تبیان، دستیار زندگی
بیشتر مردان متاهلی كه وضعیت مالی خوبی دارند ، از این طرح استقبال می كنند . زیرا با خرج كردن یك پول اندك ، می توانند تنوع طلبی را تجربه کرده و پس از مدتی كه از یك دختر خانمی دلزده شدند ، شخص دیگری را جایگزین كنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه رئیسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای ازدواج بدون اذن پدر


ازدواج موقت بین دختر و پسر از نظر اسلامی مانند ازدواج دائم است ولی اسلام شناسان و مراجع تقلید از زمان کهن تا به حال درباره اینکه دختر بتواند بدون اذن ولی ازدواج نماید اختلاف نظر داشته اند و بسیاری از آنان به خاطر دوری از هرج و مرج و فساد اذن ولی را شرط عقد دانسته و می دانند .


ازدواج

ازدواج موقت بین دختر و پسر از نظر اسلامی مانند ازدواج دائم است ولی اسلام شناسان و مراجع تقلید از زمان کهن تا به حال درباره اینکه دختر بتواند بدون اذن ولی ازدواج نماید اختلاف نظر داشته اند و بسیاری از آنان به خاطر دوری از هرج و مرج و فساد اذن ولی را شرط عقد دانسته و می‌دانند . ولی برخی بر این عقیده اند که در اسلام بنابر حکم اولیه اذن ولی در عقد دختر بالغ و رشید شرط نیست .

البته با یك دید خوشبینانه ؛ می توان چنین گفت كه هدف آن ها از طرح چنین مسئله ای ، جلوگیری از اشاعه فساد و فحشا و پیدا كردن یك راه حل برای مشكلات این چنینی در جامعه می باشد .

اما  طرح چنین مطالبی در جامعه، حتی اگر در حد پیشنهاد هم باشد ، خالی از تبعات مختلف و منفی نخواهد بود و برای بسیاری از پسرها و دختران همراه با بسیاری از سوء تعبیرات و نتایج ناگواری خواهد بود . مسئولین حتی برای طرح چنین دیدگاهایی باید از قبل برنامه ریزی و دور اندیشی داشته باشند ، زیرا طرح مستقیم مسائل چنین حساسی، قطعا به نفع جامعه و نسل جوان نخواهد بود .

در عالم تشیع، ازدواج موقت، تحت شرایط خاصی توصیه شده است و دارای آدابی است . حتی بسیاری از مراجع تقلید قدیم و جدید معتقدند كه دختر بالغه رشیده  برای ازدواج موقت نیز باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. این اذن داشتن از پدر یا جد پدری، كه بسیاری از مراجع به آن اهمیت می دهند به این لحاظ است كه مردی كه می خواهد با خانمی ازدواج كند حتی به صورت موقت، باید بداند این خانم حامی و پشتیبان دارد. یعنی به گونه ای از هرج و مرج اجتماعی جلوگیری شود و ارزش زنان در جای خود محفوظ بماند .

آیا این سبك و سیاق به شهوت پرستی بسیاری از مردان متاهل دامن نخواهد زد؟ و آیا بسیاری از كانون های خانوادگی را به هم نخواهد ریخت ؟

اما اگر ما به خاطر جلوگیری از فحشا، بخواهیم معضل دیگری درست كنیم، ویرانه‌ای بر روی ویرانه ای بنا نموده ایم . بعضی از مسئولین گفته اند ، از این طریق می توان جلوی بسیاری از خودنمایی های زنان و دختران را در خیابان ها گرفت . اما اگر به طور مثال دختری ، یك سال به ازدواج موقت آقایی در بیاید و  بعد از یك سال هم این آقا تمایلی به صیغه كردن مجدد این خانم نداشته باشد ، تكلیف چیست ؟ آیا این خانم كه دیگر باكره هم نیست ، دیگر با چنین شكل و شمایلی وارد خیابان نمی شود و به دنبال خود نمایی بیشتر نخواهد بود ؟ و اگر از بدی روزگار این خانم بچه‌دار شد ، مسئولیت این بچه با كیست ؟ از همه مهم تر ، آیا این سبك و سیاق به شهوت پرستی بسیاری از مردان متاهل دامن نخواهد زد ؟ و آیا بسیاری از كانون های خانوادگی را به هم نخواهد ریخت ؟

ازدواج موقت

بار ها بسیاری از دختران و پسران گفته اند ، وقتی مسئولین گفته اند ، پس می شود كه ما خودمان صیغه مربوطه را خوانده و با هم ارتباط داشته  باشیم . اما غافل از این كه مسئولین با طرح چنین مسائلی ، بدون برنامه ریزی و بدون عاقبت اندیشی ، و شاید نا آگانه  موجب رواج فساد به گونه دیگری می شوند . اگر كمی به عمق این مسئله توجه كنید ، متوجه خواهید شد كه این امر باعث می شود بسیاری از دختران دیگر حرمت بزرگ ترهای خود را نداشته  و دست به هر كاری كه تمایل دارند ، بزنند . علاوه بر این با چنین اتفاقاتی باید برای  این دختران  انتظار انواع بیماری های جنسی كه از طریق مقاربت های جنسی متنوع  منتقل می شود ، داشت .

از طرف دیگر ، بسیاری از  خود جلوه گری ها و خود نمایی ها مربوط به دختران مجرد نیست ، بلكه ما شاهد خانم های متاهلی هستیم كه با آرایش و خود آرایی در خیابان ها تردد می كنند .

بیشتر مردان متاهلی كه وضعیت مالی خوبی دارند ، از این طرح استقبال می كنند . زیرا با خرج كردن یك پول اندك ، می توانند تنوع طلبی را تجربه کرده و پس از مدتی كه از یك دختر خانمی دلزده شدند ، شخص  دیگری را جایگزین كنند . قطعا در جامعه ما كه هنوز بین سنتی بودن  و مدرنیته گیر كرده است ، متضرر دختر خانم ها خواهند بود زیرا هم فرصت و زمان ازدواج را از دست داده اند و هم شرایط یك دختر خانم را ندارند . اما معضل بزرگتر این است كه علاوه بر رابطه های جنسی نامتعارف و بیمار گونه ، این افراد برای ازدواج مجدد ، تلاش خواهند كرد تا به گونه ای مسئله پیش آمده  را ترمیم کنند ، كه این پدیده هم  بدبختی دیگری  به بدبختی فرد می افزاید ، چرا كه بار كج به منزل نمی رسد .

قطعا در جامعه ما كه هنوز بین سنتی بودن  و مدرنیته گیر كرده است ، متضرر دختر خانم ها خواهند بود زیرا هم فرصت و زمان ازدواج را از دست داده اند و هم شرایط یك دختر خانم را ندارند

برای این معضل اجتماعی چه می توان كرد ؟ اگر شرایط ازدواج و اشتغال برای دختران و پسران حل شود ، فرصت هایی فراهم شود ، تا هر دو طرف همدیگر را در فضای امنی در كنار خانواده بشناسند . و یا این كه به جای بحث صیغه برای مردان متاهلی كه اقدام  به صیغه كردن دختران می كنند ، بحث ازدواج دوم ، با برنامه ریزی ، فرهنگ سازی و اصولی و با نظر همسر اول  مطرح شود . و یا واقعا برنامه ای تدوین شود كه به جای بیان چنین پیشنهاداتی ، این مشكلات برای جوانان به گونه های كار آمد و تخصصی حل شود ، بهتر خواهد بود تا این كه ما شمار دختران خیابانی و  آمار فحشا و فساد را با دست خود بالا ببریم .

فاطمه رئیسی

بخش اجتماعی تبیان


لینک های مرتبط :

• چرا تجرد را انتخاب می کنیم؟ 

• تجردهای آسیب زا

• دختران مقصرند یا پسران؟