تبیان، دستیار زندگی
این مطلب،به بهانه ی سالگرد شهادت دکتر چمران، مروری است گذرا و سریع، بر حیات كوتاه اما پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار، عشق و فداكاری این بزرگوار.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردی سراسر ایثار و عشق

دکتر چمران

این مطلب،به بهانه ی سالگرد شهادت دکتر چمران، مروری است گذرا و سریع، بر حیات كوتاه اما پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار، عشق و فداكاری این بزرگوار.

تـولد

دكتر مصطفی چمران در سال 1311 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولك متولد شد.

دکتر چمران

تحصیـلات

وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیك پامنار، آغاز كرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشكده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشتة الكترومكانیك فارغ‏التحصیل شد و یك‏سال به تدریس در دانشكدة‌ فنی پرداخت.

وی در همة دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریكا اعزام شد و پس از تحقیقات‏علمی در جمع معروف‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه كالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریكا –بركلی- با ممتازترین درجة علمی موفق به اخذ دكترای الكترونیك و فیزیك پلاسما گردید.

دکتر چمران

فعـالیت‏های اجتماعی

از 15سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شركت می‏كرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود.

 در مبارزات سیاسی دوران دكتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت‏نفت شركت داشت .

بعد از كودتای ننگین 28 مرداد و سقوط حكومت دكتر مصدق،‌ به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید.

در امریكا،برای اولین‏بار انجمن اسلامی دانشجویان امریكا را پایه‏ ریزی كرد و از مؤسسین انجمن دانشجویان ایرانی در كالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در امریكا به شمار می‏ رفت.

پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342 ،رهسپار مصر می‏شود و مدت دو سال،سخت‏ترین دوره‏های چریكی و جنگ‏های پارتیزانی را می‏آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته می‏شود .

پس از مدتی به لبنان می رود و به كمك امام موسی‏صدر، رهبر شیعیان لبنان،سازمان «امل» را پی‏ریزی می نماید.

دکتر چمران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

دكتر چمران با پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران، بعد از 23 سال هجرت، به وطن باز می‏گردد و در شغل معاونت نخست‏وزیر خود را به خطر می‏اندازد تا سریع‏تر و قاطعانه‏تر مسئله كردستان را حل کند و بعد از این پیروزی بی‏نظیر،از طرف  امام‏خمینی(ره)، به وزارت دفاع منصوب می گردد.

وی همچنین در اولین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب می شود.

دکتر چمران

شهادت

دكتر چمران با آغاز جنگ ایران و عراق به جبهه جنگ عزیمت نمود. در سال ????،در نبردی که برای آزادسازی سوسنگرد درگرفته بود مجروح گردید اما بیش از یک شب در بیمارستان نماند و پس از آن به مقر ستاد جنگ‌های نامنظم رفت.

سرانجام  در تاریخ 31 خرداد 1360هنگام معرفی و توجیه فرمانده جدید محور دهلاویه ، در خط مقدم نبرد، بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن از ناحیه سر زخمی شد. کمک‌های اوّلیه بر روی او در بیمارستان سوسنگرد انجام گرفت و آمبولانس او را به اهواز برد ولی پیش از آن به شهادت رسید.

دکتر چمران

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:چمران اُ آر جی

مطالب مرتبط:

ایرج افشار

معلم شهید

برادر و خواهر قهرمان

اوخط امام خمینی را خوب شناخته بود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.