تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت علی علیه السلام، در مقاله ای به بررسی زندگی پربار علامه حسن زاده آملی پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرتوی از زندگی علامه حسن زاده آملی در تبیان

علامه حسن زاده آملی

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در آستانه سالروز میلاد با سعادت حضرت علی علیه السلام، در مقاله ای به بررسی زندگی پربار علامه حسن زاده آملی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش حوزه علمیه موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای با نام «پرتوی از زندگی علامه حسن زاده آملی» به بررسی زندگی پربار ایشان پرداخت.

این مقاله از آثار ایشان بدست آمده و در آن نوشته شده است: «بهترین شیوه برای شناخت آراء و دیدگاه های بزرگان، بررسی آثار و مصنفات آنها است.

آثار استاد در ده عنوان عرفانی و اخلاقی، فلسفی و منطقی، كلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی، ریاضی و نجومی، ادبی و متفرقه مرتب می شوند. امتیاز آثار علمی استاد این است كه موضوع محور و مسئله محور تألیف شده اند.

وی پیرامون ولادت خویش می نویسد: «در پایان سال ???? ه.ش در خانه ایمان و تقوی - كه امید است در سایه توجهات «بیوت اذن الله ان ترفع و یذكر فیها اسمه» باشد - از پدری الهی، بزرگوار و اهل یقین و مادری جداً با ایمان، پاك و راستگو متولد گشته ام و سپس در دامن او كه دامن ولایت و درایت و طهارت بود پرورش یافتم. و از او كه [اهل] معرفت و اخلاص و صداقت بود، شیر نوشیدم ... آری، همانا شیر، چكیده خلقت و خصلت مادر است و تأثیر شیر در خلق و خلق كودك از چیزهایی است كه شك بردار نیست و این مطلب مبرهن به برهان های عقلی و مدلل به دلیل های طبی است كه مورد تأیید و معاضدت از سوی روایات اهل بیت وحی و عصمت، می باشد.

استاد حسن زاده در معرفی حضرت امام خمینی (ره) و اهداف قیام او قبل از انقلاب در آمل فعالیت داشت و مردم را از مسائل سیاسی و مشكلات اجتماعی مسلمین آگاه می ساخت. وی از برقراری نظام جمهوری اسلامی در سنگر امام جمعه آمل به دفاع از كیان اسلام مشغول شد.»

تنظیم: هومن بهلولی