تبیان، دستیار زندگی
کلا ما به سمت یک زندگی الکترونیکی یا E-life می رویم، واقعیت این است که هیچ وجهى از وجوه زندگى بشرى از تاثیرات این پدیده به دور نخواهد ماند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه چیز الكترونیك  یا E-everything  !


کلا ما به سمت یک زندگی الکترونیکی یا E-life  می رویم، واقعیت این است که هیچ وجهى از وجوه زندگى بشرى از تاثیرات این پدیده به دور نخواهد ماند.


E-learning

حتما شما هم در مورد الکترونیکی شدن آموزش یعنی E-learning شنیده اید بسیار در مورد آن تبلیغ شده است که اگر آموزش ها از راه دور باشد چه مزایایی را در بر دارد مثلا زمان شما در راه به بطالت نمی گذرد، شما زمان تان را save می کنید و یا امکانات برای افراد در نقاط مختلف یکسان خواهد شد و ....

همه چیز الكترونیك  یا e-everything  !

E-Bank

همچنین بانک داری الکترونیک E-Bank چنان رواج یافته است که هر روز بیش از دیروز درباره اش می شنویم دیگر وقتی فرم پر می کنیم باید اینترنت بانک و موبایل بانک و غیره را هم انتخاب کنیم خیلی ها الان دیگر بدون اینترنت بانک نمی توانند کار کنند.

E-Books

اگر درختان برایتان ارزش دارند و می خواهید کمتر از آنها برای ساخت کتابها استفاده شوند از E – Book  استفاده کنید ، جای کمتری می برد شما می توانید 1000  کتاب را در حجم یک DVD داشته باشید هزینه  بسیار کمتری دارد و ...

E-shop

چقدر در مورد خرید اینترنتی و الکترنیکی کالاها شنیده اید هم سریع تر و هم با قیمت مناسب تر اتفاق می افتد. نه لازم است از خانه بیرون بروید و نه اینکه زمان مشخصی دارد مثلا از 8 صبح باز می کند و یا 4 بعداز ظهر دیگر تعطیل است مخصوصا برای خرید کالاهایی که مانند خرید کارت شارژ موبایل یا اینترنت تنها دو "شماره" را خریداری می کنید (username , password) یا مثلا ثبت نام در آزمونی خاص و یا گرفتن کارت ورود به جلسه امتحانات پایان ترم.

E-life

کلا ما به سمت یک زندگی الکترونیکی یا E-life  می رویم، واقعیت این است که هیچ وجهى از وجوه زندگى بشرى از تاثیرات این پدیده به دور نخواهد ماند. همگی سرعت این پدیده یعنی اضافه شدن E را بر سر تمامی بخش های زندگی خود شاهد هستیم و همگان از مزایای آن سخن می گویند اگرچه به نظر من کمتر از آسیبهای آن سخن گفته می شود.

حقیقت این است که انسانها از یك سو با انبوهى از اطلاعات مواجه می شوند و از یک طرف اجازه و فرصت تفكر و تعمق و پردازش صحیح را ندارند و بدین وسیله دچار استرس می شوند

ما در اینجا قصد داریم کمی به آسیب های آن نگاه کنیم تا با بررسی و عنوان کردن آنها دقت بیشتری داشته و از میزان ضررشان  بکاهیم زیرا ما نمی توانیم با این روند به جدل برخیزیم یا حتی از آن پرهیز کنیم تنها می توانیم آگاه باشیم و راهكار ارائه  کنیم.

از این میان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. مشکلات و معضلات فیزیکی

2. انزواى ناشی از استفاده از قطعات الکترونیکی

3. بمباران اطلاعات الكترونیك

4. خشونت الكترونیك

5. اعتیاد الكترونیك

6. پورنوگرافى الكترونیك

این نسل عجین شده با E هنوز به سن پیری و سالخوردگی نرسیده اند و محققان معتقدند تا زمانی که نسل جوان و کودک امروز به سن سالخوردگی نرسند نمی توانیم دقیقا معضلات را شاهد باشیم

مشکلات و معضلات فیزیکی

یکی از بزرگترین و اولین مساله زندگی الکترونیکی كار مداوم با ابزار الكترونیك است كه ارمغان زندگى مدرن و عجین شده با E است و مستقیم صدمه را به بدن انسان و فیزیک او می زند.

مثال در این زمینه اصلا کم نیست و می توان به:

• دردهاى عضلانى به علت نشستن مداوم پشت سیستم ایجاد می شود.

• درد مچ دست جهت استفاده مداوم از ماوس.

• خمیدگى پشت

• دردهاى موضعى

• مشكلات بینایى که در اثر كار با صفحه نمایش ایجام می شود زیرا انسان باید در طول بیدارى به تناوب بر روى اشیاى دور و نزدیك متمركز شود كه كاربران اغلب اوقات به نزدیك خیره می شوند و قدرت تطابق را به مرور از دست مى دهند.

اشاره نمود...

همه چیز الكترونیك  یا e-everything  !

انزواى ناشی از استفاده از قطعات الکترونیکی

استفاده از قطعات الکترونیکی و وارد شدن به دنیای مجازی فرد را ازدنیای واقعی جدا می کند، آنچه که در تعریف انسان می آید آن اسن که انسان موجودی است اجتماعی و در حقیقت در صورتی که او را از اجتماعی بودن دور کنیم برایش لطمه زننده است و بخشی از ابعاد وجودیش شکل نمی گیرد.

بیشترین موردی که در بحث رد مورد این موضوع به آن پزداخته شده رابطه والدین و فرزندان است.

بمباران اطلاعات الكترونیك

یکی از مزایای دنیای الکترونیکی را دسترسی آسان آن به هر نوع اطلاعاتی با هر نوع دیدگاهی عنوان می کنند اما این امر به شكلى بسیار آرام انسان ها  را دچار خستگى و یا به عبارت بهتر گرفتار سرسام الكترونیك خواهد كرد.

حقیقت این است که انسانها از یك سو با انبوهى از اطلاعات مواجه می شوند و از یک طرف اجازه و فرصت تفكر و تعمق و پردازش صحیح را ندارند كه عارضه طبیعى آن stress است.

مورد بسیار جالبی که در این بین وجود دارد که این نسل عجین شده با E هنوز به سن پیری و سالخوردگی نرسیده اند و محققان معتقدند تا زمانی که نسل جوان و کودک امروز به سن سالخوردگی نرسند نمی توانیم دقیقا معضلات را شاهد باشیم.

ادامه دارد...

 فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

1. "Advantages and disadvantages of e-learning at the technical". By: O.A.Sheypak, G.G.Artyushina, A.O.Atryushina, S.A.Sheypak

2. Electronic Part Life Cycle Concepts and Obsolescence Forecasting By: Rajeev Solomon, Peter Sandborn, and Michael Pecht

3. IEEE Trans. on Components and Packaging Technologies, Dec. 2000, pp. 707-717 1