تبیان، دستیار زندگی
استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منحرف نشوید

e/
استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است.

منحرف نشانه‏هایی دارند. این نشانه‏ها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهای‏شان نمودار می‏گردد. پاره‏ای از این نشانه‏ها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانه‏ها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد.

بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام می‏كنیم، سیاهی لشكر آن محسوب می‏شویم و از آنها به شمار می‏رویم. حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید:

مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛ [1]

هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است.

بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد:

«وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛ [2]

هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است.

انسان مؤن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد

پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به امت خود سفارش می‏فرمودند:

وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛ [3]

ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید.

امام صادق علیه‏السلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمی‏داشت و می‏فرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنی‏امیه است. [4]

در روایت آمده است:

یزِیدَ بْنِ خَلِیفَةَ قَالَ رَآنِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‏السلام أَطُوفُ حَوْلَ الْكعْبَةِ وَ عَلَی بُرْطُلَةٌ. فَقَالَ لِی بَعْدَ ذَلِك قَدْ رَأَیتُك تَطُوفُ حَوْلَ الْكعْبَةِ وَ عَلَیك بُرْطُلَةٌ! لاَ تَلْبَسْهَا حَوْلَ الْكعْبَةِ فَإِنَّهَا مِنْ زی الْیهُودِ؛ [5]

یزید بن خلیفه می‏گوید: امام صادق علیه‏السلام مرا در حالی كه پیرامون كعبه طواف می‏كردم و كلاه كوچكی بر سر داشتم دیدند و فرمودند تو را این‏گونه می‏بینم! اطراف كعبه این كلاه را نپوش كه از لباس یهود است.

مشابهت با گروه‏های منحرف موجب تبلیغ آنها است و نوع زندگی‏شان را در نظر مردم، موجّه جلوه می‏دهد. هرچه تصویر نمایان‏تر باشد و بیشتر مشاهده شود، عادی‏تر جلوه می‏كند و زشتی و ناهنجاری‏اش كمتر دیده می‏شود. كمترین موضعی كه درباره شعائر و نمادهای فرهنگ بیگانه می‏توان گرفت، عدم استفاده از آن است كه به مرور، به مرگ آن منجر خواهد شد (الباطِلُ یموتُ بِتَركِ ذِكرِهِ).


تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان