تبیان، دستیار زندگی
به همه‏ى شما حضار محترم تبریك عرض مى‏كنم؛ به‏خصوص به میهمانان عزیزمان: سفراى كشورهاى اسلامى و میهمانان هفته‏ى وحدت. همچنین به همه‏ى ملت عزیز ایران و امت بزرگ اسلامى و همه‏ى حق‏طلبان و آزادى‏ خواهان عالم، ولادت نبى نور و رحمت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در روز میلاد پیامبر اکرم(ص)


به همه‏ى شما حضار محترم تبریك عرض مى‏كنم؛ به‏خصوص به میهمانان عزیزمان: سفراى كشورهاى اسلامى و میهمانان هفته‏ى وحدت. همچنین به همه‏ى ملت عزیز ایران و امت بزرگ اسلامى و همه‏ى حق‏طلبان و آزادى‏ خواهان عالم، ولادت نبى نور و رحمت و پرچمدار آزادى و عدالت را تبریك عرض مى‏كنیم.

این روزها براى ما و امت اسلامى، روزهاى بزرگى است؛ هم ولادت رسول مكرم اسلام است، هم ولادت حضرت ابى‏عبداللَّه جعفربن‏محمدالصادق (علیهماالسّلام) است و به مناسبت این ولادت بزرگ - میلاد پیامبر - جمهورى اسلامى این هفته را هفته‏ى وحدت اعلام كرده است.

آنچه در رابطه‏ى نبى مكرم و امت اسلامى مورد توجه قرار مى‏گیرد، از جمله، مسأله‏ى سرنوشت امت اسلامى و حوادث و جریاناتى است كه بر این امت بزرگ مى‏گذرد - «لقد جائكم رسول من انفسكم عزیز علیه ما عنتّم حریص علیكم بالمؤمنین رؤوف رحیمـا» - در همه‏ى ادوار تاریخ این‏طور است. آنچه بر امت اسلامى مى‏گذرد، براى روح مطهر نبى مكرم حایز اهمیت است؛ آن دو چشم بصیر و بینا، نگران حال امت اسلامى است.

اگر امروز امت اسلامى همت كند، مى‏تواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقب ‏ماندگی ها و مشكلات و سختی ها و ذلت هاى دنیاى اسلام بكشد. پیشواى این حركت هم نخبگان جامعه‏اند؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى - در حوزه‏ى دین، در حوزه‏ى دانشگاه - كه مى‏توانند انتخاب این راه را به امت اسلامى توصیه كنند و نشان دهند.

دوران هاى سختى را این امت گذرانیده و فراز و نشیب هاى متعددى را در تاریخ دیده است و امروز به یك نقطه‏ى تعیین ‏كننده رسیده است. اگر امروز امت اسلامى همت كند، مى‏تواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقب ‏ماندگی ها و مشكلات و سختی ها و ذلت هاى دنیاى اسلام بكشد. پیشواى این حركت هم نخبگان جامعه‏اند؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى - در حوزه‏ى دین، در حوزه‏ى دانشگاه - كه مى‏توانند انتخاب این راه را به امت اسلامى توصیه كنند و نشان دهند.

راه دیگر این است كه امت اسلامى در همان غفلتى كه دشمنان اسلام خواسته‏اند، بماند؛ در همان غفلت بمانیم و دچار اختلافات، تنگ‏ نظری ها، خودخواهی ها و دنیاطلبى و بى‏مسئولیتى نخبگان شویم؛ و اگر این‏طور شود، مسیر سعادت دنیاى اسلامى حداقل ده‏ها سال دیگر از دسترس امت اسلامى دور خواهد ماند؛ خاصیت این زمان ما این‏طور است؛ روز انتخاب امت اسلامى است. درست است كه حركت در راه رشد و صواب، یك امر دفعى نیست - تدریجاً و در میان‏مدت و بلندمدت نتیجه مى‏دهد - اما حركتِ ره‏نمایانه‏ى نخبگان و مسئولان، و تصمیم‏گیرى آنها در همه‏ى دنیاى اسلام، هر روز كه تأخیر بیفتد، به ضرر امت اسلامى خواهد بود؛ همه باید احساس مسئولیت بكنند. امروز روز اتحاد دنیاى اسلام است. شما ببینید براى به هم زدن همین اتحاد ضعیفِ كنونى، دشمن چقدر سرمایه‏گذارى مى‏كند. اوضاع عراق را نگاه كنید؛ اوضاع دیگر مناطق اسلامى هم كم و بیش با همان توطئه‏ها دست به گریبان است، براى اینكه بین طوایف اسلامى، فِرَق اسلامى، اقوام اسلامى و ملت هاى اسلامى، به بهانه‏هاى مختلف اختلاف بیندازند: اینها، آنها را بكشند؛ آنها، اینها را بكشند؛ اینها، بُغضِ آنها را در دل بپرورانند؛ آنها، متقابلاً كینه‏ى اینها را به دل بگیرند؛ نتیجه این بشود كه از دشمن اصلى دنیاى اسلام، طراحان تسلط و سیطره بر این منطقه از دنیا، غافل بمانند. اگر دنیاى اسلام متحد باشد، نباید امروز فلسطین تنها بماند؛ نباید امروز دولت برخاسته‏ى از رأى ملت فلسطین زیر فشار قرار بگیرد و به قطع كمك ها، در صورتى كه از اصول خود منصرف نشود، تهدید بشود. دنیاى اسلام بایستى با صداى واحد و با كلمه‏ى واحده، حمایت خودش را از ملت فلسطین و مسئولان فلسطینى اعلام كند و از پافشارى آنها بر اصولشان پشتیبانى كند. اگر این بشود، آن كسانى كه خودشان بانى بدبختى ملت و كشور فلسطین هستند، دیگر نمى‏توانند این‏طور در میدان طلبکارانه حرف بزنند. این همه فاجعه علیه ملت فلسطین انجام مى‏گیرد، آقایانِ اروپایى‏هاى بشردوست و طرفدار حقوق بشر (صمٌ‏بكم!)؛ گویى كرند، كورند و نمى‏بینند. آن وقت دولت فلسطینى به رأى و خواست مردم سر كار مى‏آید، علیه‏اش حرف مى‏زنند و موضع‏گیرى مى‏كنند. این، به خاطر تفرّق دنیاى اسلام است؛ این، به خاطر خودخواهی هاى نخبگان و سیاستمداران دنیاى اسلام است.

ما باید بیدار شویم؛ ما باید امروز بفهمیم كه تصمیم ما، سرنوشت تاریخى دنیاى اسلام را تعیین مى‏كند. البته این تصمیم، فقط مربوط به شخص خود ما و امروزِ خود ما نیست. امروز هیچ راهى در مقابل امت اسلامى وجود ندارد، مگر اینكه به قدرت خود ایمان بیاورد و از ادامه‏ى انظلام پرهیز كند و تصمیم بگیرد زیر بار زورگویى نرود. ما ملت هاى اسلامى را دعوت نمى‏كنیم به اینكه شمشیر به دست بگیرند و با كشورهاى دنیا جنگ كنند؛ ما آنها را توصیه مى‏كنیم به اینكه حق خود، قدر خود، عزت خود، عزت ملت هاى خود، تاریخ و میراث ارزشمند خود را بشناسند، قدر آن را بدانند و به آن تكیه كنند؛ اجازه ندهند كه دنیاى كفر و استكبار - كه امروز در مشت صهیونیست‏هاست - آنها را تحقیر كند؛ این حرف ماست. «عزیز علیه ما عنتم»؛ سختى شما و سختى دنیاى اسلام و ملت اسلامى، بر پیغمبر سخت است. «حریص علیكم»؛ مى‏خواهد شما هدایت شوید؛ مى‏خواهد شما سعادتمند شوید و مى‏خواهد شما از این صراط مستقیم الهى - كه براى سعادت دنیا و آخرت، پیش پاى شما گذاشته است - استفاده كنید و پیش بروید؛ پیغمبر این را از ما مى‏خواهد.

توقع از علما و زبدگان و نخبگان سیاسى است كه خطورت زمان را بفهمند، اهمیت اتحاد مسلمانان را بفهمند و توطئه‏ى دشمنان را براى شكستن این اتحاد و همدلى بفهمند.

ما عرض مى‏كنیم وجود مقدس نبى مكرم و رسول اعظم اسلام، مهمترین نقطه‏ى ایجاد وحدت است. قبلاً هم این را عرض كردیم كه دنیاى اسلامى مى‏تواند در این نقطه به هم پیوند بخورد؛ اینجا، جایى است كه عواطف همه‏ى مسلمان ها در آنجا متمركز مى‏شود؛ این، كانون عشق و محبت و دنیاى اسلام است. حالا شما ببینید قلم هاى پول گرفته‏ى از صهیونیست‏ها، همین كانون را مورد توجه قرار مى‏دهند و به آن اهانت مى‏كنند؛ براى اینكه اهمیت اهانت به امت اسلامى و تحقیر دنیاى اسلام، كم‏كم از بین برود. این، نقطه‏ى اصلى است؛ سیاستمداران، نخبگان علمى و فرهنگى، نویسندگان، شعرا و هنرمندان ما روى این نقطه تكیه كنند و همه‏ى مسلمان ها با این شعار به هم نزدیك شوند. موارد مورد اختلاف را در نظر نگیرند، یكدیگر را متهم نكنند، یكدیگر را تكفیر نكنند و یكدیگر را از حوزه‏ى دین خارج نكنند. دل ها در سراسر امت اسلامى، به یاد پیامبر و به عشق پیغمبر طراوت پیدا مى‏كند؛ همه‏ى ما دلباخته و عاشق آن بزرگواریم.

این هفته، حقیقتاً هفته‏ى وحدت است؛ این ایّام حقیقتاً ایّام اتحاد مسلمان هاست. مسئولان سیاسى، وظیفه‏شان سنگین است؛ مسئولان فرهنگى، نویسندگان و علما، باید از طرح مسائل اختلاف‏آفرین و تفرقه‏افكن بپرهیزند؛ هم سنّى و هم شیعه، همه، باید روى این نقطه‏ى اتحاد تكیه كنند. و توقع از علما و زبدگان و نخبگان سیاسى است كه خطورت زمان را بفهمند، اهمیت اتحاد مسلمانان را بفهمند و توطئه‏ى دشمنان را براى شكستن این اتحاد و همدلى بفهمند.

این حرف و عرض ما به ملت خودمان و به دنیاى اسلام است و از خداوند متعال مى‏خواهیم كه به شرف و عزت و آبروى پیغمبر در نزد خود او، ان‏شاءاللَّه دنیاى اسلام را در این راه موفق بدارد و فرداى امت اسلامى را بهتر از امروزش قرار دهد.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته

مطالب مرتبط:

سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در کنفرانس بین المللی قدس

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیات دولت