تبیان، دستیار زندگی
رسیدن به آرامش در زندگی اجتماعی مستلزم رعایت قوانین موضوعه جامعه و حقوق دیگر افراد است و هرگونه تخطی از این موارد و احترام نگذاردن به حقوق دیگران، باعث به وجود آمدن مشكلات بسیار و آشفتگی در زندگی روزمره تك تك افراد خواهد شد. یكی از مهم ترین قوانین اجتماعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رانندگی هم فرهنگ میخواهد


رسیدن به آرامش در زندگی اجتماعی مستلزم رعایت قوانین موضوعه جامعه و حقوق دیگر افراد است و هرگونه تخطی از این موارد و احترام نگذاردن به حقوق دیگران، باعث به وجود آمدن مشكلات بسیار و آشفتگی در زندگی روزمره تك تك افراد خواهد شد. یكی از مهم ترین قوانین اجتماعی، كه امروزه مورد احترام تمامی جوامع بشری قرار گرفته است قوانین راهنمایی و رانندگی است.


توسعه ی صنعت حمل و نقل جاده ای و افزایش روزافزون خودروها و همچنین عبور راه‌های ماشین رو از میان شهرها و خطرات جانی ناشی از این نوع عبور و مرور، رعایت دقیق این قوانین را فوق العاده با اهمیت كرده است.

امروزه یكی از شاخصه های مهم نظم پذیری جوامع، میزان تعهد افراد به مقررات راهنمایی و رانندگی است . از آن جا كه فرهنگ را می‌توان مجموعه رفتار یك جامعه در امور گوناگون تعریف نمود، رفتار مردم و دید آنان نسبت به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی را نیز می توان فرهنگ رانندگی نامید .

عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی یکی از معضلات ملموس و مشهودی است که در کشورما به خصوص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت به وضوح دیده می شود .دو نظریه درباره عدم تمکین مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که همواره مورد اختلاف و بحث مسئولان ترافیکی کشور است. از یکسو برخی معتقدند این معضلات به دلیل بی توجهی به حوزه نرم افزاری و فرهنگ سازی طی سالیان گذشته  است اما عده ای دیگر عنوان می کنند که زیر ساختهای نامناسب راهسازی و شهری موجب سردرگمی و کلافگی شهروندان و در نتیجه پشت پا زدن آنها به قوانین شده است. زمانیکه این حجم از خودرو تولید یا وارد می شود و از سویی خیابانها و معابرعمومی بهسازی و عریض نمی شوند، قانون هرچقدر هم محکم تدوین شود باز هم بازدارنده نخواهد بود.این مسایل باعث می شود افراد احساس کنند قوانین دست و پاگیر است، و این ناشی از فضایی ست که در جامعه شکل گرفته است و افراد را قانونمند به جامعه تحویل نداده است.

انجام حرکاتی چون سریع لاین سرعت را عوض کردن، راه دیگران را گرفتن، سپر به سپر رانندگی کردن، سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، بدون توجه گردش به چپ کردن، تصمیم گیری های آنی، ویراژ دادن، لایی کشیدن،سرعت خودرو را بی دلیل زیاد و کم کردن، رعایت نکردن فاصله و بوق زدن های مکرر از دیگر روش های ناپسند در امر رانندگی و از جمله عوامل مصداق رانندگی از نوع تهاجمی است است که میزان علاقه و احترام فرد را به همنوعان نشان می دهد.

به باور کارشناسان امر، نوع ترافیک شهری به نوعی بیانگر فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ رانندگی یکی از مولفه های معرف شخصیت افراد در اجتماع است

ترافیک امروزه یک معضل شهری در اکثر شهرهای جهان از جمله شهرهای ایران به شمار می آید و روز به روز نیز بر دامنه آن افزوده می شود. اما آنچه مشکل و معضل ترافیک شهرهای جهان را از یکدیگر متمایز می سازد نوع و اسلوب ترافیک شهری و فرهنگ رانندگی در آنها می باشد. به باور کارشناسان امر، نوع ترافیک شهری به نوعی بیانگر فرهنگ عمومی جامعه و فرهنگ رانندگی یکی از مولفه های معرف شخصیت افراد در اجتماع است. نهادینه نشدن فرهنگ رانندگی ضمن کورتر کردن گره ترافیک شهری می تواند ضربات جبران ناپذیری برفرهنگ عمومی وارد کند که این مساله بالا بردن روحیه پرخاشگری رانندگان، ایجاد نارضایتی و کلافگی در مردم، ائتلاف وقت و سرمایه مردم و زیر سووال بردن متولیان و مسئولان امر را به دنبال دارد. متاسفانه در حال حاضر شاهد کم توجهی شهروندان به رعایت مقررات و قوانین در زمینه راهنمایی و رانندگی می باشیم. در نتیجه فرهنگ سازی ترافیکی درجامعه توسط رسانه ها و مطبوعات بسیار تعیین کننده است و آموزش فرهنگ ترافیک به عموم مردم باید با تغییر بنیادی در شیوه آموزش در زمینه ترافیک ایجاد شود .به واقع اگر فرهنگ سازی از سنین کودکی برای افراد در جامعه بیفتد باعث نهادینه شدن رعایت قوانین خواهد شد.

