تبیان، دستیار زندگی
 تبیان : نظر شما در مورد عملکرد خودتان در این فصل چیست؟ کلا از عملکرد خودم و بچه هایی که در کنارم هستند راضی هستم امیدوارم که قهرمانی استقلال اتفاق بیافتد تا من راحت تر بتوانم در مورد عملکردم در این فصل توضیح بدهم ولی در ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه اختصاصی تبیان با محمودفکری (1)


 تبیان : نظر شما در مورد عملکرد خودتان در این فصل چیست؟

کلا از عملکرد خودم و بچه هایی که در کنارم هستند راضی هستم

امیدوارم که قهرمانی استقلال اتفاق بیافتد تا من راحت تر بتوانم در مورد عملکردم در این فصل توضیح بدهم ولی در کل با توجه به اینکه سال گذشته خط دفاعی استقلال ، کمی آسیب پذیر بود و تیم ما فقط در خط حمله و نفرات نفوذی خوب عمل می کرد و تعداد گل های زده ی ما نیز خیلی بالا بود ، ولی یکی از نقاط ضعف ما نیز خط دفاعی استقلال بود که تعداد گل های خورده اش خیلی بالا بود . ولی خب خوشبختانه حالا با یک خط آمدن من به عقب ، فکر می کنم خط دفاعی سر و سامانی پیدا کرده است و در حال حاضر با کم ترین گل خورده و با بهترین خط دفاعی لیگ به اصطلاح راحت تر می توانم در مورد خودم نظر بدهم مطمئناً این آمار نشان دهنده ی این است که سازمان خط دفاعی استقلال خیلی بهتر شده و آمار قابل قبولی دارد و وقتی که من در این خط هستم راحت تر می توانم در مورد خودم صحبت کنم و در کل از عملکرد خودم راضی هستم و هم از بچه های دیگر، که در به دست آوردن این عملکرد در کنار ما بودند و فکر می کنم که همه کارشناسان و هم کادر فنی تیم استقلال نیز ، از این عملکرد راضی باشند.

کدامیک از مدافعین جوان استقلال را دارای آینده ی بهتری می بینید ؟

همه مدافعان جوان استقلال آینده درخشانی دارند

مدافعان جوان استقلال که شامل پیروز قربانی ، امیرحسین صادقی، سعید لطفی و مرتضی ابراهیمی و چند بازیکن جوان دیگر می شوند ، هر وقت از آنها استفاده شده خیلی خوب کار کرده اند . حالا یک سری از بچه ها بیشتر استفاده شده اند که خیلی خوب جواب دادند و بچه هایی که کمتر استفاده شده اند نیز در کل خوب بودند و می توانند به صورت ثابت نیز بازی کنند . و همه مدافعین جوان در کل خوب بوده اند و آینده ی درخشانی هم دارند.

نظر شما در مورد جام حذفی چیست ؟

آیا استقلال شانسی برای قهرمانی دارد یا خیر؟

شانس قهرمانی که به هر حال داریم. با توجه به اینکه خیلی از تیم های مدعی حذف شدند ولی ما فعلاً تمام تمرکزمان را برای بازی آخر لیگ گذاشته ایم که انشاالله بتوانیم قهرمانی را به دست بیاوریم مطمئناً چنانچه این جام را به خوبی به اتمام برسانیم بستگی به سیاست باشگاه دارد که به جام حذفی چگونه نگاه کند. با نفرات اصلی شرکت کنیم یا با جوانان و بازیکنانی که کمتر در لیگ استفاده شده اند .

نقش بازیکنان با تجربه مثل خود شما و علی منصوریان در تیم استقلال چگونه است؟

تیم استقلال نیاز بیشتری به بازیکن با تجربه دارد

به نظر من تیم بزرگی مثل استقلال به بازیکنان با تجربه زیادی نیاز دارد زمانی که من بازیکن جوان تری بودم می دیدم بازیکنان با تجربه را خیلی راحت از تیم جدا می کنند . از آن موقع این احساس را داشتم که وقتی یک بازیکن با تجربه را کنار می گذارند ، انگار تبر را به تنه درخت می زنند ، و در آن موقع احساس می کردم که واقعاً این تبر کار خودش را می کند و ریشه درخت را از بین می برد. ولی نظر من این است که تعداد بازیکنان با تجربه در این تیم باید بیشتر از این هم باشد و باید آنها را نگه داشت . و به نظر من بازیکنان با تجربه را باید از لحاظ فنی مورد استفاده قرارداد . و اگر استفاده فنی هم نشد موردی ندارد مثلاً باشگاه دیگر می آید سرمایه گذاری می کند و 4 تا 5 بازیکن با تجربه به خدمت می گیرد و حتی پول آنها را هم به موقع می دهد و آنها را هم نگه می دارد. ویک تیم توسط 1 نفر و 2 نفربازیکن با تجربه جمع نمی شود و با توجه به مشکلاتی که در کنار تیم استقلال است باید بازیکنان زیادتری باشند تا بتوانند راحت ترتیم را جمع بکنند و من فکر می کنم هم خودم و هم علی منصوریان به هر حال تا جایی که وظیفه داشتیم و توان داشتیم سعی کردیم که مشکلات را کمتر بکنیم ، بازیکنان را خیلی بهتر با جو تیم و مسائل حاشیه و نوع برخورد آنها با مسائل آشنا کنیم و تا جایی که توانستیم انجام داده ایم انشاالله که بتوانیم در این کار موفق باشیم.

