوعاتی چون «پهن کردن سفره هفت سین»، «رفتن به سیزده بدر» و « سرگرمی و آتش بازی در چهارشنبه سوری» را اعلام کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفتائات نوروزی آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به چند استفتاء نوروزی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به چند استفتاء نوروزی، نظر خود پیرامون موضوعاتی چون «پهن کردن سفره هفت سین»، «رفتن به سیزده بدر» و « سرگرمی و آتش بازی در چهارشنبه سوری» را اعلام کردند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، متن استفتائات نوروزی و پاسخ‌های این مرجع تقلید بدین شرح است:

*برگزاری مراسم چهار شنبه سوری

سئوال: نظر حضرت آقا در خصوص چهارشنبه سوری و مسائل پیرامون آن چیست ؟

پاسخ: چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود حرام است.

*شادی در شب چهارشنبه سوری

 سئوال: اگر در مراسم چهارشنبه سوری ایذائی صورت نگیرد، آیا باز هم برگزاری و شرکت در این مراسم غیر جایز است؟ اگر مراسمی باعث شادی مباح چند نفر شود، چرا باید جلوی آن گرفته شود؟ ظاهرا پیامبر (ص) با برخی سنت‌های غیر حرام جاهلیت (مانند بلند کردن مو) موافقت کرده بودند. آیا نمی‌توان گفت چهارشنبه سوری نیز جزو مراسم غیر حرام باقی مانده از گذشتگان است و برگزاری آن به شرط عدم ایذاء جایز است؟

پاسخ: شادی کردن در چنین شبی اشکال شرعی ندارد، اشکال در این است که معمولا آمیخته با کارهای ناروایی می‌شود که گاه به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌گردد و هیچ انسان با وجدانی آن را نمی پذیرد.

*استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری

 سئوال: حکم استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری زمانی که اکثریت به طور همزمان از آن استفاده می‌کنند را بفرمایید.

پاسخ: این کار خلاف عقل و شرع است.

*سرگرمی و آتش بازی در چهارشنبه سوری

 سئوال: فرموده بودید که چهارشنبه سوری حرام است آیا پریدن بر روی آتش وفقط شادی کردن وسرگرمی در این شب هم اشکال دارد و یا فقط مسائل خرافی و زیانی آن مورد نظر است ؟

پاسخ: بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود؛ زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آنها را می‌گیرد و سلامتی به آن می‌دهد که این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می‌برد؛ البته اینکه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید، کسی مخالف آن نیست، اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد

* سفره هفت سین در نوروز

 سئوال: نظر معظم له در مورد پهن کردن سفره هفت سین به مناسبت نوروز چیست؟ بنده علاقه یا التزامی به پهن کردن آن ندارم، اما همسرم اصرار دارد در خانه چنین کند. آیا باید از این کار او جلوگیری کنم؟

پاسخ: این کار اشکال ندارد

*رفتن به سیزده بدر

سئوال: آیا اجرای مراسم سیزده بدر از نظر شرعی مشکل دارد ؟

پاسخ: سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده اشکالی ندارد