تبیان، دستیار زندگی
کارگردان فیلم سینمایی قصه پریا تاکید کرد ممیزی به بخش‌هایی از فیلمش ضربه زده و آن را مبهم کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممیزی "قصه پریا" را مبهم کرده است


کارگردان فیلم سینمایی "قصه پریا" تاکید کرد ممیزی به بخش‌هایی از فیلمش ضربه زده و آن را مبهم کرده است.


 قصه پریا

در نهمین نشست نقد و بررسی "اتاق رسانه سینمای ایران" فرهنگسرای رسانه، "قصه پریا" فیلم جدید فریدون جیرانی، مجری برنامه تلویزیونی "هفت" مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور فریدون جیرانی کارگردان، مرتضی شایسته تهیه‌کننده، بیژن امکانیان بازیگر و امیر قادری منتقد شنبه، بیست و هشتم خردادماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نشست فریدون جیرانی ضمن بیان اینکه یک سال و نیم با هیچ رسانه­ای مصاحبه نکرده است ، گفت: به احترام اصحاب رسانه و مطبوعات در این نشست شرکت کرده‌ام و این آخرین مصاحبه من است. چون سعی می‌کنم بیشتر گوش کنم و خیلی حرف‌ها را نزنم.

وی افزود: من همیشه به یک سینمای میانه معتقد بودم که نه روشنفکرانه باشد و نه به شعور مخاطب توهین کند، در عین حال نیز بتوانم مخاطب عام را به سینما بکشانم. سعی کردم روند سینمای میانه را در همه کارهایم حفظ کنم. این تلاش گاهی موفق بوده و گاهی نه، اما هرچه پیش می‌رویم به علت محدودیت‌هایش این کار سخت‌تر می‌شود.

 قصه پریا

جیرانی تصریح کرد: در 10 سال گذشته فیلم‌هایی موفق به فروش خوب شدند که در دو سال اخیر با شکست روبرو شده‌اند. اما در هر حال آن‌ها توانستند جریان بخش خصوصی تولید را جهت دار کنند.

مجری برنامه تلویزیونی "هفت" درباره سینمای میانه  تاکید کرد: در دهه 60 برای آنکه سالم سازی به وجود بیاید ، الگوی میانه مطرح شد که تعریفی نداشت و تلاش می‌کرد از سینمای فعلی خود فاصله بگیرد. در حال حاضر تعریف سینمای میانه نازل شده و نباید آن را نازل کرد. جیرانی در پاسخ به پرسش اینکه آیا حاضرید فیلم خودتان را در برنامه "هفت" نقد کنید گفت: ما تلاش می‌کنیم در برنامه "هفت" فیلم "قصه پریا" را نقد کنیم اما هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است. وی تاکید کرد: دهه 80 به بعد، دهه مضمون است نه ساختار. اکنون سینمای معناگراست که طرفدار دارد. مضمونی که خط قرمزی را شکسته باشد. این گرایش به مضمون باعث می شود؛ ملودرام خانوادگی را کمتر تحت الشعاع قرار دهیم. قسمتی از سکانس‌ها حذف شده که برخی ابهام‌ها را در فیلم ایجاد کرده است.

دهه 80 به بعد، دهه مضمون است نه ساختار. اکنون سینمای معناگراست که طرفدار دارد. مضمونی که خط قرمزی را شکسته باشد. این گرایش به مضمون باعث می شود؛ ملودرام خانوادگی را کمتر تحت الشعاع قرار دهیم. قسمتی از سکانس‌ها حذف شده که برخی ابهام‌ها را در فیلم ایجاد کرده است.

جیرانی در پایان گفت: همه دنیا فیلم می‌سازند و از فروش گیشه پولشان را در می‌آورند. اما لفظ سینمای گیشه در ایران بد جا افتاده است.

مرتضی شایسته تهیه‌کننده این فیلم در ادامه این نشست گفت: فکر می‌کنم فیلم "قصه پریا" ویژگی‌های لازم برای یک فروش خوب را دارد. اما چون یکدفعه به ما اطلاع دادند که قرار است اکران شود نتوانستیم تبلیغات لازم را به موقع برایش

 قصه پریا

انجام دهیم. ما تاکید داشتیم که پایان این فیلم غافلگیرانه باشد و بتواند مخاطب را به تامل و فکر وادارد.

شایسته تاکید کرد: در حال حاضر کار تهیه‌کنندگی دشوار است. چون باید نکته‌های زیادی را در نظر بگیریم. مثلا فیلمنامه "قصه پریا " مدام بازنویسی و به روز می‌شد. شبکه قاچاق سی دی گسترش شدیدی پیدا کرده است و تهیه‌کنندگان امنیت سرمایه‌گذاری ندارند. باید قوانینی باشد تا امنیت تهیه کننده‌ها حفظ شود.

بیژن امکانیان بازیگر نقش هادی مسرور درباره شهرت برخی بازیگرها اظهار کرد: برخی بازیگران نقش‌هایشان را زندگی نکرده و فقط ادا در می‌آورند. به همین علت مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار نمی‌کنند. به شهرتی که عامل آن توانایی است باید توجه کرد اما فیلمسازها اول سراغ شهرت می‌روند، بعد به جنبه توانایی بازیگر توجه می‌کنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر