تبیان، دستیار زندگی
مادامی که انسان خودش را می بیند نمی تواند به آن راهی که راه شیطان است دست پیدا کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخلاق مخصوص شيطان

.h/ ~3f/ì

ما بارها و بارها شنيده ايم که چه خصلت زشت و ناپسندي، شيطان را از آن همه قرب و نزديکي به خداي متعال آن قدر دور کرد و به ذلت و خواري رساند که از دستگاه عبوديت خدا مطرود شد.

بخواهيم يک نگاه کلي و عرفي داشته باشيم بايد بگوييم که عجب، خودخواهي و يا تکبر، عامل رانده شدن او بود. اگرچه در علم اخلاق، بين اين صفات تفاوت‌هايي وجود دارد ولي از آنجايي که جمع همه اينها به خودمحوري، خودکامگي و حب نفس بر مي‌گردد مي‌توان آنها را در يک گروه قرار دارد.

حال جملاتي از امام راحل عليه الرحمه، در همين زمينه براي شما عزيزان آماده شده که ارائه مي‌شود.

تمام فسادهایى كه در عالم پیدا مى شود از خودخواهى پیدا مى شود

تمام مفاسدى كه در عالم واقع مى شود از این توجه به خود است

نمى شود كه انسان هم خود پرست باشد و هم خداپرست . نمى شود كه انسان هم منافع خودش را ملاحظه كند و هم منافع اسلام . باید یكى از این دوتا باشد

مادامى كه انسان خودش را مى بیند، نمى تواند به آن راهى كه راه هدایت است دست پیدا بكند

هیچ شكى در این نكنید كه هر كه گفت (من ) این (من ) شیطان است

بدان كه رذیله عجب از حب نفس پیدا مى شود

خود محورى : (من ، نه غیر ) این در همه نفوس هست ، مگر این كه تهذیب بشود

چقدر انسان باید جاهل باشد كه این چیزها را مقام بداند و چقدر ضعیف النفس باشد كه این حكومت را، حكومت ها را یك مقام بداند

بكوشید تا حجاب خویت را بردارید و جمال جمیل او - جل علا - را ببینید، آنگاه است كه هر مشكلى آسان و هر رنجى و زحمتى گواراست

خودبینى ارث شیطان است

تا این خودخواهیها در بشر هست ، این جنگها و این فسادها و این ظلمها و ستمگریها هست

اگر - خداى نخواسته - كارها با خودخواهى و غرور همراه شد، مبدا شكست انسان است

نمى شود كه انسان هم خود پرست باشد و هم خداپرست . نمى شود كه انسان هم منافع خودش را ملاحظه كند و هم منافع اسلام . باید یكى از این دوتا باشد

من اگر براى خودم نسبت به سایر انسان ها یك مرتبتى قائل باشم ، این انحطاط فكرى است ، و انحطاط روحى

اگر انسان در هر امرى كه وارد مى شود، در آن امر خودخواهى را كنار بگذارد و مصلحت را ملاحظه بكند، و خدا را ملاحظه بكند، هم موفق مى شود و هم از خطراتى كه بر این خود خواهى (مترتب ) است در امان مى ماند

نزاع مال خودخواهى است ، از نقطه نفس انسان پیدا مى شود

هر كس جهلش بیشتر و عقلش ناقصتر است ، كبرش بیشتر است . هركس ‍ علمش بیشتر و روحش بزرگتر و صدرش منشرحتر است ، متواضعتر است.

دو جور تعریف داریم : یك وقت این است كه آدم تعریف مى كند، مى خواهد خودش را نشان بدهد، این ابلیس است یك وقت از خودش ‍ تعریف مى كند براى این كه هدایت كند دیگران را، این نفس رحمان است

هواى نفس انسان مى خواهد هر چه بشود بگوید من كرده ام ، و این آثار خودخواهى است ، و اختلافاتى هم كه مشاهده مى شود از ضعف ایمان است

هیچ فردى نمى تواند ادعا كند كه من نقص ، هیچ ندارم . اگر كسى ادعا كرد این را، بزرگترین نقصش همین ادعاست

غرور از پیروزیها، آفت بزرگى است كه شیطان باطنى در بندگان خدا به وجود مى آورد، تا آنان را از راه حق منحرف كند

غرور و غفلت انسان را به تباهى مى كشد

كبر از اخلاق خاصه شیطان است

هر كس جهلش بیشتر و عقلش ناقصتر است ، كبرش بیشتر است . هركس ‍ علمش بیشتر و روحش بزرگتر و صدرش منشرحتر است ، متواضعتر است.


به نقل از (كلمات قصار، پندها و حكمتها )، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (ره )، ص 85 - 65

تهيه و فرآوري - محمد حسين امين