تبیان، دستیار زندگی
عباسپور در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:در حالی که نوک پیکان منتقدان به «جریان انحرافی» و «مکتب انحرافی» به سمت شخص اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور است،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشگاه ایرانیان مجوز گرفت؟


عباسپور در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: دانشگاه منتسب به مشایی هنوز هیچ مجوزی برای پذیرش دانشجو ندارد.


در حالی که نوک پیکان منتقدان به «جریان انحرافی» و «مکتب انحرافی» به سمت شخص اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور است، خبرها از گوشه و کنار حکایت از اراده مشایی برای تاسیس دانشگاه دارد؛ دانشگاهی جامع برای ایرانیان.

مشائی

این موضوع با توجه به حمایت های بسیار محمود احمدی نژاد از مشایی، منتقدان او را بیش از همه نگران کرده است چرا که از نظر آنها در این صورت احتمال نادیده گرفتن پروسه قانونی برای صدور مجوز برای این دانشگاه قوت خواهد گرفت.

البته علی عباسپور تهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرده که این دانشگاه هنوز هیچ مجوزی برای پذیرش دانشجو ندارد.

مشروح گفت و گوی سایت اطلاع رسانی تبیان با رییس کمیسیون آموزش مجلس را در پی می خوانید:

-با توجه به حساسیت هایی که درباره صدور مجوز و تاسیس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان توسط آقای مشایی ایجاد شده، توضیح بدهید که در حال حاضر این روند در چه مرحله ای است؟

مجوزگرفته نشده بلکه چیزی که وزیر علوم در این باره توضیح داد این بود که در حد موافقت اصولی با این بحث برخورد شده است به این معنی که با این ایده موافق هستند؛ ایده ای که دانشگاه برای ایرانیان خارج از کشور تاسیس شود و نسل های جدید بتوانند با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

در واقع با این ایده موافقت کرده اند ولی این که این دانشگاه در کجا باشد و چه رشته هایی داشته باشد منوط به ارائه ی اساسنامه ی این دانشگاه بوده است.

-در حال حاضر این اساسنامه ارائه شده است؟

قرار بوده این دانشگاه اساسنامه اش را ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته این اساسنامه یکبار ارائه شده که تقاضای تاسیس این دانشگاه در کیش بوده که این تقاضا مورد مخالفت وزارت علوم قرار گرفته است.

در مورد تاسیس این دانشگاه در تهران هم باید اساسنامه دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود که این اساسنامه یکبار هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده ولی به دلایلی از دستور کار خارج شده و مصوبه ای نداشته است لذا این دانشگاه هنوز هیچ مجوزی برای پذیرش دانشجو ندارد.

-آیا این اساسنامه را مطالعه کرده اید؟

ما در حال حاضر کاری به اساسنامه اولیه ای که به وزارت علوم ارائه شده نداریم و خواسته ایم که این اساسنامه در اختیارمان قرار گیرد.

در اساسنامه ای که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده بودند عنوان شده بود که پیروان ادیان و مذاهب رسمی اجازه تحصیل در این دانشگاه را دارند و در ادامه این ادیان و مذاهب رسمی به عنوان مسیحی، کلیمی، مسلمان، زرتشتی، و مذاهب بودایی و هندو تعریف شده بود. این مساله تعجب زیادی را برانگیخت از این جهت که چطور بودا و هندو به عنوان مذاهب رسمی کشور تلقی شده اند؟!

-با توجه به اطلاع از مفاد اساسنامه ای که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده، چه مواردی در آن وجود داشته که مورد انتقاد شما بوده است؟

در اساسنامه ای که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده بودند عنوان شده بود که پیروان ادیان و مذاهب رسمی اجازه تحصیل در این دانشگاه را دارند و در ادامه این ادیان و مذاهب رسمی به عنوان مسیحی، کلیمی، مسلمان، زرتشتی، و مذاهب بودایی و هندو تعریف شده بود. این مساله تعجب زیادی را برانگیخت از این جهت که چطور بودا و هندو به عنوان مذاهب رسمی کشور تلقی شده اند؟!

علاوه بر این در اساسنامه ای که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود آمده بود که همه مراکز آموزش عالی غیر دولتی زیر نظر این دانشگاه قرار می گیرد که این موضوع هم مخالف قوانین و مقررات فعلی است چرا که دانشگاه ها و مراکز آموزشی غیر دولتی نهادهای مستقلی هستند که خودشان زیر نظر وزارت علوم مشغول به فعالیت هستند و نمی توانند زیر نظر یک دانشگاه قرار گیرند.

علی عباسپور تهرانی

-برای برطرف کردن این ایرادات چه تمهیدی باید اندیشیده شود؟

اگر بخواهیم این ابهامات برطرف شود باید طبق قوانین و مقررات مربوط به مراکز آموزشی غیر دولتی شاکله مشخصی در این باره وجود داشته باشد و تاکید شود که این دانشگاه بر اساس مکتب حضرت امام(ره)، تاسیس می شود و اساس ان بر مبنای تفکر انقلاب اسلامی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی استوار است که خدای نکرده نقض غرض نباشد.

-در واقع شما با اصل این ایده مخالفتی ندارید؟

ما با این ایده موافقیم به شرط اینکه تفکر راه اندازی این دانشگاه بر اساس مکتب امام خمینی(ره) باشد و افرادی که می خواهند این دانشگاه را تاسیس کنند افرادی شناخته شده و با هدف های مشخصی باشند.

-شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی اساسنامه این دانشگاه چه مواردی را باید در نظر داشته باشد و مورد توجه قرار دهد؟

موضوع مهم این است که حتما وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت این دانشگاه داشته باشد چرا که این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی مطرح است با شکل فعلی جایگاهی ندارد. به خصوص اینکه در ترکیبی که برای آن در نظر گرفته شده است 6، 7 وزیر و معاون وزیر در این  دانشگاه عضویت دارند چرا که در این صورت معلوم نیست که این دانشگاه دولتی است یا غیر دولتی.

موضوع مهم این است که حتما وزارت علوم نظارت کیفی روی فعالیت این دانشگاه داشته باشد چرا که این دانشگاه که به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی مطرح است با شکل فعلی جایگاهی ندارد.

-از نظر شما بهتر است که این دانشگاه دولتی باشد یا غیر دولتی؟

ما ترجیح می دهیم این دانشگاه به شکل دولتی و تحت نظارت دولت باشد چرا که از نقطه نظر ما هدف این دانشگاه بسط و گسترش مکتب حضرت امام(ره) در بین همه ایرانیان است. به همین خاطر وزارت علوم باید کنترل کافی روی این دانشگاه و موسسان آن داشته باشد. در این صورت این ارزش را هم خواهد داشت که از اعتبارات عمومی برای این دانشگاه هزینه کنیم. البته اشکالی هم ندارد که این دانشگاه مثل دانشگاه پیام نور دولتی باشد اما دانشجویان آن شهریه هم پرداخت کنند. اما قطعا وقتی این دانشگاه دولتی باشد می تواند از اعتبارات عمومی دولت استفاده کند.

سارا کیان

بخش اجتماعی تبیان


لینک های مرتبط:

• تحصیل کرده شویم یا سرخورده؟ 

• رتبه اول ایران در فرار مغزها 

• پشت پرده تحصیل در دانشگاه