تبیان، دستیار زندگی
شهدا، خالصانه آمده‌ایم تا زیارتتان كنیم، شاید كه برگی دیگر از تاریخ برایمان گشوده شود. به دیدارتان آمده‌ایم، شاید كه برگی دیگر از تاریخ برایمان گشوده شود. برگی كه سرفصل‌های طلایی آن را شما برای این مرز و بوم رقم زده‌اید. خا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از كاروان‌های راهیان نور


شهدا، خالصانه آمده‌ایم تا زیارتتان كنیم، شاید كه برگی دیگر از تاریخ برایمان گشوده شود.

به دیدارتان آمده‌ایم، شاید كه برگی دیگر از تاریخ برایمان گشوده شود. برگی كه سرفصل‌های طلایی آن را شما برای این مرز و بوم رقم زده‌اید.

خالصانه آمده‌ایم تا زیارتتان كنیم و با دل‌های خسته اما امیدوار، خدا را در این مكان اهورایی با بغض‌های شكسته فرا بخوانیم و بگوییم كه شهدا! ما شما را فراموش نكرده‌ایم... اصلاً مگر حماسه، شهادت، هویزه، طلائیه، بستان، صدای غرش توپ‌ها، حسین فهمیده‌ها و باكری‌ها، چمران‌ها، آوینی‌ها و ... فراموش شدنی هستند؟

نه، ما آمدیم تا بگوییم كه شما در روح و باطن ما جای دارید. آمده‌ایم تا بگوییم هان ای عاشوراییان! عاشورایی دیگر در پیش است. آمده ایم تا هوار بزنیم: های ای شهدا، راه شما، اندیشه شما و تفكر شما در روح و روان جامعه ایرانی جای دارد.

ای شهدای گمنام و ای غلطیده‌شدگان در سرب‌های سرد و سنگین كه به عشق مام میهن و انقلاب و اسلام، سر بر سودای عشق گذاشتید.. اینجا كجاست؟ ما كیستیم... شما كه بودید؟ و كجایید؟ بر مزار كدامتان بگرییم كه بغض امان نمی‌دهد، بگرییم، گریه مگر دوا كند ... می‌گرییم اما زهی تاسف كه گریه نیز دوا نمی‌كند ... كاش كه در ِشهادت باز بود و ...

بازدید زائرین كاروان‌های راهیان نور كه از چند سال پیش با برنامه‌ریزی و مشاركت

ارگان‌هایی چون سازمان‌های گردشگری، سپاه، ارتش، ستاد راهیان نور ، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز شده، هم‌اینك به یك سنت حسنه در آستانه تحویل سال نو و روزهای نوروزی تبدیل گشته و هر ساله بر شمار بازدیدكنندگان از مناطق عملیاتی افزوده می‌شود. به گونه‌ای كه به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، نوروز 85 نزدیك به یك میلیون و 200 هزار نفر در قالب كاروان راهیان نور از مناطق جنگی و عملیاتی این استان دیدن كردند.

در نوروز سال جاری 22 هزار نفر از اقشار مختلف، اعم از نوجوانان و جوانان بسیجی و سایر مردم تهران بزرگ در قالب كاروان‌های راهیان نور از مناطق عملیاتی جنوب كشور بازدید كردند. بازدیدكنندگان در این دیدار از سرزمین‌های دوكوهه، دهلاویه، فكه، هویزه، طلائیه، شلمچه و اروندكنار، دیدن كردند.

هم‌چنین 3700 نفر از مردان و زنان مؤمن اقشار مختلف استان لرستان جهت زیارت مقتل شهیدان دفاع مقدس و تجدید عهد با آنان راهی مناطق عملیاتی شدند.

ستاد خبری راهیان نور سپاه در جنوب به نقل از منطقه مقاومت قزوین نیز اعلام كرد كه سومین كاروان راهیان نور این استان به استعداد 1.050 نفر شامل برادران و خواهران از مناطق عملیاتی جنوب شلمچه، طلائیه، دهلاویه، اروند، چزابه و ... بازدید كردند.

از كرمانشاه نیز گزارش رسید كه با توجه به موقعیت جغرافیایی استان كرمانشاه و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی هشت سال دفاع مقدس، بازدید از این مناطق با استقبال زیادی مواجه بوده است.

18منطقه عملیاتی از جمله منطقه كلینه، عاشورا، تنگه حاجیان، چغالوند، بازی دراز، امیرالمؤمنین، ثارالله، مسلم بن عقیل، نصر 3، عملیات كربلای 6، كربلای 9، مرصاد و... از جمله مناطقی بودند كه مورد بازدید كاروان‌های راهیان نور قرار گرفتند.

