تبیان، دستیار زندگی
کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهی به سوی خداشناسی» است، برای کودکان تهیه شده و آنان را با دنیای وسیع و جالب بدنشان آشنا و از این طریق، خداشناسی و توحید را در این گروه سنی تقویت می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان بدن انسان


کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهی به سوی خداشناسی» است، برای کودکان تهیه شده و آنان را با دنیای وسیع و جالب بدنشان آشنا و از این طریق، خداشناسی و توحید را در این گروه سنی تقویت می‌کند.


جهان بدن انسان

«دنیای شگفت‌انگیز بدن ما»

راهی به سوی خداشناسی

نویسنده: هارون یحیی

مترجم: علیرضا عیاری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

4000 تومان

103 صفحه

معرفی کتاب

«خودتان را آماده کنید تا قدم به دنیایی وسیع و شگفت‌انگیز بگذارید. جهانی پر از رمز و راز و پر از نکته‌های جالب و تعجب برانگیز، جهان بدن ما که با دقت در آن به توانایی‌های خالق هستی و رحمت و بخشندگی او بیشتر

پی می‌بریم.»

کتاب حاضر که از مجموعه آثار «راهی به سوی خداشناسی» است، برای کودکان تهیه شده و آنان را با دنیای وسیع و جالب بدنشان آشنا و از این طریق، خداشناسی و توحید را در این گروه سنی تقویت می‌کند.

در واقع، کودکان با مطالعه این کتاب به این باور و نتیجه خواهند رسید که بزرگی و عظمت ویژه خداوند متعال است و همه باید شکرگزار محبت‌های بی‌دریغ خداوند بی‌همتا باشند.

نویسنده در مقدمه کتاب کودکان را مخاطب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «بچه‌های عزیز! خودتان را آماده کنید تا قدم به دنیایی وسیع و شگفت‌انگیز بگذارید. بی‌تردید این جهان عجیب شما را حسابی سرگرم می‌کند. اگر چه ممکن است تا به حال به تریلیون‌ها کارگر این جهان که یک‌نفس برای شما کار می‌کنند توجهی نداشته‌اید. تعجب کردید، این‌طور نیست؟

این جهان شگفت‌انگیز بدن شماست و کارگرهایی که برایتان کار می‌کنند، سلول‌های بدنتان هستند. هر ذره از بدن شما از سلول‌هایی تشکیل شده است. در همین لحظه تعداد بسیار زیادی از سلول‌های بدنتان در حال خدمت کردن به شما هستند. آنها حتی همین حالا که این کتاب را می‌خوانید، مشغول کارکردن هستند. برای مثال، سلول‌های چشم دائما در حال انجام کارهایی هستند تا بتوانید مطالعه کنید. وقتی نفس می‌کشید، نای و سپس سلول‌هایی در قسمت شُش فعال می‌شوند. در همان حال و به طور همزمان، سلول‌هایی در معده شما در حال هضم کردن غذایی هستند که چند ساعت پیش خورده‌اید.

اینها، تنها چند نمونه از فرآیندهایی است که به طور مستمر در بدن شما انجام می‌شود. تمام این مراحل بدون این که کوچک‌ترین آگاهی از آنها داشته باشید، انجام می‌شوند.

چطور ممکن است تریلیون‌ها سلول کنار هم گرد بیایند و بدانند چه باید بکنند و چگونه با هماهنگی هم، مشغول فعالیت باشند؟ و تازه، هیچ مشکلی هم در طول این مراحل به وجود نیاید؟

هیچ سلولی در کار سلول دیگر دخالت نمی‌کند و وظیفه خودش را به خوبی انجام می‌دهد. علاوه بر همه اینها، این مراحل با سرعت فوق‌العاده‌ای اتفاق می‌افتد.

مانند تمام موجودات دیگر روی کره زمین، خداوند ما را به طور کامل خلق کرده است و هر چه را که نیاز داریم به ما داده است. در عوض ما باید شکرگزار نعمت‌های خداوند بزرگ باشیم؛ نعمت‌هایی که از هر هدیه‌ای در این جهان با ارزش‌تر است

خداوند متعال است که همه چیز را به وجود آورده است؛ ما را دوست دارد و از تمامی ضعف‌ها و نیازهای ما آگاه است.

