تبیان، دستیار زندگی
در اندیش? دینی حضرت امام خمینی(ره)، عنصر «اخلاق» از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. از دیدگاه ایشان تنها اخلاق حسن? «متکّی به دین» است که سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را موجب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام (ره) و احیاء اخلاق اسلامی

امام ره
در اندیشۀ دینی حضرت امام خمینی(ره)، عنصر «اخلاق» از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. از دیدگاه ایشان تنها اخلاق حسنۀ «متکّی به دین» است که سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را موجب می شود.

در همۀ ادیان آسمانی به ویژه در شریعت مقدس اسلام، توجه به معنویت انسان ها یعنی آشنایی آدمیان با ارزش ها و مفاهیم عالی معنوی و الهی ازاهداف اصلی رسالت انبیاء به شمار آمده است. پیامبران در صدد ساختن انسان وارسته ای بودند که فقط راه خدا را طی کند و خویشتن را از زبونی های شرک و معاصی و پلیدی ها و سستی ها برهاند. انسانی که فقط از خدا دستور پذیرد، از هوی و هوس به دوراست و چون همواره پاسدار ارزش های معنوی است، هیچ قدرت مستکبری نمی تواند در او نفوذ کند. حاکم بودن روح معنوی در ملت ها، همیشه از موانع بزرگ در راه سلطه فرهنگی نظامی دولت های امپریالیست به شمار آمده است. بدین جهت، دشمنان اسلام در راستای گسترش نفوذ خویش بر ملتهای دیگر، با صدور فرهنگ مبتذل خود در میان آنان، در ابتدا، روحیه غیرت و شجاعت را از آن ها سلب می کنند و با مشغول کردن مردم، به ویژه جوانان، به فساد، و رهبران آنان به دنیاطلبی و دویدن در پی ارزشهای کاذب و دروغین، آنان را برده وار به دنبال خویش به حرکت وا می دارند. در رژیم ستمشاهی ترویج فساد و فحشاء و تبلیغ ارزشهای کاذب و رونق دادن فرهنگ غربی از برنامه های مهم مستعمِران، در جهت از بین بردن معنویت، به شمار می رفت. رسانه های گروهی در تباهی ملت بر یکدیگر پیشی می گرفتند. معنویت کمرنگ شده و گرد و غبار غربزدگی، افق شریعت را تیره ساخته بود و فساد و گمراهی در درون خانه های مردم رخنه کرده بود.

عمده سیاست های رژیم پهلوی در به فساد کشاندن جوانان این سرزمین از طریق رسانه های عمومی ای همچون رادیو و تلویزیون، سینماها و مطبوعات پیگیری می شد. اصلی ترین برنامه هایی که این رسانه ها در راستای اخلاق زدایی و حیازدایی از جامعه، و تبلیغ و ترویج روحیه ضد دینی، تبلیغ می کردند را می توان در محورهای زیر خلاصه نمود:

1. اهانت و بی احترامی به علما و روحانیون دینی.

2.تبلیغ و ترویج فرهنگ منحط غربی.

3.ایجاد روحیه غفلت از خدا و معنویت بین مردم.

4. ترویج روابط نامشروع و ضداخلاقی بین زنان و مردان.

5.توسعه و ترویج فرهنگ بی حجابی و بی عفتی.

6. تحریک و تقویت روحیه شهوانی و حیوانی زنان و مردان و دختران و پسران جوان.

7. معرفی و تبلیغ افراد فاسد و منحرف از قبیل خواننده ها، هنرپیشه ها و رقاصه های داخلی و خارجی، به عنوان الگو برای دختران و پسران و زنان و مردان.

8.بی حرمتی به شخصیت زن و استفاده از او به عنوان ابزار تبلیغاتی برای پر کردن جیب سرمایه داران.

9.تربیت و پرورش غلط و ضددینی کودکان و نوجوانان.

10.عدم رعایت حرمت ایام سوگواری شهادت و رحلت معصومین علیهم السلام در غالب موارد.1

امام امت آن وضعیت اسف بار را چنین توصیف می کنند: «رادیو و تلویزیون و مطبوعات و سینماها و تئاترها، ازابزارهای مؤثر تباهی و تخدیر ملتها، خصوصا نسل جوان، بوده است ... مجله ها با مقاله ها و عکس های افتضاح بار و اَسَف انگیز و روزنامه ها با مسابقات در مقالات ضدِّ فرهنگی خویش و ضداسلامی، با افتخار، مردم، به ویژه طبقه جوان مؤثر را، به سوی غرب و یا شرق هدایت می کردند. اضافه کنید بر آن، تبلیغ دامنه دار در ترویج مراکز فساد و عشرت کده ها و مراکز قمار و مغازه های فروش کالاهای تجملاتی واسباب آرایش و بازی ها و مشروبات الکی و به ویژه آنچه از غرب وارد می شد.»2

در جای دیگری می فرمایند: «اگر نبود این انقلاب و نبود این تغییر و تحولی که در ایران واقع شده بود بعد از چند سال دیگر اثری از اخلاق اسلامی در ایران نبود.»3

به علاوه باید توجه داشت که در اندیشۀ امام (ره) مفاهیم اخلاقی مطلق اند و همیشه از اعتبار برخوردارند. زیرا اگر اخلاق و ارزش های اخلاقی را نسبی بدانیم، جامعه به بن بست اخلاقی می رسد. چنان که امروز جوامع مدرن غربی با چنین بن بستی مواجه شده اند.


پی نوشتها :

1. نود و دو دستاورد انقلاب اسلامی ایران، تهران، ص208

2. بخشی از وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره)

3.صحیفه نور، ج18، ص262

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان