تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به بیان تازه های فناوری در هفته گذشته می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری؛ در هفته ای که گذشت


در این مطلب به بیان تازه های فناوری در هفته گذشته می پردازیم.


با فناوری جدید روی هوا نقاشی بکشید

شاید در آینده‌ای نزدیک، فریم‌های خالی با نمایشگرهای لمسی موجود رقابت کنند. با این فریم‌های به ظاهر خالی، شما می‌توانید در هوا بنویسید و حتی نقاشی بکشید،‌ چراکه رایانه حرکت‌های شما را تشخیص خواهد داد. نمایشگرهای لمسی، تحول بزرگی در دنیای فناوری رقم زده‌اند، چرکه به ما اجازه می‌دهند با لمس نمایشگر با رایانه،‌ تب‌لت،‌ گوشی همراه و بسیاری از ابزارها ارتباط برقرار کنیم. اتفاق بعدی، شاید وارد شدن فریم‌های خالی باشد، فریم‌هایی که حرکت دستان شما یا هر شیء جاندار و بی‌جانی را که درونشان قرار گیرد، تشخیص می‌دهند.

فناوری؛ در هفته ای که گذشت

چند سالی است که فریم‌های حساس به لمس برای افزودن قابلیت تعاملی به سایر سطوح، طراحی و ساخته شده‌اند،‌ اما تا به حال نمونه‌های ساخته شده بسیار کوچک و در کاربرد محدود بوده‌اند. اما نمونه جدید ظاهرا متفاوت است. به گزارش دیسکاوری،‌ فریم جدید که زیروتاچ نام دارد،‌ در ظاهر یک چارچوب خالی است، ‌اما در حقیقت پر از قابلیت‌های پیشرفته است. این فریم 28 اینچی (یا قطر 71 سانتی‌متر)، می‌تواند هر چیزی را که درونش حرکت کند تشخیص دهد:‌ انگشتان، دست‌ها، بازوها یا حتی هر شیء بی‌جانی که از آن عبور دهید. در واقع همه چیز از درون یک شبکه بصری نامریی دوبعدی عبور کرده و شناسایی می‌شود. اگر زیروتاچ را روی نمایشگر یک رایانه بگذارید، نمایشگر آن را به یک نمایشگر تعاملی تبدیل خواهد کرد.

فناوری به‌کار رفته در ساخت این فریم روشن است. زیروتاچ 256 حس‌گر فروسرخ و 32 ال.ای.دی دارد. هر کدام از این ال.ای.دی‌ها در فرکانس خاصی‌ چشمک می‌‌زنند و این توالی توسط حسگرها خوانده می‌شود. در نمونه حاضر هر ال.ای.دی حدود 2400 بار در ثانیه چشمک می‌زند. فریم با یو.اس.بی به رایانه وصل می‌شود و از این طریق هم انرژی خود را تامین می‌کند و هم اطلاعاتش را جمع‌آوری می‌کند.

جان مولر،‌ دستیار پژوهشی در آزمایشگاه موسسه ای.اند.ام تگزاس که در ساخت این نمونه همکاری داشته، می‌گوید:‌ "وقتی همه این چشم‌اندازها را با هم ترکیب کنید، شبکه‌ای به دست می‌آورید که به شما تصویری از هر جسمی که درون فریم است را نشان می‌دهد." یکی از امتیازهای بزرگ زیروتاچ، در دسترس بودن است. محققین در ساخت نمونه خود از حس‌گرهایی که معمولا در کنترل از راه دور تلویزیون‌ها پیدا می‌شود،‌ استفاده کرده‌اند. به گفته مولر،‌ ساخت این نمونه که برای تولید انبوه هم طراحی نشده، ‌450 دلار هزینه داشته است.

اما این فریم چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد؟ محققین کاربردهای زیادی برای آن متصور هستند، مثلا این که جراحان مبتدی درون آن حرکات دست خود را اصلاح و تمرین کنند. به همین ترتیب در بسیاری از کارهایی که نیاز به ظرافت حرکت دست دارد، ‌می‌توان از زیروتاچ برای آموزش و تمرین استفاده کرد. همچنین این فریم قابلیت‌های تعاملی دارد که صفحه‌های لمسی موجود فاقد آن هستند. یک نمونه،‌ استفاده از آن در محیط‌هایی است که نیاز دارید دستکش به دست داشته باشید. در محله بعد،‌ محققین می‌خواهند فناوری خود را گسترش دهند و آن را سه‌بعدی سازند.

دانیل ویگدور، متخصص علوم رایانه در دانشگاه تورنتو که ‌زیروتاچ را امتحان کرده، می‌گوید:‌ "تشخیصش خیلی سریع است. زیروتاچ می‌تواند همزمان لمس‌های فراوانی را تشخیص دهد و در واقع چند‌لمسی است. این در حالی است که نمونه‌های قبلی فقط می‌توانستند یک یا دو انگشت را تشخیص دهند." بن بدرسون،‌ متخصص تعامل انسان و رایانه در دانشگاه مریلند هم درباره زیروتاچ می‌گوید:‌ "خیلی خوب است! حس استفاده از آن،‌ شبیه هیچ حس دیگری نیست!"

نسل آینده نمایشگرها ...! تجربه یک روز عادی در سال 2014

امروزه بسیاری از وسایل الکترونیکی از صفحه های نمایش چندلمسی خازنی استفاده می کنند اما با پیشرفت تکنولوژی، نمایشگرها جهش عظیمی خواهند کرد. امروزه شاهد نمایشگرهای بسیار باریک و انعطاف پذیر OLED هستیم که به راحتی تغییر شکل می دهند و یا آیینه ایی که علاوه بر نمایش چهره شما گزارش آب و هوا، آخرین اخبار و اطلاعات مفید دیگر را به شما نمایش می دهد.

فناوری؛ در هفته ای که گذشت

پایان دوران رقابت مگاپیکسل در دوربین های دیجیتال

دوربین دیجیتال شما چند مگاپیکسلی است؟ این اولین سوالی است که اغلب ما در مورد یک دوربین عکاسی می پرسیم. اما شاید زمان اش رسیده باشد که دیگر کمتر این پرسش را مطرح کنیم. ‏چند روز پیش آقای واتانابه مدیر بخش SLR شرکت المپوس گفته: ?"?به نظر من 12 مگاپیکسل بیشتر نیازهای کاربران را تامین می کند.?"? این واقعیتی است که هنوز کاربران زیادی آن را نپذیرفته اند. آیا این حرف درستی است؟ ‏

‏‏واقعیت این است که جنگ مگاپیکسل در حال حاضر یک روش برای تبلیغات تجاری و فروش بیشتر است و داشتن یک دوربینی با مگاپیکسل بالا، به این معنی نیست که می توانید عکس های بهتری بگیرید. در واقع برای کاربران معمولی دوربینی با 6 یا 8 مگاپیکسل هم کفایت می کند. تفاوت تصاویر دوربین شما به عوامل مختلف دیگری هم بستگی دارد که اکثر کاربران به آنها توجه نمی کنند. ‏

فناوری؛ در هفته ای که گذشت

‏برای مثال دانسیته بالای پیسکل ها در سنسور سبب می شود تا در نور کم عکس های بسیار بهتری بگیرید. سیستم پردازش تصویر دوربین و لنز هم دو عامل بسیار تعیین کننده در کیفیت تصاویر گرفته شده هستند. در واقع در حال حاضر جنگ بین شرکت های سازنده در مگاپیکسل به پایان رسیده و آنها روی کیفیت برتر در لنز، پروسسور تصاویر و... در حال رقابت اند. بنابراین اگر شما هم می خواهید دوربین جدیدی بخرید بهتر است مگاپیکسل را از اولویت اول مشخصات فنی خارج کنید و نکات مهم دیگر را دقیق تر بررسی کنید.

‏ایده ای که باتری قلمی را متحول می کند

باتری هایی که در تصاویر زیر مشاهده می کنید علاوه بر قابلیت شارژ مجدد و امکان استفاده در لوازمی که جا باتری تعریف شده دارند، قابلیت استفاده در دیگر لوازم از طریق درگاه یو اس بی را دارا می باشند. با این ایده باتری قلمی می تواند به حیات خود ادامه دهد.

فناوری؛ در هفته ای که گذشت

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

نارنجی، آبشاران