هر یک از این تریلیون‌ها سلول در بدن ما کار خود را کامل انجام می‌دهد و این نتیجه طراحی درست و کامل خداوند است که می‌توانید بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهید. هر روز صبح از خواب برمی‌خیزید و به مدرسه می‌روید؛ طعم شیرین عسل را می‌چشید؛ بدون هیچ مشکلی نفس می‌کشید؛ در حیاط مدرسه راه می‌روید و با دوستانتان بازی می‌کنید، می‌نویسید، می‌خوانید و هزاران کار دیگر انجام می‌دهید. همه اینها به خاطر بخشندگی، مهربانی و محبت خداوند بزرگ است.

مانند تمام موجودات دیگر روی کره زمین، خداوند ما را به طور کامل خلق کرده است و هر چه را که نیاز داریم به ما داده است. در عوض ما باید شکرگزار نعمت‌های خداوند بزرگ باشیم؛ نعمت‌هایی که از هر هدیه‌ای در این جهان با ارزش‌تر است.

ما باید درباره نعمت‌هایی که خداوند متعال به ما ارزانی داشته است، بیندیشیم. در کتاب آسمانی ما، قرآن کریم، خداوند متعال در آیات متعددی مثال‌های زیادی برای تفکر انسان‌ها آورده است. مثل این آیه: در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی‌هایی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل می‌کند و با آن زمین را پس از مرگ، زندگی می‌بخشد و انواع جنبندگان را در آن گسترده، و (هم‌چنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهایی که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‌هایی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند. (سوره بقره، آیه 164).

 انسان

در این اثر به شرح بدن انسان‌ها ‌پرداخته شده  و مخاطب را متوجه می‌سازد که بدن انسان چقدر کامل و دقیق توسط خداوند متعال خلق شده است. خواننده این اثر بعد از خواندن کتاب، بیشتر به خداوند بزرگ علاقه‌مند می‌شود.

نویسنده در پایان با یک نتیجه‌گیری، کتاب را چنین به اتمام می‌رساند: « تلویزیون، یخچال، رایانه، موادی که استفاده می کنید و خلاصه هرچیزی طراح و تولیدکننده ای دارد. معلوم است که دستگاه کامل بدن انسان نمی تواند تصادفی و از روی اتفاق به وجود آمده باشد.

به احتمال زیاد تعجب می‌کنید که چطور برخی افراد فکر می‌کنند چنین دستگاه شگفت‌انگیزی که این طور کامل کار می‌کند، در نتیجه تصادف به وجود آمده است.

این غیرمنطقی‌ترین استدلالی است که می‌تواند مطرح شود. نظم خارق‌العاده‌ای که در بدن انسان وجود دارد نمی‌تواند تصادفی به وجود آمده باشد. این نظم عالی، نشان‌دهنده وجود و حضور طراحی است که هوش و خردی برتر و والا دارد و حاصل خلقت خالقی است برتر؛ یعنی خداوند متعال.

خداوند مهربان در قرآن کریم می‌فرماید که نسبت به بندگان خود بخشنده و مهربان است. آن چه ما باید انجام دهیم این است که کاملا مطیع او باشیم و از دستوراتش پیروی کنیم و برای تمام زیبایی‌هایی که به ما داده است، شکرگزار باشیم. در قرآن کریم، خداوند متعال ما را این‌گونه مورد خطاب قرار می‌دهد: «(آری) این است خداوند، پروردگار شما! هیچ معبودی جز او نیست؛ آفریدگار همه چیز است؛ او را بپرستید و او نگهبان و مدبر همه موجودات است. (سوره انعام ـ آیه 102).»

مطالب این کتاب در 30 فصل درباره اندام مختلف بدن انسان و کارآیی آنها برای گروه‌های سنی «ج» و «د» گردآوری شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: کتاب «دنیای شگفت‌انگیز بدن ما»