تبیان، دستیار زندگی
قطعاً یکی از آموزش‌ های عمومی ‌در حوزه اینترنت و رایانه، آموزش مهارت ‌های زندگی در شهر الکترونیک است که باید به طور جدی در سطوح مختلف اجتماعی و تحصیلاتی پیگیری شود.با توجه به فراگیر شدن استفاده از رایانه در تمام ادارات و منازل، آموزش این مهارت‌ ها نیز گست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تربیت شهروند الکترونیک


قطعاً یکی از آموزش‌ های عمومی ‌در حوزه اینترنت و رایانه، آموزش مهارت ‌های زندگی در شهر الکترونیک است که باید به طور جدی در سطوح مختلف اجتماعی و تحصیلاتی پیگیری شود.با توجه به فراگیر شدن استفاده از رایانه در تمام ادارات و منازل، آموزش این مهارت‌ ها نیز گسترده شده است که به لحاظ تخصصی بودن آنها و وجود مراکز آموزشی غیر تخصصی باید این مهارت‌ های روزآمد تنها در مراکز معتبر فراگرفته شود. آیا شما از مهارت ‌های لازم برای رسیدن به مراتب شهروند الکترونیک اطلاعاتی دارید؟

تربیت شهروند الکترونیک

شهروند الکترونیک کیست؟

شهروند الکترونیک که معادل کلمه e-Citizen است، به طور عام به فردی گفته می ‌شود که مهارت‌ های زندگی در جامعه اطلاعاتی را فرا گرفته باشد و بتواند از مزایای این نوع زندگی استفاده کند.

شهروند الکترونیک تعاریف و نیاز های زیادی دارد که یکی از نشانه‌ های آن، داشتن مهارت ‌های اولیه رایانه‌ ای است.

باید پذیرفت با این که یادگیری نحوه استفاده از اینترنت و ایمیل، دنیای جدیدی از فرصت ‌ها پیش روی شهروندان قرار می‌ گیرد، چرا روز به ‌روز سازمان‌ های دولتی بیشتری از اینترنت به منظور ارائه اطلاعات و خدمات استفاده می‌ کنند؟ به این ترتیب افرادی که مهارت کار با اینترنت را ندارند در معرض خطر کنار گذاشته شدن از جامعه قرار دارند.

تربیت شهروند الکترونیک

e-Citizen شامل گروه ‌های زیر است: 1. شهروندان سالمند 2. افراد شاغل در بخش خدمات عمومی ‌3. افراد آماده به کار و افرادی که برای مدت طولانی بیکار بوده ‌اند 4. افرادی که در بیرون از خانه کار نمی ‌کنند مانند خانم‌ های خانه‌ دار 5. مشاغل غیر اداری و آزاد 6. کارگران ساده و مهاجران 7.متخصصان مشاغلی که استفاده کمی‌ از اینترنت دارند.

برنامه‌ های تعریف شده در دوره‌ های شهروند الکترونیک تقریبا برای همه افراد، صرف نظر از موقعیت، تحصیلات، توانایی یا فهم، قابل استفاده است و بخش دیگر شامل تلاش و تمرین توسط خود داوطلب است. شهروندان در این دوره‌ها از ابزار آموزشی استاندارد تایید شده EUCIP بهره‌ مند می‌ شوند و توام یا در کنار حضور در کلاس از این ابزار نیز استفاده می ‌کنند.

در تعریف استانداردهای بنیاد جهانی EUCIP دوره‌ های e-Citizen با توجه به توانایی داوطلب شامل 50 ساعت آموزش می‌ شود.

تربیت شهروند الکترونیک

یک شهروند الکترونیک به چه مهارت‌ هایی نیاز دارد؟

این آموزش‌ ها در سراسر جهان استانداردی 3 مرحله ‌ای دارند .

مرحله اول: مهارت‌ های پایه

این مرحله، مهارت‌ ها و دانش لازم برای استفاده ابتدایی از رایانه و اینترنت را در اختیار داوطلب قرار می ‌دهد و دارای اجزای زیر است: 1. رایانه 2. برنامه ‌های ساده 3. مبانی پست الکترونیک 4. فایل‌ ها و پوشه‌ ها 5. مبانی اینترنت

مرحله دوم : جستجوی اطلاعات

مرحله جستجوی اطلاعات، داوطلب را با ماهیت و شکل اطلاعات موجود در اینترنت در محدوده ‌های مختلف با توجه به نیاز و علاقه شخص آشنا می‌ کند که از اجزای زیر تشکیل شده است.

1. جستجوی منابع اینترنتی 2. اقدامات امنیتی و مشکلات و خطرات 3. اعتمادپذیری اطلاعات

مرحله سوم : مشارکت الکترونیکی و شهروندی

بر اساس مهارت‌ های کسب شده در مراحل قبل، این مرحله مجموعه مهارت ‌های لازم برای تبدیل شدن داوطلب به یک شهروند الکترونیک را تکمیل می‌ کند که اجزای آن عبارتند از:

تربیت شهروند الکترونیک

1.خدمات آنلاین 2. برنامه ‌های کاربردی.