متاسفانه در حال حاضر و در بدو امر که یک کودک وارد جامعه می شود این آموزشها به صورت اصولی داده نمی شود، اگر هم آموزشهایی ابتدایی داده شود کودک با مشاهده بزرگترهای خود که عادتا قوانین را رعایت نمی کنند دچار سردرگمی می شود.

جاده-ترافیک-ماشین

باید در این زمینه نظام جامع آموزشی تدوین کنیم. در واقع نهادی مانند وزارت کشور باید این برنامه را برای کل کشور تدوین کند و یک متولی واحدی در این زمینه معرفی کند. هم اکنون راهنمایی و رانندگی، شهرداری، وزارت راه و... هرکدام جداگانه آموزشهایی را ارائه می دهند در حالی که این موضوع نیاز به یک مدیریت واحد و منسجم دارد. البته بحث اصلاح قوانین و جرائم نیز همان طور که گفتم باید سریعتر به نتیجه برسد.

یکی از تفاوتهای اساسی بین کشورهای غربی و اغلب کشورهای شرقی وضعیت رانندگی و آمد و شد در خیابانها در این کشورها است. در اغلب کشورهای غربی و بخصوص امریکا قوانین راهنمایی و رانندگی به شدت توسط مردم رعایت میشود. و معمولا تخلفات بسیار کمی توسط مردم در این زمینه صورت میگیرد. این امر دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها یکی فرهنگ سازی و دیگری جریمه های بسیار سنگین است که در صورت وقوع تخلف باید توسط متخلف پرداخت گردد. در جوامع غربی این مسایل برای افراد جا افتاده و افراد به این باور رسیده اند که برخورد با متخلفین رانندگی مساوی با امنیت و آرامش خود و خانواده هایشان است.همچنین اقدامات بازدارنده ای مانند محرومیتهای طولانی مدت از رانندگی و جرایم سنگین مالی نیز باعث رعایت قوانین توسط غربیان شده است.

اما برای مثال در ایران جریمه مربوط به بی توجهی به تذکر پلیس هزار تومان است آن وقت در کشورهای همچون امارات یا آلمان بیشترین جریمه به این مورد تعلق می گیرد. به طور کلی میزان جریمه در کشورهای دیگر خیلی بالا است، ضمن اینکه برای آنها تخلفات رانندگی محرومیتهای اجتماعی همچون سخت گیری در استخدام، بالا رفتن هزینه بیمه خودرو، اعزام به روان پزشک و حتی عدم ارائه وام بانکی و یا دریافت بهره و سود بالای وامهای بانکی را به دنبال دارد. به همین دلیل شخص برای جلوگیری از هزینه های فردی و اجتماعی همواره سعی می کند که تخلفی نداشته باشد. اما در کشور ما برعکس است مردم منافع شخصی را بر اجتماعی ترجیح می دهند. پس بنابراین اعمال هزینه های اجتماعی برای رانندگان متخلف از جمله ملاحظات و ضرورتهایی است که باید در جرائم لحاظ شود..

در جوامع غربی این مسایل برای افراد جا افتاده و افراد به این باور رسیده اند که برخورد با متخلفین رانندگی مساوی با امنیت و آرامش خود و خانواده هایشان است.همچنین اقدامات بازدارنده ای مانند محرومیتهای طولانی مدت از رانندگی و جرایم سنگین مالی نیز باعث رعایت قوانین توسط غربیان شده است

با توجه به سخت گیری بسیار زیاد پلیس و رعایت قوانین توسط مردم، آمار تلفات جاده ای امریکا به شدت پایین است و این در حالی است که تعداد اتومبیل ها در این کشور بسیار بالاست و تقریبا تمامی افراد بالای 20 سال حداقل یک اتومبیل دارند (در حال حاضر حدود 247 میلیون اتومبیل در آمریکا وجود دارد.

در نتیجه دیدگاه جامعه نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی می بایست این باشد که قوانین برای رعایت حقوق شهروندی افراد می باشد و صرفا مسایل دست و پاگیری نیستند که بخواهند محدودیت ایجاد کنند و منافعی برای سیستمهای انتظامی داشته باشد، این دیدگاه باید در جامعه اصلاح شود و این فرهنگ ترافیکی باید جایگزین گردد همچنین دولت می تواند با افزایش نرخ جریمه های رانندگی، افراد را به سوی رعایت هرچه بیشتر قوانین رانندگی سوق دهد، در غیر این صورت چه بسا نتیجه عکس نیز بدهد.

فرآوری: برادران

بخش اجتماعی تبیان


منبع: الف/ ابتکار/ دی نا/ کازرون نامه

لینک های مرتبط :

• لطفا جریمه تون رو بپردازید 

• کجا رفت فرش قرمز اتوبوس ها؟

• در ازدحام و شلوغی شهر