تبیان، دستیار زندگی
فصل بهار در حالی به پایان می رسد كه بخش عمده مجموعه های تلویزیونی در این فصل را نمایش‌های عاطفی و خانوادگی تشكیل داده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشك ها و لبخندها با مجموعه های تلویزیونی


فصل بهار در حالی به پایان می رسد كه بخش عمده مجموعه های تلویزیونی در این فصل را نمایش‌های عاطفی و خانوادگی تشكیل داده بودند.


سریال

فصل بهار با تمامی فراز و نشیب هایش برای رسانه ملی در حالی رو به پایان است كه تابستانی گرم و طولانی را پیش رو داشته و می باید ساعت های زیادی را در این شب ها پر كند.

درنگاهی كوتاه به مجموعه های بهاری سیما (به استثنای نوروز ) اشك ها و لبخندهای بسیاری را در نمایش های خانوادگی می‌بینیم.

شبكه های مختلف سیما در این مدت مجموعه هایی را روی آنتن بردند كه هركدام ویژگی های خاص خود را داشتند اما در یك موضوع اشتراك داشتند كه همانا توجه به ملودرام های خانوادگی بود.

شبكه اول با مجموعه آسمان همیشه ابری نیست ساخته سعید عالم زاده به دنیای نوجوان های دبیرستانی نقب زده و چند داستان موازی را روایت كرد. البته این كار را به ضعیف ترین شكل ممكن انجام داده و به واسطه همین ضعف هم نتوانست پیام ارزشمند خود را به طور كامل به بینندگانش منتقل سازد.

در نقطه مقابل آن مجموعه تماشایی گمشده به كارگردانی راما قویدل قرار دارد كه یكی از بهترین نمونه های همكاری تلویزیون با سازمانی دولتی (هلال احمر) بوده و به نحو ظریفی فعالیت های مهم و انسانی سازمان یاد شده را در قالبی نمایشی به تصویر كشیده است.

از نقاط قوت گمشده می توان به فیلمنامه محكم و اصولی آن در كنار بازی روان میترا حجار و علیرضا جلالی تبار اشاره كرد كه بازی كوتاه اما درخشان مرضیه بروند در نقشی متفاوت آن را تكمیل كرده است.

پلیدی و زشتی اعتیاد در این مجموعه تلویزیونی بی آنكه گل درشت جلوه كند به تصویر كشیده شده و می‌تواند جنبه بازدارنده داشته باشد.اما این موضوع جذاب در اجرا لطمات زیادی دیده كه عمده آن به بازی های سطحی و ضعیف برخی از بازیگران آن بازمی گردد.

شبكه دوم سیما نیز به مانند سال گذشته، بهار پرفروغی در زمینه مجموعه های تلویزیونی نداشته و پرهزینه ترین مجموعه اش(ساختمان 85)كه امید زیادی به موفقیتش می رفت نیز با شكست نسبی روبرو شده و مورد توجه تماشاگران عام هم قرار نگرفت. فخیم زاده در این كار آنچنان كه باید فیلمنامه را جدی نگرفته و با افزودن بر شخصیت ها، عملا فرصت شخصیت پردازی را از خود گرفته و كاملا به تیپ متوسل شده است.نمونه آن را می توان در نویسنده تازه كاری كه می خواهد براساس قتل ها، داستانی جذاب بنویسد، مشاهده كرد.

ساختمان 85

در كنار این مجموعه می توان به ستاره های سربی محمد رضا آهنج اشاره كرد كه با وجود ضعف های بسیار در قیاس با ساختمان 85، بهتر از كار درآمده بود.

تمركز روی معضل جهانی اعتیاد به مواد مخدر، نقطه قوت ستاره های سربی است كه در برخی موارد تكان دهنده و تاثیرگذار از كار درآمده است. به عنوان مثال می توان به مادر معتادی اشاره كرد كه به سبب اعتیاد، نوزادش زودتر از موعد به دنیا آمده و با مشكلات بسیار روبرو شده بود.

پلیدی و زشتی اعتیاد در این مجموعه تلویزیونی بی آنكه گل درشت جلوه كند به تصویر كشیده شده و می‌تواند جنبه بازدارنده داشته باشد.اما این موضوع جذاب در اجرا لطمات زیادی دیده كه عمده آن به بازی های سطحی و ضعیف برخی از بازیگران آن بازمی گردد. به عنوان نمونه می توان از چكامه چمن ماه نام برد كه هنوز هم پس از پانزده سال كار در این عرصه، مشكلات عدیده ای در بیان خود دارد!.

شبكه سوم سیما كه عملا بخش عمده ای از برنامه هایش را به ورزش اختصاص داده در باب مجموعه های تلویزیونی نیز حضوری نسبتا موفق داشته است. دو مجموعه ستایش ساخته سعید سلطانی و ساختمان پزشكان به كارگردانی سروش صحت از موفق ترین كارهای این شبكه هستند كه در دو گروه كاملا متفاوت جای می گیرند.

ستایش داستانی كاملا خانوادگی در بستری از جنگ داشته كه به نقد سنت ها نیز پرداخته است.اما داستان جذاب ستایش از نیمه به بعد افت كرده و سیر حوادث به گونه ای رقم خورده كه تنها عواطف بینندگان را هدف قرار دهد!. با این حال ستایش لحظات درخشانی دارد كه می توان ضعف هایش را به خاطر آنها نادیده گرفت.

ساختمان پزشکان

اما ساختمان پزشكان كمدی تازه ای است كه در تلویزیون تا به حال سابقه نداشته و مخاطبین خاصی را هدف قرار داده است.كمدی ای مبتنی بر هجو و موقعیت های كاملا پوچ(ابسورد)كه بسیاری از شوخی هایش را از مجموعه های مشهور غیر ایرانی مانند:دوستان و ...وام گرفته است.بازی فوق العاده بهنام تشكر در نقش دكتر افشار و حضور غافلگیركننده شقایق دهقان در نقش منشی دكتر از مهمترین نقاط قوت ساختمان پزشكانی است كه در راس آن پیمان قاسم خانی با آن طنز درخشانش قرار گرفته است.

شبكه تهران نیز با زمین انسانها ساخته ابوالحسن داودی توانسته بینندگان زیادی را برای خود دست و پا كرده و به رقابت با دیگر شبكه ها بپردازد.زمین انسانها كه ایده اولیه اش را از مجموعه جذاب و پرطرفدار پرستاران گرفته، زندگی و كار گروهی از پزشكان را دستمایه خود قرار داده و به لایه های كمتر دیده شده زندگی این قشر پرمشغله پرداخته است.مشكل بزرگ این مجموعه سردی بیش از حد شخصیت های اصلی داستان و فضای یخ زده آنست كه كاملا در تضاد با نمونه شاخص خارجی اش می باشد. با این حال بخش های مربوط به اتاق عمل واقعی از كار درآمده و كارگردان به خوبی تصاویر خود را با تصاویر دوربین های اتاق عمل میكس كرده است.

انتخاب غلط بازیگران نیز در زمین انسانها كاملا به چشم خورده و لطمه شدیدی به كیفیت كار وارد كرده است.برای مثال می توان از عسل بدیعی در یكی از نقش های اصلی یاد كرد كه بازی ضعیفی را ارائه كرده و از نقش كاملا دور شده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا / محمد جلیلوند