هزاران دانشجوی سراسر كشور نیز به صورت متمركز در قالب كاروان های راهیان نور از مناطق عملیاتی جنوب و غرب كشور بازدید كردند.

اسماعیل احمدی، ‌مدیر روابط عمومی ستاد عالی راهیان نور دانشجویی، در گفت‌وگو با ایسنا تبیین عملی فرهنگ ایثار، ‌جهاد و شهادت، معرفی الگوهای حقیقی انقلاب به نسل جوان دانشجو، آشنایی دانشجویان با فرهنگ دفاع مقدس و خدمات ارزنده شهیدان دانشجو در جبهه و جنگ را برخی از اهداف اصلی برگزاری این اردوها بیان كرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری كشور نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور، امسال اقدامات زیادی جهت شناخت و رفاه حال بیشتر مسافران نوروزی كه به مناطق عملیاتی خوزستان سفر می‌كنند، انجام داده است.

دكتر محمدشریف ملك‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حمایت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از كاروان‌های راهیان نور، اظهار داشت: دانشجویان در تاریخ ایران نقش سرنوشت‌ساز و تعیین‌كننده‌ای داشته‌اند؛ بنابراین باید با این بخش از تاریخ ایران كه مهم ترین واقعه پس از انقلاب اسلامی ایران بود، به درستی آشنا شوند.

وی افزود: حماسه جنگ باید با فرهنگ‌سازی صحیح به دانشجویان منتقل شود و جاذبه‌های انسانی و معنوی جنگ برای آنها به درستی بیان شود تا آنها بتوانند تعامل و ارتباط بیشتری با فضای جنگ برقرار كنند.

ملك‌زاده خاطرنشان كرد: همه مردم ایران باید با دلایل حمله عراق به ایران و توانمندی های رزمندگان ایرانی در دفاع از كشور آشنا شوند تا انگیزه تلاش و كار مضاعف را در جهت سازندگی كشور كسب كنند.

وی درباره اقدامات انجام شده در خوزستان جهت آشنایی مسافران نوروزی با فرهنگ دفاع مقدس توضیح داد: استقرار ایستگاه صلواتی گردشگری در چهار ورودی زمینی خوزستان با استفاده از الگوی جنگ و سازه‌های سنگری، استقرار نمایشگاه جاذبه‌های جنگ و آثار تاریخی و طبیعی در ورودی‌های زمینی، اقدام عمرانی در بازسازی موانع دشمن و خاكریزهای جبهه جنگ، بازتولید فضای جنگ از طریق سیستم‌های صوتی پیشرفته از جمله فعالیت های صورت گرفته توسط بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس می‌باشد.

ملك‌زاده تصریح كرد: انتشار 100 هزار CD و بروشور تبلیغاتی جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بازدید كنندگان از جاذبه‌های گردش‌ری و جنگی خوزستان، استقرار نانوایی‌های سیار در محل‌های تجمع مسافران، استقرار پاسگاه‌های انتظامی، آماده‌سازی تعداد 700 مدرسه و 14 كمپ چادری جهت اسكان مسافران، استقرار مركز فوریت های پزشكی، برای رفاه حال سفركنندگان به استان خوزستان در نظر گرفته شده بود.

یك عضو شورای مركزی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز گفت: دانشجویان با سفر به مناطق جنگی به حقانیت ما در جنگ پی می‏برند و با مفهوم حق و باطل آشنا می‏شوند.

ابراهیم زرگر اظهار كرد: دانشجویان با سفر به این مناطق علاوه به این كه از مناطق جنگی بازدید می‏كنند و اطلاعات تاریخی آن‌ها در باره‌ی جنگ افزوده می‏شود و متوجه می‏شوند مثلا در شملچه 8 عملیات انجام شده است، تحت تأثیر فضای معنوی آن جا قرار می‏گیرند و متوجه می‏شوند كه رزمندگان باید چه روحیه و اعتقاداتی به مناطق جنگی می‌رفتند و جان خود را برای دفاع از كشور فدا می‏كردند.

وی ادامه داد: این سفر مطمئناً سفری جذاب‏تر از دیگر سفرها برای دانشجویان خواهد بود. فكر می‏كنم با دیدن مناطق جنگی ، روحیه‏ی وطن دوستی آن‌ها افزایش پیدا كند و یاد می‏گیرند كه آن‌ها نیز مانند رزمندگان اسلام برای دفاع از وطن باید با دل و جان مبارزه كنند.


لینک ها:

هنر مردان خدا

كاروان راهیان نور- اروند كنار

مسابقه فرهنگی در «محضر یار» برگزار می‌شود