خیلی ها معتقدند محمود فکری بجه ی با شخصیت و با تعصبی است . اما در زمینه ی فوتبال به عنوان کاپیتان استقلال خیلی زودتر از همه مثلا از منصوریان عصبانی می شوید آیا شما خودتان قبول دارید ؟

خب علی منصوریان خیلی کمتر از من استفاده می شود و خب آدم وقتی مثلاً 20 دقیقه یا نیم ساعت در جریان بازی قرار بگیرد شاید کمی از لحاظ خستگی وروحی و روانی راحت تر باشد ولی از طرف دیگر اگر نگاه بکنیم ،علی منصوریان جزو قدیمی های تیم است و با توجه به اینکه وقتی بازوبند را به بازویبازیکنی می بندند مثلما فشار بیشتری نسبت به بازیکنان دیگربر وی وارد می شود و شاید در بازی فشار بیشتری روی کاپیتان تیم باشد و مطمئناً خیلی از صحنه ها است که یک کاپیتان شاید با عصبانیت باید خیلی چیزها را به بازیکنانش نشان بدهد که بازیکن حالت عادی و بی خیالی در زمین نداشته باشد به هرحال با پرخاش هایی که انجام می دهم و یا داد و بیدادهایی که انجام می دهم می خواهم به بازیکنانم نشان بدهم که باید تلاش بیشتری انجام بدهند و در مسابقه جدی تر باشند که بازی را با کسب امتیاز کامل بیرون بیاییم و گرنه اگر بخواهم خیلی راحت باشم ، مطمئناً بازیکنان به من نگاه می کنند و شاید خیلی بی خیال البته باز هم می گم این عصبانیت و پرخاشگری به این معنی نیست که ً بازیکنان را به پرخاشگری دعوت بکنیم ولی از آنها جدیت بیشتری می خواهم تا تیم را به هدف مشخص شده برسانند.

از زیباترین گلی که به ثمر رساندید خیلی دوستش دارید بگویید ؟

گل به پرسپولیس و استقلال رشت را خیلی دوست دارم

زیباترین گل والا دو تا گل بود که من زده ام یکی آن شوت از راه دور که به پرسپولیس زدم و گلی هم که به استقلال رشت در سال 78-77 زدم که به اصطلاح حتی دوربین های تلویزیونی هم جا ماندند و نتواستند توپ را دنبالش کنند . پس دو گلم به پرسپولیس و استقلال را خیلی دوست دارم .

از اینکه مطلبی در روزنامه ها بخوانید و یا بعضی مواقع در برنامه نود کلمه ای یا حرفی بصورت انتقادی از شما زده می شود ناراحتتان می کند یا خیر؟

هیچ وقت از تعریف های کاذب به نفع خودم خوشحال نمی شوم

خب اگر انتقاد منطقی و سازنده باشد می پذیرم به هر حال همیشه هم از دوستان و هم از خبرنگاران نظر می گیرم اما هیچ وقت از تعریف های کاذببه نفع خودم خوشحال نمی شوم همیشه دوست دارم که واقعیت ها را به من بگویند و اگر واقعیت باشد خوشحال می شوم.

تصمیم شما برای فصل بعد چیست. آیا تصمیم خاصی دارید؟

دوست دارم فصل بعد هم در کنار تیم محبوبم باشم

برنامه خاص دیگری که ندارم به هر حال دوست دارم که در کنار تیم محبوبم باشم ولی خب اگر برنامه و سیاست باشگاه طوری بود که بخواهند این همکاری قطع بشود هیچ طلب یا ارثی از باشگاه ندارم.

