تبیان، دستیار زندگی
واذکُر رّبّک فی نفسک تضرّعاً وّ خیفةً وَ دونَ الجَهرِ مِن القَولِ بالغُدُوِّ وَالاصالِ و لا تکُن مِّنَ الغافلین.»خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بی آنکه آواز برکشی در دل خود در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر نیست از آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک چشم ، گناه را می شوید


خداوند مهربان، خودش خریدار اشک چشمهایی است که به خاطر خدا و ندامت از گناه ریخته می شود. راهروان راه حق باید بدانند که مکمل تمام عبادات مستحب آنها، قطره های اشکی است که در فراق محبوب ریخته می شود.


اشک

«واذکُر رّبّک فی نفسک تضرّعاً وّ خیفةً وَ دونَ الجَهرِ مِن القَولِ بالغُدُوِّ وَالاصالِ و لا تکُن مِّنَ الغافلین.»(1) خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بی آنکه آواز برکشی در دل خود در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش.

هیچ قطره ای نزد خدا محبوبتر نیست از آن قطره اشکی که در تاریکی شب به خاطر ترس از گناه و نه به منظور دیگری از چشم بنده ای ریخته شود.

امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ چیزی به اندازه ی گریه سالک وزنی سنگین ندارد که یک قطره اش دریائی از آتش را خاموش سازد و چون چشم به اشک خود پر شود، [و اشک در آن حلقه بزند]، آن چهره پریشانی و خواری نبیند و چون اشک بریزد، خدا آن چهره را بر آتش دوزخ حرام کند و اگر هر آینه در میان یک امّت یک نفر گریان باشد، همه آن امّت مورد ترحّم قرار گیرند.

اشک چشم سیاهی و چرک روح را که در اثر گناه ایجاد شده، می شوید و روح انسان پاک می شود. خداوند متعال خودش می فرماید: صبح و شب روحت را با اشک چشم خود بشوی و بعد به ملاقات من بیا. این کار را در خلوت کن مبادا صدایت را بلند کنی و کسی جز خدا گریه ی تو را ببیند، این کار از اسرار است.

عبادتت باید فقط برای خدا باشد.خداوند در ادامه ی آیه می فرماید: من شمار را راهنمایی کردم. بعداً مگویید بی خبر بودم یا نمی دانستم. خداوند مهربان، خودش خریدار اشک چشم هایی است که به خاطر خدا و ندامت از گناه ریخته می شود. راهروان راه حق باید بدانند که مکمل تمام عبادات مستحب آنها، قطره های اشکی است که در فراق محبوب ریخته می شود. اگر کارهای نیک سالک را در کفه ی ترازو و اشک و زاری را در کفه ی دیگر ترازو بگذارند، اشک چشم سنگین تر می آید.

امام صادق علیه السلام می فرماید: هیچ چیزی به اندازه ی گریه سالک وزنی سنگین ندارد که یک قطره اش دریائی از آتش را خاموش سازد و چون چشم به اشک خود پر شود، [و اشک رد آن حلقه بزند]، آن چهره پریشانی و خواری نبیند و چون اشک بریزد، خدا آن چهره را بر آتش دوزخ حرام کند و اگر هر آینه در میان یک امّت یک نفر گریان باشد، همه آن امّت مورد ترحّم قرار گیرند

اشک چشم در فراق خداوند سبحان، خاکستر گناه را می شوید و روح را شفاف می سازد. اگر سالکان کارهای نیک انجام دهند و در عشق خدا گریه کنند، خیلی زودتر به کمالات می رسند. به شرط آنکه دیگر مرتکب گناهی نشوند و در هیچ یک از اعمالشان نیتی جز تقرّب به خداوند نداشته باشند.

خیال نکنید وقتی به خاطر ترسی از خدا و برای خدا اشک می ریزید، این اشکهایتان بی ثمر است و بدانید اگر از صمیم قلب اشک بریزید ،این اشکها هرگز خشک نمی شوند. بلکه با تابش نور حق به آنها، جلوه ای ملکوتی می یابند. خداوند دوست دارد بنده های محبوبش را خاشع و متواضع ببیند. خداوند چشم های جوانانی را که نیمه شب – زمانی که چشم های غافلان در خواب است – در فراق او اشک می ریزند، دوست دارد. طوری که خودش به بازار عشق می آید و این مرواریدهای گرانبها را به گرانترین قیمت از بندگان خاشع و متواضعش می خرد. خوشا به حال آنهایی که چنین فروشنده ای هستند و چنین خریداری دارند.

پی نوشت ها :

1- سوره الاعراف، آیه 205.

بخش قرآن تبیان


منبع : کتاب طبیب روح علی اصغر قنبرین