تبیان، دستیار زندگی
ر همین حال، دولت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواسته است، تحریم پنجاه مسئول طالبان را لغو کند. این درخواست کابل از سوی بسیاری از صاحبنظران، پیامی به مسئولان طالبان تلقی شده است. به دنبال این درخواست بود که شورای امنیت روز جمعه لیست تحریم ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طالبان در دولت افغانستان؟


در همین حال، دولت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواسته است، تحریم پنجاه مسئول طالبان را لغو کند. این درخواست کابل از سوی بسیاری از صاحبنظران، پیامی به مسئولان طالبان تلقی شده است. به دنبال این درخواست بود که شورای امنیت روز جمعه لیست تحریم های القاعده و طالبان را که پیشتر یکی بود، برای هر یک از این دو گروه فهرستی جداگانه تهیه کرد.


«حامدکرزای»، نخستین مقام عالی رتبه است که رسماً از مذاکره مستقیم آمریکا و شورشیان افغان خبر می دهد؛ شورشیانی که از ده سال پیش با نیروهای آمریکایی می جنگند.

«حامد کرزای»، رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: مذاکرات آمریکا با طالبان آغاز شده و به خوبی ادامه دارد و باید گفت که نیروهای خارجی، به ویژه آمریکا، این مذاکرات را برگزار می کنند.

طالبان

پیش از این، «رابرت گیتس»،‌ وزیر دفاع آمریكا، اوایل ماه جاری میلادی گفته بود،‌ در صورتی كه نیروهای ناتو به پیشرفت های زمینی خود در افغانستان ادامه دهند و به شورشیان فشار آورند،‌ می توان تا پایان سال جاری با طالبان مذاكرات سیاسی انجام داد.

در همین حال، شبکه خبری «العالم» نوشت که تلاشش برای ارتباط با سفارت آمریکا در کابل برای تأیید یا رد این خبر به نتیجه نرسیده و تا کنون کاخ سفید، موضعی در برابر سخنان «کرزای» نگرفته است.

گفتنی است، هر چند ائتلاف نظامی بین المللی به فرماندهی آمریکا در اواخر آخر سال 2001 حکومت طالبان را برچید، طالبان در چند سال گذشته با اقدامات خونین خود، دستاوردهایی به دست آورده است.

هم اکنون شمار نیروهای ائتلاف نظامی بین المللی، 140 هزار نفر است که دو سوم آنها آمریکایی هستند.

پیش از این، تنها مطبوعات به ویژه هفته نامه «نیویورکر» درباره مذاکرات آمریکا و طالبان مطالبی منتشر کرده اند. البته مجله آلمانی «اشپیگل» نیز آخر ماه می نوشت که مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان پاییز 2010 آغاز شد و سه دور ادامه داشت که آخرین دور آن ابتدای ماه می در آلمان برگزار شد.

در عین حال، برخی از کارشناسان بر این باورند که با اخبار مربوط به مذاکرات آمریکا و طالبان از جمله سخنان کرزای باید با احتیاط برخورد کرد. این کارشناسان از احتمال پیش آمدن موانع بر سر راه مذاکرات آمریکا و طالبان خبر می دهند.

گفته می شود، آمریکا از طالبان خواسته هایی از جمله دست کشیدن از خشونت، قطع رابطه با القاعده و پایبندی به قانون اساسی افغانستان داشته است؛ اما درباره پاسخ طالب ها سخنی به میان نیامده است، ولی به نقل از یکی از فرمانده هان طالبان که در پاکستان زندگی می کند، گفته شده که آنها مذاکرات را مشروط به خروج همه نیروهای غربی از افغانستان کرده اند.

مجله آلمانی «اشپیگل» آخر ماه می نوشت که مذاکرات مستقیم آمریکا و طالبان پاییز 2010 آغاز شد و سه دور ادامه داشت که آخرین دور آن ابتدای ماه می در آلمان برگزار شد.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان درباره «پیشرفت نظامی» ادعایی ناتو و واشنگتن شک دارند و بر این باورند که طالبان همچنان در موضع قدرت است، حال آن که غربی ها به علت مخالفت روزافزون مردمی با تداوم جنگ افغانستان درباره خارج کردن نیروهای خود از این کشور سخن می گویند.

آنها بر این باورند با توجه به توافق‌نامه آمریكا و افغانستان ـ که بر پایه آن قرار است تا پایان سال 2014 همه 130 هزار نیروی نظامی آمریكا از افغانستان خارج شوند ـ موضوع گفت‌وگوهای محرمانه تلاشی برای ماندن در افغانستان است، در حالی كه در ظاهر این گونه وانمود می شود که، محور مباحث در واشنگتن و 49 كشوری دیگری كه درگیر جنگ در افغانستان است، پیرامون موضوع تسریع خروج از افغانستان است.

این گزارش می افزاید، «کرازی» که به تازگی به پاکستان سفر کرده بود، از اسلام آباد که دارای نقشی مهم در هر روند صلحی است، خواسته تا شورشیان متمایل به مذاکرات را تشویق به آغاز کردن مذاکرات بکند.

«یوسف رضا گیلانی»، نخست وزیر پاکستان نیز گفته بود، پاکستان آماده ارایه هر گونه کمک درخواستی «کرزای» در این زمینه است.

اما در همین حال، دولت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواسته است تحریم پنجاه مسئول طالبان را لغو کند. این درخواست کابل از سوی بسیاری از صاحبنظران پیامی به مسئولان طالبان تلقی شده است.ب

ه دنبال این درخواست بود که شورای امنیت روز جمعه لیست تحریم های القاعده و طالبان را که پیشتر یکی بود، مجزا و برای هر یک از این دو گروه فهرستی جداگانه تهیه کرد.

غربی ها هم اکنون درباره خروج تدریجی نیروهای خود از افغانستان از آغاز تابستان امسال حرف می زنند، ولی خواهان نگه داشتن نیروهای رزمی خود در افغانستان دست کم تا آخر سال 2014 هستند؛ سالی که قرار شده مسئولیت امنیتی به نیروهای افغان واگذار شود.

غربی ها هم اکنون درباره خروج تدریجی نیروهای خود از افغانستان از آغاز تابستان امسال حرف می زنند، ولی خواهان نگه داشتن نیروهای رزمی خود در افغانستان دست کم تا آخر سال 2014 هستند؛ سالی که قرار شده مسئولیت امنیتی به نیروهای افغان واگذار شود.

«العالم» در این باره نوشت: هر گونه مذاکره احتمالی با طالبان، باعث نگرانی جنگ سالاران افغان؛ هم پیمان «کرزای» و آمریکا شده است، زیرا برخی از این جنگ سالاران از سرسخت ترین دشمنان طالبان از دهه نود سده گذشته هستند. این مذاکرات احتمالی، باعث نگرانی سازمان های مدافع حقوق بشر نیز شده است.

لازم به توضیح است که در صورت تأیید این مذاکرات از سوی کاخ سفید باید منتظر واکنش های داخلی افغان ها بود، هر چند اکنون بیشتر مردم افغانستان خواهان پایان یافتن نزاع های داخلی به ویژه میان دولت و گروه موسوم به طالبان هستند، همین مردم و برخی گروه های سیاسی و اجتماعی بر این باورند که ریشه کن نشدن طالبان، همواره کابوس قدرت گرفتن دوباره طالبان را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

اکنون این پرسش در اذهان جامعه جهانی پدید آمده است که آمریکا به چه قیمتی خواهد توانست نظر طالبان را برای دست کشیدن از رویه کنونی جلب کند؟

بخش سیاست تبیان


منبع:تابناک