تبیان، دستیار زندگی
روز دوشنبه سرنوشت یكی دیگر از دیكتاتورهای جهان امروز ما در دادگاهی در تونس مشخص شد؛ هر چند كه این دیكتاتور فعلا فراری است و رای این دادگاه به صورت غیابی صادر شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین مجازات بن علی و همسر


روز دوشنبه سرنوشت یكی دیگر از دیكتاتورهای جهان امروز ما در دادگاهی در تونس مشخص شد؛ هر چند كه این دیكتاتور فعلا فراری است و رای این دادگاه به صورت غیابی صادر شده است.


پس از گذشت شش ماه از انقلاب مردم تونس و سقوط و درنتیجه فرار زین العابدین بن علی رئیس جمهور پیشین این كشور، دادگاهی در این كشور، وی و همسرش را به 35 سال حبس محكوم كرد.

بن علی وهمسرش

روز دوشنبه یک دادگاه تونسی، زین العابدین بن علی رئیس جمهور فراری این کشور و همسرش، لیلا، را به جرم دزدی و چند فقره اتهام دیگر به ?? سال زندان محکوم کرد.

بن علی و همسرش که در ژانویه گذشته بدنبال یک قیام عمومی به عربستان سعودی گریختند، بطور غیابی محاکمه شده اند.

این دادگاه همچنین این دو نفر را به پرداخت ?? میلیون دلار (45 میلیون یورو) جریمه نقدی محکوم کرده است. اتهام های آنها دزدی، فساد و قاچاق مواد مخدر بوده است که البته بن علی همگی را رد می کند.

این دادگاه روز دوشنبه آغاز شد و قاضی گفت که حکم سایر اتهام های بن علی از جمله داشتن مواد مخدر و اسلحه را در ?? ژوئن اعلام می کند.

در بیانیه ای که آقای بن علی روز دوشنبه منتشر کرد گفته بود که در ?? ژانویه برای انتقال خانواده اش به محلی امن به عربستان سعودی رفته است.

بن علی در این بیانیه كه توسط وكلایش صادر شد، تمامی اتهام‌ها علیه خود را رد كرد و گفت كه وی قربانی یك توطئه سیاسی شده و در خروج از تونس فریب خورده است.

وی در این بیانیه تاكید كرده بود که در صدد بازگشت فوری به تونس بوده، اما هواپیما با "نافرمانی" از دستوراتش بدون وی فرودگاه را ترک کرده است.

وکلای آقای بن علی گفته اند که دولت انتقالی تونس در تلاش است، با این محاکمه توجه مردم را از ناتوانی آنها در ایجاد ثبات در کشور منحرف کند.

همچنین بر اساس گزارش های مختلف، مقام های عربستان سعودی تاکنون به درخواست دولت تونس در مورد استرداد آقای بن علی پاسخی نداده اند.

در پرونده دومی که فقط علیه شخص زین العابدین بن علی مطرح شده است، وی به پنهان کردن اسلحه، ? کیلوگرم مواد مخدر و ?? میلیون دلار پول نقد در کاخ ریاست جمهوری متهم است.

یکی از افراد تجمع کننده در مقابل دادگاه بن علی گفت: من به اینجا آمده ام تا درخواست اجرای عدالت کنم. حتی اگر این دادگاه غیابی باشد، باید عدالت در مورد او اجرا شود تا برای دیگران هم درس عبرتی باشد

یكی از وكلای بن علی نیز در واكنش به دادگاه رسیدگی به اتهامات موكلش گفت که حکم این دادگاه "شوخی" است.

وی با رد این اتهامات خاطر نشان كرد: فراموش نکنید که مواد مخدر و پول، سه ماه پس از عزیمت رئیس جمهور در کاخ پیدا شده است.

اكرم عازوی، یكی دیگر از وكیل بن علی نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه اظهار كرد: بن علی تاكید دارد كه پست ریاست جمهوری را ترك نمی‌كند و از تونس فرار نكرده است.

وی با تكرار ادعاهای مطرح شده در اطلاعیه صادره از سوی بن علی، تصریح كرد: آقای بن علی معتقد است كه مجبور به ترك تونس شده است و این اقدام در راستای هدف قرار دادن قدرت و حكومت او در تونس صورت می‌گیرد.

عازوی افزود: بن علی می‌گوید بعد از آنكه متوجه شد طرحی برای ترورش وجود دارد، به همراه خانواده‌اش سوار هواپیما شد اما به خلبان گفت كه در جده منتظرش بماند تا با هم به تونس بازگردند ولی خلبان منتظر او نماند. بنابراین وی برخلاف میل باطنی اش مجبور شد در عربستان بماند و بعد اعلام كردند كه او از تونس گریخته است. بن علی تمام اتهامات وارده علیه خود را رد می‌كند.

بن علی وهمسرش

بر اساس این گزارش، زین العابدین بن علی همچنین مشکوک به ارتکاب جرایم دیگری نظیر قتل، سوء استفاده از قدرت، قاچاق آثار باستانی و پولشویی است.

پیشتر نیز دادگاهی در تونس، حزب زین العابدین بن علی، رئیس جمهور مخلوع این کشور را به طور رسمی منحل کرده بود. تظاهرکنندگان آزادیخواه در تونس خواهان آن شده بودند که حزب "اجتماع برای حقوق دموکراتیک" منحل شود.

به گفته خبرنگاران شبكه های مختلف خبری كه در تونس مستقر بودند، به دنبال اعلام رای دادگاه مبنی بر انحلال حزب بن علی، مردم تونس در خیابان های شهرهای مختلف این كشور به شادمانی پرداخته بودند.

همچنین، پس از سقوط كامل زین العابدین بن علی در تونس، دولت موقت جدید در اولین اقدام، به انحلال پلیس مخفی این کشور دست زده بود.

پس از صدور حكم دادگاه جدید مبنی بر حبس و جریمه نقدی بن علی و همسرش، بسیاری از شهروندان تونس ابراز رضایت و خوشحالی كردند بطوریكه یكی از شهروندان تونس پس از شنیدن این حكم گفت: روز بسیار خوبی است؛ چراكه پس از 23 سال امروز شاهد عدالت بودیم.

زین العابدین بن علی رئیس جمهور فراری این کشور و همسرش، لیلا، را به جرم دزدی و چند فقره اتهام دیگر به ?? سال زندان محکوم کرد.

در زمان برگزاری دادگاه نیز جمعی از مردم تونس در مقابل محل برگزاری این دادگاه تجمع كردند.

یکی از افراد تجمع کننده در مقابل دادگاه بن علی گفت: من به اینجا آمده ام تا درخواست اجرای عدالت کنم. حتی اگر این دادگاه غیابی باشد، باید عدالت در مورد او اجرا شود تا برای دیگران هم درس عبرتی باشد.

این در حالیست که برخی از ناظران از جمله اتحادیه حقوق بشر تونس، با ابراز تاسف از حضور نداشتن متهمان در دادگاه، برپایی چنین دادگاهی را مایه دلگرمی مردم تونس نمی دانند.

انقلاب تونس از شش ماه پیش موجب آغاز اعتراض‌های گسترده در سراسر جهان عرب شد و معترضان در سراسر جهان عرب علیه نرخ بالای بیكاری، افزایش قیمت‌ها و نفی آزادی ها از سوی رژیم‌های سركوب‌گر عرب تظاهرات كردند.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان