تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه شیوه‌ مناسب عرضه کتاب از نقاط اساسی حوزه نشر است، گفت: تنوع محصولات مقبول فرهنگی و جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف از مهمترین رویکردهای ماست و باید به تعبیری پردیس فرهنگی و مجموعه‌ای شامل کلیه محصولات فرهنگی به ویژه کتاب ارائ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید به دنبال ارائه محصولات فرهنگی به ویژه کتاب در قالب پردیس فرهنگی باشیم

دکتر خاموشی

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه شیوه‌ مناسب عرضه کتاب از نقاط اساسی حوزه نشر است، گفت: تنوع محصولات مقبول فرهنگی و جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف از مهمترین رویکردهای ماست و باید به تعبیری پردیس فرهنگی و مجموعه‌ای شامل کلیه محصولات فرهنگی به ویژه کتاب ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی خاموشی در آیین افتتاحیه همایش مدیران فروشگاه‌های موسسه کتاب شهر که صبح پنجشنبه 26 خرداد  در یکی از مناطق لواسانات تهران برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت علی (ع) با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید در توضیح فضائل امیر مومنان، گفت: یکی از سوره‌های قرآن «عادیات» است که بر اساس تفاسیر شیعه به روز مبارک امام علی (ع) اشاره می‌کند. به ویژه در تفسیر مرحوم «سید هاشمی بحرانی» روایت‌های بلند و عجیبی درباره کاردانی، تدبیر و تبحر حضرت در فرماندهی نظامی نقل شده است.

وی افزود: در جنگ احزاب که کفار تصمیم به قتل پیامبر گرامی (ص) گرفتند و خبر به مدینه رسید، حضرت در روز اول و دوم در شور با مردم دو تن را مامور به پرچمداری لشکر اسلام کردند و هر دو بار وعده پیروزی دادند. اما این ماموران در مواجهه با سیل عظیم لشکر کفار ترسیدند تا آنکه امام علی (ع) پرچمداری نیروهای اسلام را پذیرفت.

خاموشی در ادامه تصریح کرد: ایشان به لشکر اسلام شبانه دستور حرکت دادند و راه را دو برابر کرده و از پشت جبهه دشمن ظاهر شدند و بر اساس دستور حضرت، مسلمانان بدون آنکه استراحت کنند از غفلت دشمن استفاده کرده و آنها را شکست دادند که مضمون سوره «عادیات» دقیقاً به همین تاکتیک جنگی امام در جنگ احزاب اشاره دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن مقایسه تلفات انسانی روسیه در دو جنگ جهانی اول و دوم با تعداد شهدای انقلاب بعد از انقلاب اسلامی گفت: این مقایسه نشان می‌دهد که چه اندازه شهدای انقلاب کمتر از تلفات روسیه در دو جنگ بود و اگر ما تلفات کمتری در 30 سال انقلاب اسلامی داشتیم، به دلیل همین الگوبرداری از تاکتیک‌های نظامی پیامبر و امام علی (ع) بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه تاکتیک امام خمینی (ره) هم در 8 سال جنگ تحمیلی در مقایسه با سایر رهبران جهان مثال زدنی است، تاکید کرد: آنها که تاریخ انقلاب اسلامی را ورق می‌زنند، پی می‌برند که تا چه اندازه جان سربازان میهن اسلامی برای امام (ره) و فرماندهان نظامی ایران اهمیت داشت. امروز نتیجه حضور آمریکا در عراق یک میلیون کشته داشته است که اگر این آمارها را با آمار شهدای انقلاب مقایسه کنیم، به تاکتیک‌های امام (ره) احسنت خواهیم گفت.

خاموشی در ادامه با اشاره به اسناد معتبر تاریخی درباره مولود کعبه بودن حضرت علی (ع) یادآور شد: برادران اهل سنت همواره خواسته‌اند بگویند که در کعبه افراد زیادی متولد شده‌اند اما منظور ما شیعیان این است که زمان تولد امام علی (ع) دیوار کعبه شکافت و مادر حضرت به داخل کعبه قدم گذاشتند. برخی خواستند در سند این واقعه تاریخی شک و تردید ایجاد کنند ولی این واقعه آنقدر روایت شده که امکان انکار ندارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رونق اقتصاد نشر در موسسه «کتاب شهر» گفت: طبق گزارشات رونق خوبی در اقتصاد نشر این موسسه دیده می‌شود اما مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه نشر بیش از اینهاست و ایشان تاکید می‌فرمایند باید به شمارگان میلیونی در حوزه کتاب برسیم.

وی در ادامه کمبود ویترین کتاب و نبود شوق اجتماعی به خرید محصولات فرهنگی از جمله کتاب را از عوامل اساسی پایین بودن آمار کتابخوانی در کشور برشمرد و عنوان کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر تمرین‌های زیادی برای افزایش شمارگان کتاب داشتیم و رسیدن شمارگان کتاب «دا» به بیش از 540 هزار نسخه نتیجه این رویکرد است. اما این اتفاق به مرور زمان صورت گرفته است و باید با به کارگیری تکنیک‌های روزآمد، این زمان را کوتاهتر کنیم.

خاموشی زیر ساخت‌های حال حاضر حوزه نشر کشور را توانمند خواند و گفت: در گذشته حوزه چاپ و نشر ضعف‌های اساسی داشت اما امروز ایران اسلامی ظرفیت‌های خوبی در این حوزه دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید در حوزه نشر، کتاب را به عنوان کالای فرهنگی در نظر بگیریم گفت: بدون این دید قادر به استفاده از ظرفیت‌ها در شبکه توزیع کتاب نخواهیم بود.

وی در ادامه نسبت کالای فرهنگی را با تبلیغ و ترویج بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و متذکر شد: اگر برنامه ریزی‌ها و عملکرد ما به گونه‌ای باشد که عموم مردم بیشتر به سمت کتاب بیایند، آن زمان می‌توانیم بگوییم که کار ارزنده‌ای کرده‌ایم.

خاموشی با بیان اینکه «شیوه‌های عرضه مناسب کتاب یکی دیگر از نقاط اساسی در این حوزه است» گفت: تنوع در محصولات مقبول فرهنگی و جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف باید از جمله مهمترین رویکردهای ما باشد و ما باید به تعبیری پردیس فرهنگی و مجموعه‌ای شامل کلیه محصولات فرهنگی به ویژه کتاب داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه نشر دینی در این سازمان باید رونق زیادی داشته باشد، افزود: ما باید خطوط قرمز انقلاب اسلامی را در شبکه توزیع کتاب کاملاً رعایت کنیم و عرضه رمان‌های کوچه بازاری و برخی رمان‌های عشقی را حتی اگر سودآوری داشته باشد، کمتر کنیم.

وی اضافه کرد: وظیفه‌مندی موسسه کتاب شهر سود اعضای این موسسه را بیشتر خواهد کرد چرا که مخاطبان انقلاب اسلامی پی می‌برند که این موسسه پرچمدار عرضه کتابهای انقلاب اسلامی است که پردیس فرهنگی مناسب با اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی را ایجاد کرده است به همین دلیل ما باید ممیزی را پررنگ تر کنیم.

حجت الاسلام خاموشی در ادامه به طرح‌های جدید عرضه کتاب در موسسه «کتاب شهر» اشاره کرد و گفت: ما به دنبال افزایش تعداد فروشگاه‌های کتاب شهر در سراسر کشور هستیم اما باید پیش از راه‌اندازی این فروشگاه‌ها مطالعه دقیقی درباره مکان‌یابی و تناسب آن با موقعیت جغرافیایی داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنین طرح «بساط کتاب» را از جمله ایده‌های پیشنهادی برای شبکه توزیع کتاب خواند و گفت: اگر مطالعه دقیقی بر روی این طرح صورت گیرد، در کارآمدی شبکه توزیع و تزریق و ترویج کتاب شیوه بسیار مناسبی خواهد بود.

تنظیم: هومن بهلولی