بحث را ببریم در مورد تیم ملی که بعضی ها اعتقاد دارند محمود فکری می تواند به عنوان مدافع آخر برای تیم ملی بازی کند و یا حداقل از بازیکنان دعوت شده و اعزامی به جام جهانی باشد نظرخودتان در این مورد چیست؟

اگر پیراهن تیم ملی را بپوشم فکر می کنم هیچ کس از این انتخاب ناراحت وناراضی نشود

به نظر خودم و آن چیزی که اعتقاد دارم این است که اگر دعوت شوم به تیم ملی و پیراهن تیم ملی را بپوشم فکر می کنم که هیچ کس از این انتخاب نا راضی نشود .

یعنی فرض کنیم که برانکو الان با شما جلسه ای داشته باشد و اگر برانکو سوال کند که برای چه شما را به تیم ملی دعوت کنم چه به ایشان می دهید؟

فکری خطاب به برانکو : اگر انتخابم کردی پشیمان نمی شوی

در یک کلمه به ایشان می گویم اگر انتخابم کردی پیشمان نمی شوی.

یکی از مسائلی که در بحث تیم ملی مطرح است وضعیت عملکرد خط دفاعی است . شما خودتان به عنوان یک مدافعی که الان دارید در لیگ بازی می کنید عملکرد خط دفاعی تیم ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید به هر حال در بازی های مختلف از ترکیب های مختلف استفاده می شود و با توجه به اینکه یکسری از بازیکنان لژیونر هستند و یکسری در داخل هستند و یکسری هم بعضی وقتها انتخاب نمی شود به همین دلیل من فکر می کنم هماهنگی بین آنها کمتر است و هم آن صلابت و محکم بودنشون را از دست داده اند و باید با تمرینات بیشتر هماهنگی را بیشتر کنند و هم با تمرینات سنگین تر یه خورده در برابر حملات حریف محکم تر باشند.

آقای فکری تا چند سالگی قصد بازی کردن در لیگ برتر را دارید؟

حداقل یک سال دیگر می توانم بازی کنم

والا قصد بازی کردن در لیگهای پایین تر را ندارم ولی در لیگ برتر را نمی توانم سالش را بگویم ولی می توانم این را بگویم که حداقل یک سال دیگر را می توانم بازی کنم و با توجه به اینکه آخر فصل است و الان توانایی بازی در لیگ را دارم و می توانم این قول را به مسئولان باشگاه یا به هر حال به طرفداران تیم استقلال بدم که یک سال دیگر را می توانم برای آنها بازی بکنم.

آقای فکری در بازیهای مهم و لحظات حساس که در زمین فوتبال هستید از چه کسی مدد می خواهید و بیشتر به کدام یک از ائمه اطهار و اهل بیت متوسل می شوید ؟

به حضرت علی خیلی متوسل می شوم

من اگر بخواهم بصورت کوتاه بگویم به حضرت علی(ع) خیلی متوسل می شوم ولی خب باز در روزهای مختلف و در ایام های مختلف و در شهادت و تولد و یا حتی روز جمعه به هر حال به مناسبت روزهای مختلف به همان ائمه نیز متوسل می شوم.

اول بازی که دو تیم صف می کشند تا قرآن تلاوت شود و بازی شروع شود توی لب خونی هایی که از شما دیده می شود و خیلی از بازیکنان ، به هر حال هستند که حالت لب خونی آنها نشان می دهد که دعایی را زیر لب می گویند اگر دعا است چه دعایی است و به چه زبانی است و آیا آیه ی قرآنی است و یا با زبان ساده خودتان از ته دل با خدایتان ارتباط برقرار می کنید؟

والا اگر در حال تلاوت قرآن باشد که من هم با همان تکرار می کنم و یا حتی در جریان بازی که به بن بست می خوریم سعی می کنم با دعاهای مختلف و یا صلوات فرستادن البته در جایی که فرصت پیش می آید و توپ روی دروازه حریف است و ما راحت تر هستیم ، مشغول دعا می شویم؟

یعنی در حین بازی هم مشغول دعا هستید؟

بله بعضی وقتها که بازی به بن بست می خورد سعی می کنیم یه جورهایی متوسل بشوم.

چقدر نقش آن را مؤثر می دانید و آن را درک کرده اید؟

خیلی مهم است البته من این را می خواهم بگویم که نباید همه چیز را به خدا بسپاریم و شاید مثلاً ما بگوییم تلاش نکنیم و زحمت نکشیم و فقط برویم دعا کنیم و نماز و قرآن بخوانیم و بعد بی آیم قهرمان بشویم. نه اینطوری نیست در کنار تلاش و زحمتی که می کشیم اگر متوسل بشویم و تمرکز داشته باشیم به این عزیزان ، خیلی بهتر می توانیم عمل کنیم.