تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با کتاب های «عصر آوانگارد»و «ردپای سینما در 35 کشور جهان» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصر آوانگارد

معرفی سه کتاب در زمینه ی هنر


 آشنایی با کتاب های «عصر آوانگارد»و «ردپای سینما در 35 کشور جهان».


عصر آونگارد

«عصر آوانگارد»

نویسنده: هیلتون کرامر

مترجم:  پرتو اشراق

انتشارات ناهید

690 صفحه

19500 تومان

مقالات و نقدهای مختلفی در این کتاب گردآمده است که گرچه به لحاظ موضوع متفاوت است، ولی یک معنای مشترک، آنها را به هم پیوند می‌دهد. همه به شکلی با مبانی هنری به ویژه نقاشی پیوند دارند و در آنها شیوه نقادی بر مبنای سنت و ساختار اجتماعی که پیرامون این هنر تشکیل شده، روشن خواهد شد. نویسنده این مسیر را عصر آوانگارد نامیده و برآن است به تشریح آن بپردازد.

از عناوین این کتاب می‌توان به دبستان پاریس، آمریکاییان، معاصران، فن عکاسی، منتقدان و به سوی دهه 70؛ دگرگونی‌های آوانگاردیسم اشاره کرد.

در این کتاب در معرفی هنری مور می‌خوانیم: در آثار هنری مور یک جهان شکل مشاهده می‌کنیم که به ما پیشکش می‌شود، مشاهده می‌کنیم که با پیوندهای اورگانیکی و رابطه مستقیم یا غیر مستقیم با طبیعت، و اعتقاد به تاثیر جمال همراه است و زیباطلبی‌های آن مدام نو می‌شود.

«ردپای سینما در 35 کشور جهان»

رد پای سینما در 35کشور جهان

نویسنده: مریم فلاح و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده

انتشارات رودکی

544 صفحه

15000 تومان

این کتاب که به بررسی اجمالی تاریخچه و سیر تکاملی سینما در کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و چهار کشور پاکستان، چین، روسیه و هند می‌پردازد، با هدف ظرفیت شناسی برای همکاری‌های هنری،

فرهنگی و اقتصادی متقابل در عرصه منتشر شده است.

پرتو مهتدی منتقد و مترجم باسابقه سینما با همکاری منورخلج مسئولیت ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی را برعهده داشته‌اند.

همچنین در بخش برگردان از انگلیسی ارغوان اشتری، حامد مظفری و در بخش برگردان از عربی سیدعلی موسوی خلخالی، حورا وحیدی ، سید ناصر طباطبایی با همکاری نویسندگانی چون مرتضی محمدیان و پریسا ساسانی به عنوان دستیاران نویسنده در تأمین منابع کتاب همکاری داشته‌اند.

تاریخچه سینما، معرفی فیلم‌های مهم، معرفی مشهورترین کارگردانان، معرفی مهمترین جشنواره‌های سینمایی، معرفی مجامع صنفی، بررسی سرانه سینما نسبت به جمعیت و تبادلات فرهنگی با ایران از جمله مباحثی است که در 35 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری فارس، تهران امروز