تبیان، دستیار زندگی
در این نوشتار شما با خرافات فاجعه انگیزی به نام 39 آشنا خواهید شد که شاید بتوان آن را با خرافات 13 مقایسه کرد. البته خرافات 39 چنان قوی است که حتی تاثیرات شگرف سیاسی اقتصادی را در پی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانیت و مبارزه با خرافات 39

اگر در افغانستان هستید و در پلاک ماشین شما عدد ?? وجود دارد، درگیر دردسر جدی‏ای شده‏اید که البته این همه داستان نیست؛ اگر ?? ساله هستید  یا در شماره تماستان عدد ?? هست و یا بدتر از همه در خانه شماره ?? زندگی می‏کنید، دردسرتان دوچندان می‏شود.

اگر در افغانستان هستید و در پلاک ماشین شما عدد ?? وجود دارد، درگیر دردسر جدی‏ای شده‏اید که البته این همه داستان نیست؛ اگر ?? ساله هستید یا در شماره تماستان عدد ?? هست و یا بدتر از همه در خانه شماره ?? زندگی می‏کنید، دردسرتان دوچندان می‏شود.

عدد ?? زمانی به مشکلی جدی و خبرساز در کشور هم‏سایه و هم‏زبان ما بدل شد که شماره مسلسل پلاک خودروها در افغانستان به جایی رسید که با عدد ?? آغاز می‏شد و کسی حاضر نبود این خودروها را بخرد!

افغانستان

به گزارش «بی‏بی‏سی»، شایع شده که شماره ?? نحس است؛ حتی برخی آن را چیزی معادل «بی‏ناموسی» می‏دانند!

حساسیت درباره شماره ?? در گذشته، تنها در شهر هرات بود؛ اما اکنون این باور فراگیر شده و به کابل، مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان نیز رسیده است.

احمد غفور، راننده تاکسی در کابل می‏گوید: از اینکه ماشینم پلاک ?? دارد، متنفرم. مردم خیلی طعنه می‏زنند.

احمد ادامه می‏دهد: چندین بار می‏خواستم خودرو‏ام را بفروشم، اما کسی حاضر نیست آن را بیشتر از نصف قیمت واقعی‏اش بخرد.

برخی از شهروندان کابل می‏گویند حساسیت در برابر عدد ?? پدیده جدیدی است و پیشتر در پایتخت افغانستان سابقه نداشته است.

نورالدین همدرد، رئیس راهنمایی و رانندگی کابل(یا به قول خود افغان‏ها، پلیس ترافیک) در این زمینه کسانی را مسئول می‏داند که کارشان خرید و فروش خودروست.

آقای همدرد می‏گوید: بنا بر قانون، ما مجبوریم پلاک شماره ?? را ضرب و توزیع کنیم. این جهل مردم را نشان می‏دهد که پی خرافات می‏روند! همدرد می‏افزاید: هیچ کاری مانع نخواهد شد که ما توزیع پلاک ?? را متوقف کنیم. مردم مجبور هستند این شماره را بپذیرند.

این مشکل به اندازه‏ای جدی شده که بسیاری از کسانی که ماشین‏های با پلاک ?? دارند، برای تبدیل پلاکشان حاضرند رشوه نیز بدهند!

ریشه مشکل

دقیقا معلوم نیست چنین باوری ریشه در کجا دارد. عده‏ای می‏گویند عدد ?? در حروف ابجد، یک واژه عربی را می‏سازد که معادل آن در فارسی معنی بدی دارد. عده‏ای هم می‏گویند سال‏ها پیش مرد بدنامی که شماره ماشین و همچنین شماره خانه‏اش ?? بوده، در هرات زندگی می‏کرده و از آن زمان به بعد مردم نسبت به این شماره حساس شده‏اند.

دلیل همه‏گیر شدن چنین باوری هر چه باشد، اما تأثیر مستقیمی بر زندگی و کار شمار بسیاری از افغان‏ها گذاشته است.

قیس یاسینی، یکی از خودروفروشان در مزارشریف می‏گوید: خودروهایی که پلاک ?? دارند، دست‏کم سه هزار دلار از دیگر ماشین‏ها ارزان‏ترند.

این مشکل برای شرکت‏های مخابراتی هم دردسرساز بوده است؛ تا جایی که بسیاری از پذیرفتن شماره تماسی که ?? داشته باشد، خودداری می‏کنند.

پلیس ترافیک کابل، برای حل این مشکل از روحانیون مدد جسته است. مسئولان پلیس ترافیک می‏گویند: در همه کشورهای اسلامی، شما پلاک ?? را می‏بینید؛ حتی در قرآن سوره‏هایی هست که عدد ?? در آنها دیده می‏شود. در این مورد با روحانیون نیز صحبت کرده‏ایم؛ آنها می‏گویند چنین باورهایی چیزی جز خرافات نیست.

در برخی جوامع دیگر، از جمله ایران، به غلط عدد ?? نشانه بدشانسی شمرده می‏شود. بسیاری از مردم افغانستان نیز عدد ?? را نحس می‏دانند؛ ولی این نخستین باری است که باور خاص مردم نسبت به یک عدد، مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی به بار آورده است!

منبع: تابناک


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از : arefe60