تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است!


جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.


خیال و علم؛گرچه در نگاه اول این دو از هم جدا هستند اما مانند دو بال پرنده در طول تاریخ توانسته اند انسان را تا جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد به پیش ببرند و به پیش خواهند برد. گاهی اوقات علم در مقابل خیال سرکشی کرده و بعضی مواقع این خیال بوده است که بر علم چیره گشته. اما شکوفایی هر دو زمانی اتفاق افتاده است که در کنار یکدیگر بودند و با هم حرکت کرده اند.

حال قوه تخیلتان را به پرواز دربیاورید و به دو تصویر پیش رو با دقت نگاه کنید:

این عکس کجای عالم است!
این عکس کجای عالم است!

به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

تصویر اول: سطح عطارد با رنگ‌هایی اغراق‌آمیز

این عکس کجای عالم است!

فضاپیمای روباتیک پیغام‌آور یا مسنجر به تازگی صدمین چرخش خود به دور عطارد را کامل کرده است. دوربین تصویربرداری مسنجر در 8 رنگ مختلف در محدوده ی نور مرئی و فروسرخ ، از سطح عطارد تصاویر بسیار دقیقی تهیه می‌کند. این فضاپیما در جستجوی اطلاعات مربوط به ترکیبات شیمیایی سطحی و روند تکاملی در طول تاریخ در منظومه‌ی شمسی داخلی است. این تصویر دقیق، حاصل ترکیب 3 تصویر رنگی با میدان باز از مسنجر است که رنگ‌آمیزی آن تقویت شده است. در واقع، در صورت مشاهده عطارد با چشم غیرمسلح، سطح آن مرده و بدون رنگ است. این تصویر پهنای 1000 کیلومتر از سطح عطارد را نشان می‌دهد و در صورت مشاهده عکس بزرگ و با رزولوشن اصلی، می توان عوارضی را تا اندازه 1 کیلومتر را روی آن تشخیص داد. تیم پروژه‌ی مسنجر ، تصاویر و یافته‌های جدیدی را از این فضاپیما که اولین مدارگرد عطارد است ، منتشر کرده اند.

تصویر دو: رگولیت سیارک اروس

این عکس کجای عالم است!

هنگامی که از ارتفاع ?? کیلومتری بر فراز سیارک اروس به آن نگاه می‌کنیم به نظر می‌آید که سطح داخلی یکی از بزرگترین گودال‌های آن از ماده‌ای غیرعادی پوشیده شده است. این ماده رگولیت نام دارد. مدت‌هاست روی ضخامت و ترکیب این غبار سطحی یا همان رگولیت تحقیقات فراوانی انجام شده است. احتمال می‌رود که بیشتر رگولیت موجود در سطح سیارک 433 اروس ? بر اثر برخوردهای کوچک و پرشمار اجرام فضایی در گذشته‌ی طولانی این سیارک پدید آمد‌ه‌ است. این تصویر رنگی با فضاپیمای روبوتیک Near-Shoemaker گرفته شده است که در سال‌های 2000 و 2001 به دور این سیارک گردش کرد. مناطق قهوه‌ای رنگی که در تصویر مشاهده می‌کنید نشان می‌دهند که در دوران برخوردهای ریزشهاب‌سنگ‌ها ? ماهیت شیمیایی رگولیت بر اثر قرار گرفتن در معرض بادهای خورشیدی تغییر کرده است. به نظر می‌رسد که مناطق سفید کمتر در معرض بادهای خورشیدی قرار گرفته‌اند. در رابطه با تخته‌سنگ‌های قهوه‌ای قابل رویت درون گودال دو نظریه مطرح است: نخست این‌که این تخته‌سنگ‌ها به اندازه‌ای سالخورده‌اند که سطح‌شان بر اثر تابش بادهای خورشیدی تا این حد آفتاب‌سوخته است. دوم این که این تخته‌سنگ‌ها به طریقی با غبارهای تیره پوشیده شده‌اند. در ماه تیر، فضاپیمای سپیده‌دم(Dawn) ناسا به دور وستا (از اعضای بزرگ کمربند سیارک‌ها) گردش خواهد کرد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

nojum.ir

امتیاز تصاویر :  NASA/JHU APL/CIW/NEAR Project