تبیان، دستیار زندگی
زندگی با حرکت موزون خود با هر کیفیتی که باشد می گذرد و به موازات آن برخی از زنان نیز نگران این مساله هستند که در دوران پیری و زمانیکه چهره شادابی ندارند آیا مورد قبول اطرافیان به خصوص شوهرانشان قرار می گیرند؟....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنها پیر نمی شوند!


زندگی با حرکت موزون خود با هر کیفیتی که باشد می گذرد و به موازات آن برخی از زنان نیز نگران این مساله هستند که در دوران پیری و زمانیکه چهره  شادابی ندارند آیا مورد قبول اطرافیان به خصوص شوهرانشان قرار می گیرند؟....

زنها پیر نمی شوند!

این نگرانی زنان در مورد پیری و فرار از آن در موارد شدیدتر باعث حساسیت بیش ازحدشان می شود و سایه سنگینی را بر پیکره خانواده می افکند تا جایی که نگرانی از این مساله باعث افسردگی آنان می شود . اما براستی چرا چنین است و چرا خانمها تا این حد بر روی مساله پیری حساسیت نشان می دهند؟پاسخ بسیار ساده است زنان بر اساس طبیعت خود دوست دارند همیشه شاد و بشاش باشند چهره زیبا داشته باشند وهمواره  حتی در زمان پیری نیز اطرافیان(اعضای خانواده )ازآنان تعریف کنند و مانند گذشته توانایی انجام فعالیتها و کارهایی را که همواره بر عهده داشته اند نیز برخوردار باشند.

اما از دگر سو  قطعا نحوه پیر شدن نقش مهمی در سلامتی و تندرستی افراد ایفا می‌کند. در عین حال که با بالا رفتن سن به انتظار چند تار موی خاکستری و یکی دو تا چین و چروک نشسته‌ایم می‌توانیم با انجام اقداماتی ساده‌، سلامتی خود را در دوران پیری حفظ کنیم یعنی درست است که نمی توان مانع از فرآیند طبیعی پیری شد اما با انجام اقدامات ساده می تواند سرعت و روند پیشروی آن را کند نمود. در اینجا چند نکته در مورد سلامتی و پیری زنان و اقداماتی که شما می‌توانید برای حفظ سلامتی خود در دوران سالمندی انجام دهید، ذکر می‌شود.

سلامتی و تندرستی قلب: با گذشت زمان، کارایی قلب کم می‌شود و عروق خونی و سایر سلول‌های بدن نیز انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند که این موضوع نیز باعث می‌شود قلب نتواند به راحتی خون را پمپاژ کند. به مرور زمان این کاستی‌ها به فشار خون بالا و مشکلات قلبی دیگر منتهی می‌شود. برای حفظ سلامت قلب حین پیری، هر روز ورزش کنید. یک غذای سرشار از مواد غذایی کامل از جمله انواع و اقسام میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و ماهی میل کنید.

حافظه: بی‌تردید سلامت افراد در میزان حافظه آنها نقش دارد. هرچه ما پیرتر می‌شویم، تعداد سلول‌های مغزمان نیز بیشتر کاهش می‌یابد، به ذهن سپردن اطلاعات جدید، نظیر اسامی افراد که به تازگی ملاقات کرده‌ایم دشوار می‌شود. روز‌به‌روز نیز یادآوری اطلاعاتی نظیر اینکه «سوئیچ خودرو را کجا گذاشته‌ایم» دشوارتر می‌شود.

برای حفظ سلامت قلب حین پیری، هر روز ورزش کنید. یک غذای سرشار از مواد غذایی کامل از جمله انواع و اقسام میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و ماهی میل کنید

ممکن است حتی هنگام گفت‌وگو با دیگران به سختی بتوانید یک واژه یا عبارت درست را بیابید. اگر حافظه‌تان کم شده است و نگران از دست دادن حافظه خود هستید، حتما به یک پزشک مراجعه کنید. همچنین کارهای دیگر نیز وجود دارد که شما می‌توانید برای حفظ حافظه خود حین پیری انجام دهید.ورزش روزانه و خوردن مواد غذایی کامل می‌تواند مؤثر واقع شود. سعی کنید از نظر ذهنی نیز فعال باشید و فعالیت‌هایی را انجام دهید که به‌طور همزمان هر دو نیمه مغز را به کار می‌گیرد؛ مانند نواختن یک وسیله موسیقی، بافتن بافتنی یا حل کردن جدول و پازل های چند بعدی.

استخوان‌ها و مفاصل: اکثر زنان نگران سلامت مفاصل و استخوان‌های خود هستند. پوکی استخوان مهم‌ترین مشکل مربوط به سلامت و پیری زنان است. پیری باعث می‌شود که استخوان‌ها تحلیل بروند و تراکم خود را از دست دهند و درنتیجه ترد و شکننده شوند. با گذشت زمان عضلات، کشسانی و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند.

زنها پیر نمی شوند!

این تغییراتی که در ساختمان استخوان‌ها و عضلات روی می‌دهد، می‌تواند مشکلاتی را در کار و تحرک روزانه شما ایجاد کند. ورزش و رژیم غذایی نقشی کلیدی در پیشگیری از مشکلات استخوانی و مفصلی در دوران پیری ایفا می‌کنند. برای افزایش سلامت استخوان‌های خود در دوران سالمندی مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را به رژیم غذایی روزانه‌تان بیفزایید. برای افزایش تراکم استخوان‌های خود به ورزش‌های تحمل وزن مانند پیاده‌روی بپردازید. انجام تمرینات ورزشی با وزنه نیز نه‌تنها سلامت استخوان‌های شما را افزایش می‌دهد، بلکه عضله‌سازی‌ نیز می‌کند.

مساله دیگر آمادگی های روانی زنان است که آنها باید بدانند که در زمان پیری از اداره بسیاری از کارها برمی آیند. پیری پایان کار نیست بلکه زمان انتقال تجربیات به نسل جدید است .آنان باید راه و رسم زندگی را به فرزندانشان بیاموزند زنان نه تنها در دوران پیری مورد پذیرش خانواده قرار می گیرند بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس خانواده و فرزندان ، نوه ها و دیگران می شوند .

ورزش و رژیم غذایی نقشی کلیدی در پیشگیری از مشکلات استخوانی و مفصلی در دوران پیری ایفا می‌کنند.آنان باید در این سن خود را باور کنند و با اقتدار عمل کنند تجربیات خود را به دیگران منتقل کنند. البته با تحمیل کردن، تجربیات مورد قبول و پذیرش نسل جدید قرار نخواهد گرفت فقط گفتن این تجربیات باعث دلگرمی کوچکترها می شود . اگر تفکر زنان ازدوران پیری این گونه باشد در این صورت است که دیگر باعث وحشت جوانان از پیری نمی گردد .آنان قبول میکنند که دوران پیری به درد همه کار می خورند و این خانواده است که به آنان نیاز دارد .

در عین حال که با بالا رفتن سن به انتظار چند تار موی خاکستری و یکی دو تا چین و چروک نشسته‌ایم می‌توانیم با انجام اقداماتی ساده‌، سلامتی خود را در دوران پیری حفظ کنیم

و نکته آخر اینکه امروزه زنان ما برای تثبیت موقعیت خود در جامعه، تلاش مضاعفی را شروع کرده‌اند. معمولا زنان به دلایل محدودیت‌هایی چون بارداری، زایمان و غیره گاه نقش های اجتماعی خود را از دست می دهند و آن وقت این زن برای به دست آوردن موقعیت قبلی خود دست به تلاش مضاعفی می‌زند اما از سوی دیگر با انتظاراتی که خانواده از وی دارد روبه‌رو است. این مسئولیت زیاد باعث مشکلات و تعارضاتی برای برخی از زنان می شود. این در حالی است که اگر از تمام ظرفیت‌های بالقوه روانی- جسمی یک زن استفاده شود سلامت روان وی تضمین شده و از طرف دیگر مانع از پیری زودرس وی می گردد. لذا اگر زنان ما بتوانند تعادلی را بین نقش‌های درون خانواده و نقش‌های اجتماعی خود برقرار کنند، به سمت سلامت روانی بیشتری و جلوگیری از پیری زودرس حرکت می‌کنند. اما اینکه چگونه این تعادل بر قرار خواهد شد تغییر نگاه مردان نقش بسیار مهمی دارد. اگر مردان در رسیدن به اهداف همسرانشان همکاری لازم را داشته باشند و از اداره منزل گرفته تا نگهداری فرزند شرکت کنند کمک شایانی به بهبود سلامت روان زنان کرده اند. از آنجا که پایه‌های سلامت انسان از جمله زن، در خانواده گذاشته می‌شود بنا براین نباید از این نکته غافل شویم که داشتن یک خانواده سالم چقدر می‌تواند در آینده سلامت زنان موثر باشد.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

همشهری آنلاین با تغییرات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.