تبیان، دستیار زندگی
ی است سعید قطبی زاده گفت : عطا در فیلم "هوو" تصویر کاملی از دلبستگی های یک مرد ایرانی است که مجالی برای بروز پیدا نمی کند. سعید قلبی زاده، منتقد سینما، ضمن بیان این مطلب درمورد فیلم "هوو" به کارگردانی علیرضا داود نژاد و دوران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطا در فیلم "هوو" تصویر کاملی از مرد ایرانی است

سعید قطبی زاده گفت : عطا در فیلم "هوو" تصویر کاملی از دلبستگی های یک مرد ایرانی است که مجالی برای بروز پیدا نمی کند.

سعید قلبی زاده، منتقد سینما، ضمن بیان این مطلب درمورد فیلم "هوو" به کارگردانی علیرضا داود نژاد و دوران سه گانه فیلمسازی داود نژاد گفت : کارنامه فیلمسازی داود نژاد به سه دوره تقسیم می شود .

یکی مربوط به دورانی است که داود نژاد در قبل از انقلاب نویسنده بسیاری از فیلمنامه های آثار ایرانی بود و در دل همین روند، وارد عرصه کارگردانی شد. بعد از انقلاب هم داودنژاد وارد دوران جدیدی در عرصه فیلمسازی اش شد و این دوره چندان موفقیت آمیز برایش نبود و با سانسور و ممیزی درگیر بود. تا اینکه فیلم " نیاز " را ساخت و یک نقطه عطف در کارنامه فیلمسازی اش به وجود آمد .

ساخت فیلم "عاشقانه"، داود نژاد را وارد فاز جدیدی در عرصه فیلمسازی کرد و یک روند جدی در کارش در عرصه قصه گویی به وجود آورد و آثارش ارتباط بهتری با مخاطب عام پیدا کردند.

وی افزود : در این دوران ، سبکی در کارنامه فیلمسازی داود نژاد به وجود آمد، به نحوی که از اعضاء خانواده اش به عنوان بازیگر در فیلم هایش استفاده کرد و در کنار آن، شکل تازه ای را در "روایت" به کار برد. ادامه این روند به او اعتماد به نفسی داد که دو اثر ماقبل آخرش یعنی "ملاقات با طوطی " و "هشت پا" را تولید کند که نتوانست در آن به موفقیت برسد، چون این دو فیلم بر خلاف آن سبکی بود که داود نژاد در دوره سوم فیلمسازی اش به کار می برد.

این منتقد سینما افزود : داود نژاد با ساخت " هوو " بازگشت دوباره ای دارد به دوره فیلمسازی اش در "مصائب شیرین" .

قطبی زاده درپاسخ به اینکه سه زن فیلم چه خاستگاهی دارند گفت : به نظرم این زنان خاستگاهی ندارند .

چون فیلم در سطحی حرکت می کند که هیچ وقت وارد بحث شخصیت پردازی و پیچیدگی های فردی و روان شناسی شخصیتی نمی شود .

این سه زن، مدل هایی از زنان امروزی هستند. به طور مثال مریم زنی است که برای وارد شدن به زندگی عطا به شکل زنان سنتی در می آید و سعی می کند ویژگی هایی داشته باشد که زن اول عطا ندارد .

این منتقد فیلم همچنین تاکید کرد : دو زن بعدی از روی زرنگی زنانه شان به مدل های مختلفی در می آیند تا قاپ عطا را بدزدند.

وی تاکید کرد : به نظرم موفقیت فیلم در ارائه روان داستانش و رعایت و به کارگیری جزئیات است. شخصیت عطا دقیقاً مدلی از مردان ایرانی است.عطا روحیه ای مذبذب .

باری به هرجهت و خوش گذران دارد. شخصیتی که به خوبی در فیلمنامه از کار در آمده است. عطا تصویر کاملی از دلبستگی های یک مرد ایرانی است که مجالی برای بروز پیدا نمی کند.

سعید قطبی زاده در مورد موفقیت داودنژاد در خلق فضای کمدی و بعد اجتماعی فیلم گفت : خیلی از فیلمهای کمدی هستند که در زندگی اجتماعی مابه ازای عینی چندانی ندارند، نظیر فیلم "زیر درخت هلو" و شخصیت های اصلی این نوع فیلمها در فضایی فانتزی شکل می گیرند.

این منتقد سینما تاکید کرد: شروع "هوو" در ابتدا با یک درگیری است و مخاطب فکر نمی کند با یک اثر طنز مواجه است . منتهی نوع نگاه خاص داودنژاد به خانواده های ایرانی و دلبستگی هایشان باعث موفقیت فیلم می شود. اما فیلم از نظر ساختاری مشکلات زیادی دارد. نوع تغییر زمانها که از طریق میان نویس ها بیان می شود، شتابزده ترین راه حل است.

زمینه چینی برای صحنه ها هم خیلی خوب صورت نمی گیرد. البته فیلم نقاط قوت دیگری دارد که این ضعف ها را پوشش می دهد. به طور مثال بازی ها، دیالوگ ها و موقعیت ها.

لینک ها:

رعنا: خیلی ازخانم ها مشکل من را دارند

تماشای فیلم "هوو" در کنار تماشاگران

بهترین فیلم های جشنواره ؟