مسابقات روبوکاپ
اولین اعلان عمومی در در مونترآل کانادا در ماه آگوست 1995 بود و اولین دوره مسابقات و کنفرانس رسمی RoboCup در سال 1997 با موفقیت انجام شد ایده برد از یک تیم فوتبال واقعی توسط ربات ها روبوکاپ را شکل داد.
نقطه عطف هوش مصنوعی 14 سال پیش در چنین روزهایی اواخر ماه May اتفاق افتاد. روزی که گری کاسپارف قهرمان شطرنج جهان شکست خورد!
البته شکست او شروع مسابقات و تحقیقات و پژوهش های جدید هوش مصنوعی بود باخت او که از کامپیوتر Deep Blue شرکت IBM بود درحقیقت پیروزی جامعه ای پژوهشگر پس از 40 سال تلاش بود.
جالب است بدانید که پژوهشگران هوش مصنوعی و رباتیک پس از تلاش های مستمر خود طی حدود 1 ماه دو موفقیت بزرگ به دست آوردند یکی برد Blue Deep از قهرمان شطرنج و دیگری در چهارم July همان سال یعنی سال 1997 ،
فرود اولین ربات کاملا هوشمند ساخت بشر (Sojourner) بر روی مریخ بود.
در همین روزها بود کهRobocup شکل گرفت و ایده برد از یک تیم فوتبال واقعی توسط ربات ها در ذهن محققان دست یافتنی به نظر رسید.
1. ایده رباتهای فوتبالیست، اولین بار توسط پروفسور آلن مک ورث (Alan Mcworth)، استاد دانشگاه British Columbia کشور کانادا در مقاله ای با عنوان "On Seeing Robots" مطرح گردید.
2. ژاپنی هم به طور همزمان شروع به کار کردند و در همایش Grand Challenges in Artificial Intelligence در اکتبر 1992 در توکیو موضوع را مطرح کردند.
3. در سال 1993 یک گروه از محققین به تصمیم به راه اندازی یک دوره مسابقات رباتیک گرفتند که موقتا آن را Robot J-league نام نهادند این اتفاق در ژاپن رخ داد.
4. در فاصله کمتر از یک ماه، درخواست های متعددی از گروه های تحقیقاتی خارج از ژاپن به گروه برگزارکنندگان رسید که تقاضای حضور در این مسابقات را داشتند چنین بود که این مسابقات به نام "Robot World Cup Initiative" و بطور خلاصه "RoboCup" نام گرفت.
نقطه عطف هوش مصنوعی 14 سال پیش در چنین روزهایی اواخر ماه May اتفاق افتاد. روزی که گری کاسپارف قهرمان شطرنج جهان شکست خورد!
5. همزمان و بطور مستقل، پروفسور Minoru Asada در دانشگاه ازاکا (Osaka) و خانم پروفسور Manuela Veloso و دانشجوی او Peter Stone در دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Melon) روی رباتهایی کار می کردند که فوتبال بازی می کنند.
این افراد را می توان پیشروان راه RoboCup نامید و بدون حضور آنها می توان به طور قطع و یقین اعلام نمود که راه RoboCup آغاز نمی شد.
6. در ماه سپتامبر 1993 اولین اعلان عمومی انجام گردید و مقررات ویژه ای نیز به صورت پیش نویس آماده شد..
7. در همین زمان تیم Noda اولین نسخه شبیه ساز فوتبال را از طریق Web منتشر ساخت. اولین نمایش عمومی این شبیه ساز در سال 1995 در همایش IJCAI انجام گرفت.
8. اولین اعلان عمومی در در مونترآل کانادا در ماه آگوست 1995 بود. که 2 سال به متقاضیان وقت دادند تا رباتهای خود را بسازند.
9. دوره مسابقات Robocup Pre- در تاریخ 4 تا 8 نوامبر سال 1996 در شهر ازاکا (Osaka) با شرکت 8 تیم شرکت کننده در لیگ شبیه سازی و نمایش رباتهای واقعی لیگ رباتهای متوسط (Middle Size) برگزار گردید.
10. در نهایت اولین دوره مسابقات و کنفرانس رسمی RoboCup در سال 1997 با موفقیت انجام شد.
11. پس از مسابقات هر سال با میزبانی یک کشور برگزار می گردد که بدین ترتیب بوده است همانطور که در جدول هم مشاهده می کنید امسال مسابقات در استانبول برگزار می شود و در سال آینده در مکزیک که اولین بار است که این کشور میزبان است.
2012 مكزیكو سیتی - مكزیك | تعداد شرکت کننده | تعداد کشورها |
2011 استانبول - تركیه | ||
2010 سنگاپور | 500 | 40 |
2009 گراز - اتریش | 407 | 43 |
2008 سوژو - چین | 400 | 35 |
2007 آتلانتا - آمریکا | 300 | 37 |
2006 برِمِن آلمان | 440 | 35 |
2005 اوزاکا - ژاپن | 419 | 35 |
2004 لیسبون - پرتقال | 345 | 37 |
2003 پادوا - ایتالیا | 238 | 35 |
2002 فوکوکا - ژاپن و بوسان - کره | 188 | 29 |
2001 سیاتل - آمریکا | 141 | 22 |
2000 ملبورن - استرالیا | 110 | 19 |
1999 استوکهلم - سوئد | 85 | 23 |
1998 پاریس - فرانسه | 63 | 19 |
1997 ناگویا - ژاپن (اولین دوره رسمی) | 38 | 11 |
1996 اوزاکا – ژاپن (غیر رسمی) | 8 | - |
فرآوری: فائزه سیدخاموشی
بخش دانش و زندگی تبیان
منابع:
ویکی پدیا، robocup.org