تبیان، دستیار زندگی
علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: حتما وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت دانشگاه ایرانیان داشته باشد چرا که این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی مطرح است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گفتگو با تبیان اعلام شد

وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت دانشگاه ایرانیان داشته باشد

علی عباسپور تهرانی

علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان گفت: حتما وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت دانشگاه ایرانیان داشته باشد چرا که این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی مطرح است با شکل فعلی جایگاهی ندارد.

به گزارش روابط عمومی، بخش اجتماعی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگوی اختصاصی با علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بررسی روند اخذ مجوز دانشگاه جامع ایرانیان پرداخت.

عباسپور در این گفتگو ، ضمن تاکید بر لزوم نظارت وزارت علوم افزود : مجوزگرفته نشده بلکه چیزی که وزیر علوم در این باره توضیح داد این بود که در حد موافقت اصولی با این بحث برخورد شده است به این معنی که با این ایده موافق هستند؛ ایده ای که دانشگاه برای ایرانیان خارج از کشور تاسیس شود و نسل های جدید بتوانند با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

در واقع با این ایده موافقت کرده اند ولی این که این دانشگاه در کجا باشد و چه رشته هایی داشته باشد منوط به ارائه ی اساسنامه ی این دانشگاه بوده است. قرار بوده این دانشگاه اساسنامه اش را ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته این اساسنامه یکبار ارائه شده که تقاضای تاسیس این دانشگاه در کیش بوده که این تقاضا مورد مخالفت وزارت علوم قرار گرفته است. در مورد تاسیس این دانشگاه در تهران هم باید اساسنامه دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود که این اساسنامه یکبار هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده ولی به دلایلی از دستور کار خارج شده و مصوبه ای نداشته است لذا این دانشگاه هنوز هیچ مجوزی برای پذیرش دانشجو ندارد.

عباسپور در پاسخ به سوال «برای برطرف کردن این ایرادات چه تمهیدی باید اندیشیده شود؟» گفت : اگر بخواهیم این ابهامات برطرف شود باید طبق قوانین و مقررات مربوط به مراکز آموزشی غیر دولتی شاکله مشخصی در این باره وجود داشته باشد و تاکید شود که این دانشگاه بر اساس مکتب حضرت امام(ره)، تاسیس می شود و اساس ان بر مبنای تفکر انقلاب اسلامی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی استوار است که خدای نکرده نقض غرض نباشد.-در واقع شما با اصل این ایده مخالفتی ندارید؟

ما با این ایده موافقیم به شرط اینکه تفکر راه اندازی این دانشگاه بر اساس مکتب امام خمینی(ره) باشد و افرادی که می خواهند این دانشگاه را تاسیس کنند افرادی شناخته شده و با هدف های مشخصی باشند.

موضوع مهم این است که حتما وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت این دانشگاه داشته باشد چرا که این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی مطرح است با شکل فعلی جایگاهی ندارد. به خصوص اینکه در ترکیبی که برای آن در نظر گرفته شده است 6، 7 وزیر و معاون وزیر در این دانشگاه عضویت دارند چرا که در این صورت معلوم نیست که این دانشگاه دولتی است یا غیر دولتی.

وی خاطر نشان کرد :ما ترجیح می دهیم این دانشگاه به شکل دولتی و تحت نظارت دولت باشد چرا که از نقطه نظر ما هدف این دانشگاه بسط و گسترش مکتب حضرت امام(ره) در بین همه ایرانیان است. به همین خاطر وزارت علوم باید کنترل کافی روی این دانشگاه و موسسان آن داشته باشد. در این صورت این ارزش را هم خواهد داشت که از اعتبارات عمومی برای این دانشگاه هزینه کنیم. البته اشکالی هم ندارد که این دانشگاه مثل دانشگاه پیام نور دولتی باشد اما دانشجویان آن شهریه هم پرداخت کنند. اما قطعا وقتی این دانشگاه دولتی باشد می تواند از اعتبارات عمومی دولت استفاده کند.

گفتنی است اقدامات اولیه برای راه اندازی این دانشگاه، توسط اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور انجام شده که با حواشی بسیاری روبروست.

این گزارش توسط سارا کیان و برای بخش اجتماعی تبیان تهیه شده است.

تنظیم: هومن بهلولی