در پایان این مراحل سه‌ گانه داوطلب e-Citizen با کسب مهارت ‌هایی خاص خواهد توانست: 1. از منابع اطلاعاتی و خدمات آنلاین موجود آگاهی کسب کند 2. با جستجو در وب اطلاعات مفید در زمینه اخبار، دولت، مسافرت، تحصیلات، آموزش، اشتغال، بهداشت و پزشکی، گروه ‌های مورد علاقه و تجارت را استخراج کند 3. برای یافتن اطلاعات از موتور‌های جستجوی مختلف بهره ببرد 4. خدمات دولت الکترونیک و خدمات تجاری الکترونیک مانند بانکداری الکترونیکی، ثبت نام الکترونیکی و… را مورد استفاده قرار دهد 5. به معاملات آنلاین مانند خرید بلیت قطار بپردازد 6. به عنوان یک شهروند الکترونیکی از عهده انجام امور روزانه و سرگرمی‌ های الکترونیک برآید.

آنچه بهتر است بدانیم:

تربیت شهروند الکترونیک

برای رسیدن به مهارت ‌های اولیه شهروند الکترونیک، آموزش ‌های خاص رایانه ‌ای لازم است و در رویارویی با آموزش‌ های سطوح مختلف فناوری اطلاعات بهتر است به ابعاد مختلف رویه ‌های جاری توجه کنیم تا با شناخت به انتخاب درستی برسیم. یکی از اصلی ‌ترین عناوین آموزشی در زمینه رایانه ای آموزش‌ های آی ‌سی ‌دی‌ ال است.

ECDL در این زمینه چند سوال مطرح است از جمله؟ ICDL چیست و تقسیم بندی این آموزش ‌ها چگونه است؟

در تعریف بنیاد جهانی گفته شده است که ECDL آزمونی از مهارت‌ ها و توانایی ‌های عملی و شامل 13 رویه (ماژول) مجزاست که مباحث تئوری و عملی رایانه را پوشش می ‌دهد. سطح پیشنهادی مهارت ICT باید حداقل 7 روش از رویه‌ های گروه پروژه‌ های ICDL باشد که گذراندن رویه‌ های 2،3،7 اجباری و 4 رویه دیگر به انتخاب خود داوطلب، از بین 10 ماژول تعریف شده در گروه ICDL است.

تربیت شهروند الکترونیک

‌‌‌ آیا میان ECDL و ICDL تفاوتی وجود دارد؟

در جواب باید گفت خیر. گواهینامه اروپایی کار با رایانه (ECDL) که در خارج از اروپا به عنوان گواهینامه بین‌ المللی کار با رایانه (ICDL) شناخته می‌ شود، در حقیقت یک استاندارد جهانی برای مهارت های رایانه ‌ای است که در اختیار داوطلب قرار می ‌گیرد و مورد تایید سازمان‌ ها، انجمن‌ های کامپیوتری، سازمان‌ های بین‌ المللی و شرکت‌ های تجاری است.

مخاطبان ECDL و ICDL چه کسانی هستند؟

همان طور که در تعریف مخاطبان شهروند الکترونیک گفته شد، برنامه ECDL برای همه افرادی است که می ‌خواهند در سطح بین‌ المللی نشان دهند در استفاده از رایانه شخصی و برنامه ‌های متداول آن مهارت کامل دارند و مفاهیم ضروری فناوری اطلاعات را می ‌دانند.

تربیت شهروند الکترونیک

مزایای استفاده از رویه آموزشی معتبر در 3 سطح قابل بررسی است:

1. جامعه 2. فرد 3. سازمان

تربیت شهروند الکترونیک

مزایای سیستم‌ های استاندارد آموزش مهارت برای جامعه، فرد و سازمان مجموعا در چند مرحله تقسیم‌ بندی می ‌شود:

1. افزایش بهره‌ وری ملی با یکسان ‌سازی آموزش‌ ها و ایجاد انگیزه و رقابت در میان نیروی‌ های کار 2. افزایش دسترسی و مشارکت شهروندان در جامعه اطلاعاتی 3. زمینه‌ سازی بازگشت سرمایه در زیرساخت‌ های IT

و افزایش سرمایه ‌گذاری ‌های داخلی در عرصه کار و آموزش 4. گسترش زمینه افزایش استفاده از خدمات آنلاین 5. ابزار فرهنگی ‌‌ـ‌ فنی قابل دسترسی و استفاده از خدمات دولت الکترونیک 6. افزایش ارزش بخش خدمات و محصولات آموزشی 7. سطح درک و به ‌کارگیری خدمات آنلاین را به طور یکسان افزایش 8. استانداردی هماهنگ برای تکیه بر مهارت‌ های فرد در سازمان 9. با ارتقای عملکرد کارکنان و یکسان ‌سازی آموزش، موجب صرفه‌ جویی در منابع سازمانی از جمله وقت و هزینه می‌شود 10. عامل افزایش رضایت شغلی، انگیزه کارکنان و حفظ نیروی کاری است 11. باعث ایجاد سطح یکسان اطلاعات داده ‌ای در ارتباط سازمان با سایر شرکت ‌ها در مناطق مختلف برخی کشورهای می‌ شود 12. استمرار آموزش، عامل استمرار علاقه فرد برای ارتقای شغلی در یک دوره استاندارد می‌ شود 13. بهره ‌وری استفاده از سرمایه‌ های زیرساختی را افزایش می ‌دهد.

حال با داشتن این مزایا می ‌توان برای استفاده از یک استاندارد آموزشی در سازمان تصمیم ‌گیری کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

روزنامه جام جم