تبیان، دستیار زندگی
سلام بر مهمانان خدا كه در ماه خدا و در خانه خدا با كلام او و دعای به درگاهش انس گرفته‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پيام آقای قرائتي به معتكفان

b1'&*j
سلام بر مهمانان خدا كه در ماه خدا و در خانه خدا با كلام او و دعاي به درگاهش انس گرفته‌اند.

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَك‏ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَك»

«رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» (ابراهيم/40)

پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذريّه‏ام نيز.

پروردگارا! دعاى مرا (نماز و عبادتم را) بپذير

سلام بر مهمانان خدا كه در ماه خدا و در خانه خدا با كلام او و دعاي به درگاهش انس گرفته‌اند. در اين فرصت با شما سخني كوتاه دارم، اميد است كه مورد رضايت او باشد.

خواهران و برادران عزيز: قرآن علاوه بر رشد خود، ارشاد ديگران را نيز از ما مي‌خواهد؛ زيرا:

گاهي خطاب به ما مي‌فرمايد: «اقيموا الصلوة»: نماز را به پا داريد.

گاهي مي‌فرمايد: «وأمر اهلك بالصلاة»: بستگان خود را به نماز فرمان دهيد.

گاهي مي‌فرمايد: «واصطبر عليها»: در راه تبليغ و دعوت به نماز حوصله و پايداري كن.

گاه براي دعوت به نماز الگو معرفي مي‌كند و بيان مي‌دارد كه چگونه لقمان به فرزندش سفارش نماز مي‌كند: «يا بني اقم الصلوة»: فرزندم نماز را اقامه كن.

گاهي براي نسل هاي بعد الگو معرفي مي‌كند، بدين صورت كه حضرت ابراهيم براي نسل خود در تاريخ از خداوند اقامه نماز را درخواست مي‌كند: «رب اجعلني مقيم الصلوة و من ذريتي»: پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذريه‌ام نيز.

اي مهمانان خدا و معتكفان خانه او! گرچه ائمه جمعه و جماعات، مؤذنان، مبلغان، نويسندگان، شعرا، هنرمندان و مربيان در طول تاريخ اقداماتي مؤثر براي ترويج نماز انجام داده اند و اگر امروز نمازگزاران بسيارند، حاصل تلاش خالصانه آنها است؛ ولي اگر در اين فرصت اعتكاف، نام نوجوانان و جوانان فاميل و دوستان و آشنايان خود را در صفحه‌اي بنويسيد و از زاويه نماز نگاهي به آنان داشته باشيد، در مي‌يابيد كه در بين نام‌هايي كه نوشته‌ايد برخي با لطف الهي مرتب و صحيح و كامل نماز مي‌خوانند و بقيه:

- بعضي نماز نمي‌خوانند.

- بعضي نسبت به نماز و آداب و شرايط آن كاهل هستند.

- بعضي گاهي مي‌خوانند و گاهي رها مي‌كنند.

- بعضي مسائل واجب آن را نمي‌دانند و... .

- بعضي اسرار نماز را نمي‌دانند.

شما با گروه اول تماس گرفته و راه‌هايي براي راهنمايي گروه هاي ديگر پيدا كنيد، من در اقامه نماز از همه شما استمداد مي‌كنم و دست همه شما را مي‌بوسم.

بنده تا آنجا كه ميسور شده اقداماتي انجام داده‌ام؛ ولي كار سنگين است و نياز به همكاران مخلص دارد و چه همكاراني بهتر از عزيزان جوان و تحصيل كرده و پر انرژي كه علاوه بر نمازهاي واجب، خود را از جامعه جدا و به عبادات مستحب پرداخته و سه روز در خانه خدا معتكف شده‌اند؟

بياييد در اين روزها تصميم بگيريم نسبت به مهم‌ترين ركن دين «نماز» و نزديك ترين افراد «بستگان و آشنايان» گامي بالاتر از اين سه روز در سال برداريم، همه پرچمدار نماز شويم، كتاب و نوار از ستاد نماز دريافت كنيد،

با ساير جوانان دلسوز و حزب اللهي كه معتكف نيستند شريك شويم. از علماي جوان و خوش سليقه مناطق مشورت بگيريم. گام به گام، خانه به خانه، كوچه به كوچه با استدلال «حكمت» و موعظه نيكو « والموعظه الحسنه» به دو آيه قرآن (كه مي‌فرمايد: «قوا انفسكم و اهليكم نارا؛ خود و بستگان را از آتش دوزخ حفظ كنيد» و آيه « وانذر عشيرتك الاقربين؛ فاميل نزديك خود را هشدار ده») عمل كنيم.

مگر پيامبر خدا نفرموده است كه: «لئن يهدي الله بك رجلا واحدا خير لك من الدنيا و ما فيها؛ اگر خداوند به دست تو يك نفر را هدايت كند براى تو از دنيا و آنچه در آن است بهتر است». (منيةالمريد، ص10)

اين كار زمينه ساز نصرت خداست و خداوند قول داده كه:... وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ* (حج/40 و 41)

...و قطعاً خدا به كسى كه [دين‏] او را يارى مى‏كند، يارى مى‏دهد، چرا كه خدا نيرومندِ شكست‏ناپذير است.

همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و به كارهاى پسنديده وامى‏دارند، و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند، و فرجام همه كارها از آنِ خداست.


منبع : سایت معظم له

تهیه و تنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان