تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لژیونر های آمریکایی


خبر مختصر بود و مفید؛ وحید طالب‌لو دروازه‌بان جوان استقلال برای کسب مجوز اقامت خود راهی کشور آمریکا شد. او آخرین بازیکن از نسل جدید فوتبالیست هاست که تلاش می کند شهروند آمریکا شود.


حالا می توان به این باور رسید که کوچ به ینگه دنیا و کسب اقامت آمریکا برای فوتبالیست های ایرانی سهل و آسان شده است. برخی فوتبالیست ها که در کمتر از چند سال فعالیت ورزشی از نظر مالی به سطح ایده آل می رسند اقدامات خود را برای کسب اقامت آغاز می کنند و پس از طی کردن پروسه چند ماهه راهی ایالات متحده می شوند.

وحید طالب لو

زیر پرچم آمریکا قسم می خورند

برای دریافت گذرنامه آمریکایی هر فرد می‌باید به طور مداوم پنج سال در این کشور حضور داشته باشد یا حداقل هر شش ماه یکبار به آمریکا سفر کند. پس از این پنج سال فرد مورد نظر می تواند برای دریافت حق شهروندی آمریکا اقدام کند.

یک فرد مطلع در مسایل و قوانین آمریکا در این خصوص می گوید: طبق قوانین جاری کشور آمریکا آنهایی که پس از پنج سال قصد دارند «سیتی‌زن» آمریکا شوند می‌بایست زیر پرچم این کشور قسم بخورند که در هر شرایطی حتی زمان جنگ زیر پرچم آمریکا باشند. جدا از سوگند باید به 30 تا 40 سوال هم پاسخ دهند، مثل پرسیدن چند سوال کتبی انگلیسی، اینکه اولین رییس‌جمهور آمریکا کیست، چند نفر عضو مجلس سنا هستند، استقلال آمریکا در چه سالی صورت گرفت، آمریکا چند ایالت دارد و سوالات دیگری مطرح می‌شود و زمانی که سوگند انجام ‌شد و سوالات پاسخ داده شدند، برگه‌ای به فرد مذکور به عنوان جواز داده می‌شود تا با مراجعه به اداره گذرنامه، گذرنامه اصلی را دریافت کند.

البته این در حالی است که پیش از دریافت گذرنامه اصلی، گذرنامه‌ای سفید در اختیار افرادی که گرین‌کارت دارند قرار داده می‌شود تا برای سفر به کشورهای مختلف مشکلی نداشته باشند.

در حال حاضر شاید بالغ بر 30 ورزشکار که اکثر قریب به اتفاق آنها فوتبالیست هستند اقامت کشور آمریکا را دارند. در میان این اسامی نام هایی چون قلعه نویی، دایی، پیروانی، کاظمی و ... مشاهده می شوند.

پیروانی اولین فوتبالیست بود

اقامت خانواده در آمریکا؛ این فکر برای اولین بار در جمع ورزشی ها به ذهن افشین پیروانی خطور کرد تا برای گرفتن گرین کارت آمریکا اقدام کند. حضور در جام جهانی 98 فرانسه با آن نسل طلایی فوتبال ایران هم بهانه ای شد برای اینکه بیشتر ملی پوشان آن زمان شهروند آمریکا شوند و سالی چند بار به این کشور سفر کنند.

البته پیروانی مدعی است که از طریق فوتبال گرین کارتش را نگرفته و به قول خودش اولین فوتبالیستی است که توانسته شهروند آمریکا شود. کاپیتان و سرمربی اسبق پرسپولیس در این خصوص می گوید: من از ارتباط های ورزشی استفاده نکردم و به دلیل اینکه همسرم در آنجا تحصیل می کرد توانستم گرین کارت بگیرم. زمانی که جام جهانی رفتیم من گرین کارت داشتم. تقریبا 15 سالی می شود.بعد از آن بود که بقیه فوتبالیست ها برای شهروند شدن در آمریکا اقدام کردند.

علی دایی سرمربی پرسپولیس

نوبت به دایی رسید

بعد از پیروانی نوبت به فوتبالیست های دیگر رسید تا شهروند آمریکا شوند. سرشناس ترین آنها علی دایی بود. سرمربی فصل گذشته پرسپولیس از سال های دور کارهای مربوط به اقامت خود در آمریکا را انجام داد و هم اکنون شهروند این کشور به حساب می آید.

در روزهایی که آتش اختلافات میان مایلی کهن و دایی شعله ور بود مایلی کهن به انتقاد از حضور ورزشکاران در آمریکا پرداخت و در مصاحبه ای بلند بالا عنوان داشت اگر ما با آمریکا مشکل داریم به چه علت ورزشکارانمان برای رفتن به ینگه دنیا سر و دست می شکنند؟!

30 ورزشکاری که به ینگه دنیا رفتند

در حال حاضر شاید بالغ بر 30 ورزشکار که اکثر قریب به اتفاق آنها فوتبالیست هستند اقامت کشور آمریکا را دارند. در میان این اسامی نام هایی چون قلعه نویی، دایی، پیروانی، کاظمی و ... مشاهده می شوند.

این افراد با صرف هزینه هایی نزدیک به 40 میلیون تومان موفق به دریافت اقامت شده اند. البته در میان همه آنها استثناهایی به نام محمد خاکپور و اصغر شرفی نیز دیده می شود. خانواده این دو در آمریکا اقامت دارند و آنها هر از چندگاهی برای انجام فعالیت های شخصی و ورزشی به ایران سفر می کنند.

چرا دوست دارند شهروند آمریکا شوند؟!

با تمام تفاسیر حالا این پرسش مطرح می شود که به چه علت برخی ورزشکاران علاقه مند به اخذ مجوز اقامت در کشور امریکا هستند؟! در پاسخ به این پرسش یکی از بازیکنان فوتبال کشورمان که ارتباط نزدیکی با برخی ورزشکارانی که مجوز اقامت در امریکا را کسب کرده اند دارد، می گوید: در حال حاضر این افراد اخذ اقامت کشور آمریکا را برای خود ارزش می دانند و رد برخی اوقات بحث چشم و همچشمی نیز وسط می آید؛ اهالی فوتبال به فکر دوران بازنشستگی خود هستند. این افراد تصور می کنند شرایط زندگی در آمریکا ایده ال است و باید تحت هر شرایطی مجوز اقامت خود را حفظ کنند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: برنا