تبیان، دستیار زندگی
اگر قرار باشد آنچه که حاصل تلاش محققان و پژوهشگران در عرصه رباتیک هست را بررسی کنیم و تعدادی از رباتهای ارائه شده در چند سال اخیر را معرفی نمائیم قطعا در این مجال نخواهد گنجید اما می توان به صورت کلی و گذرا به آنها اشاره ای نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاه از ربات ها  (1)


اگر قرار باشد آنچه که حاصل تلاش محققان و پژوهشگران در عرصه رباتیک هست را بررسی کنیم و تعدادی از رباتهای ارائه شده در چند سال اخیر را معرفی نمائیم  قطعا در این مجال نخواهد گنجید اما می توان به صورت کلی و گذرا به آنها اشاره ای نمود.

به زندگی حیوانات کمک کنید!

محققان موسسه پلی تکنیک دانشگاه نیویورک ماهی های رباتیکی را ساخته اند که می توانند دسته های ماهیها را فریب دهند آنها به قدری ماهرانه کار خود را انجام می دهند که می توانند به گونه ای دسته های ماهیها را فریب دهند که ریاست گروه را در اختیار گرفته مسیر حرکت آنها را تغییر دهند هدف از ساخت این ماهی ها نجات دادن جان هزاران جانور دریایی است آنها می خواهند بدین گئنه ماهی ها را به مناطق امن انتقال دهند. آنها امیدوارند که در آینده با کمک این روباتها دسته های ماهیها را از مناطق پر خطر ساخت انسان برای مثال توربینهای زیردریایی دور کنند

اما آنها یک اشکال بزرگ دارند آنها قادر نیستند مدت طولانی شنا کنند!!!

کوتاه از ربات ها  (1)

پرندگان مصنوعی

حتما شما در مورد شرکت Festo  شنیده اید پیش از این بر روی مطلبی کار کردم تحت عنوان فیل ، ماهی ژله ای یا اتوماسیون 145196 که دو نمونه از کارهای شرکت festo  در آن ارائه شده بود این شرکت در حقیقت یک شرکت پنوماتیک و مکانیک است که در بخش اتوماسیون سازی و تعمیرات و برگزاری دوره های پنیوماتیک ، هیدرولیک و الکترونیک و ... فعالیت دارد.

این شرکت حیوانات و طبیعت را زیر ذره بین می گذارد و به طراحی مدل های مختلف رباتها می پردازد که برگرفته از واقعیتند.

در آوریل سال 2009 به ارائه طرحی به نام پنگوئن Bionic  پرداخت.

در سال 2010 به شبیه سازی باله های ماهی جهت حرکت و شنا در آب.

کوتاه از ربات ها  (1)

پارسال یعنی 2010 به ارائه مدلی از خرطوم فیل 145196  و در سال 2011 بر روی پرندگان کار کرده است آنها در ابتدا حرکات بالا و پائین رفتن بال‌های پرندگان را زیر نظر گرفتند سپس با کنترل کردن چرخش دو چرخ در داخل بدنه پرنده رباتیکی که خود ساخته بودند مشابه با چرخ‌های یک قطار بخار به حرکت دادن آن پرداختند.

این چرخ‌ها نیز توسط تسمه‌هایی به بال‌ها متصل می‌شوند و آن‌ها را به حرکت در می‌آورند. زاویه بال‌ها نیز با استفاده از موتورهای چرخشی (torsional motors) تنظیم می‌شود که با قرار دادن بال‌ها در یک جهت مشخص پرنده را وادار به بالا یا پائین رفتن می‌کند.

این پرنده آزمایشی 450 گرم وزن دارد و با حرکت دم و چرخاندن سر به اطراف صورت می‌گیرد.

سپس  بعد از انجام آزمایش های خود به ارائه پرنده بزرگی که از روی مرغ دریائی ساخته شده بود پرداختند این پرنده از نوع قبلی بسیار بزرگ تر است و یک متر طول و نیم کیلو وزن دارد و دارای 2 متر طول بال است. این مرغ هوشمند بسیار سبک است و در عین حال قدرت پرواز بالایی دارد. تفاوت آن با نوع قبلی که آن هم در ابتدای امسال ارائه شده بود آن است که می تواند پرواز کند و بنشیند بدون هیچ مکانیزم کنترلی بیرونی!!! تصاویری از این ربات پرنده را می بینید.

ربات پرنده یک متر طول و نیم کیلو وزن دارد و دارای 2 متر طول بال است. این مرغ هوشمند بسیار سبک است و در عین حال قدرت پرواز بالایی دارد

کوتاه از ربات ها  (1)

گربه سانان تیزپا

نوع بعدی از ربات که به تقلید از حیوانات شگفت انگیز ساخته شده است رباتی است از نسل گربه سانان!

رباتی به شکل یک گربه بزرگ که عملکردی به چابکی گربه سانان دارد و به سرعت آنها می دود شرکت "بوستون دینامیکز" با پشتیبانی مرکز تحقیقات وزارت دفاع آمریکا طراح این ربات است.

Big Dog رباتی چهار پا است که می تواند با سرعتی بالاتر از انسان بدود و به قدری سریع است که می توان از آن برای شکار و تعقیب استفاده کرد این ربات چهارپا که ظاهری مانند چیتا یا یوزپلنگ دارد دارای مفاصل قابل انعطاف و سری قابل است.

فرآوری: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Newscience

fastcompany.com

bostondynamics