تبیان، دستیار زندگی
سید سعید با همت فراوان توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حقه جعفری رهنمون سازد و حدود 200 کتاب از جمله تفسیر المیزان و الغدیر را به زبان‏های گوناگون منتشر سازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به مناسبت سالروز ارتحال مبلغ بزرگ استاد علامه سید سعید اختر رضوی مکتب تشيع در قاره آفريقا:

تبلیغ در قاره آفريقا

تبلیغ در قاره آفریقا
سيد سعيد با همت فراوان توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حقه جعفري رهنمون سازد و حدود 200 کتاب از جمله تفسير الميزان و الغدير را به زبان‏هاي گوناگون منتشر سازد.

سيد سعيد اختر رضوي در سال 1305 خورشيدي (1345 ق) در يکي از روستاهاي منطقه بيهار در شرق هند در بيت علم و فضيلت زاده شد.

وي پس از فراگيري تحصيلات مقدماتي نزد پدر دانشمندش، در 15 سالگي سطوح عالي و زبان‏هاي اردو، انگليسي و فارسي را آموخت و درجه فخرالاَفاضل دريافت کرد.

سيد سعيد بعدها علاوه بر اين، زبان‏هاي عربي، هندي، گجراتي و سواحيلي را به خوبي فراگرفت و بر هفت زبان مسلط شد.

سيد سعيد اختر پس از سالياني که در هند به تبليغ دين مي‏پرداخت، بر حسب احساس وظيفه، در 35 سالگي راهي تانزانيا در شرق آفريقا شد و با قدمي استوار به نشر معارف اهل بيت (ع) اقدام نمود در حالي که در ابتدا هيچ اسم و رسمي از شيعه در آن ديار وجود نداشت.

سيد سعيد اختر رضوي توانست با همت فراوان و پس از نامه نگاري‏هاي بسيار با علماي شيعه در مناطق آفريقا، مؤسسه بلال را تأسيس نمايد و پس از مدتي در کشورهاي آفريقايي، شعباتي را افتتاح کند.

سيد سعيد در اين راستا توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب حقه جعفري رهنمون سازد و حدود 200 کتاب از جمله تفسير الميزان و الغدير را به زبان‏هاي گوناگون منتشر ساخته، ده‏ها مسجد، مدرسه، کتابخانه، حوزه علميه و درمانگاه و... تأسيس نمايد.

علامه رضوي سرانجام در 76 سالگي و پس از 43 سال اقامت در تانزانيا در سي‏ام خرداد 1381 ش برابر با هشتم ربيع‏الثاني 1423 ق، در دارالسلام پايتخت اين کشور درگذشت و پس از تشييع باشکوه در قبرستان شيعيان اين شهر به خاک سپرده شد.

آن مرد بزرگ عمرش را يکسره به تحقيق و تأليف و تبليغ گذراند و بيش از چهل اثر به زبان‏هاي انگليسي و سواحيلي از خود بر جاي نهاد که الحجاب، يوم القيامه، الاسلام، العدل الالهي و الامامه از آن جمله‏اند.


منبع : شیعه نیوز

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان