تبیان، دستیار زندگی
سایت اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به معرفی «مهمترین اعمال ماه رجب » پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مهمترین اعمال ماه رجب» در تبیان

اعتکاف

سایت اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به معرفی «مهمترین اعمال ماه رجب » پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش دین و اندیشه موسسه تبیان همزمان با ایم البیض و اعتکاف، در مقاله ای، مهمترین اعمال ماه رجب را معرفی کرد.

استغفار از گناهان، گفتن ذکر «لا اله الا الله»، نماز و روزه بخشی از اعمالی هستند که در ماه رجب تاکید شده اند.

این مقاله توسط زهرا اجلال تهیه شده و در آن آمده است: «در این ماه صد بار بگوید استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شریك له و اتوب الیه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگوید خداوند پاداش صد شهید را براى او مى نویسد. در تمام ماه با پیروى از امام سجاد (علیه السلام ) در سجده خود این ذكر را بگوید: عظم الذنب من عبدك فلیحسن العفو من عندك.

صبح و شب و بعد از هر نمازى بگوید: «یا من ارجوه لكل خیر و آمن سخطه عند كل شر، یا من یعطى الكثیر بالقلیل یا من یعطى من سئله یا من یعطى من لم یسئله و من لم یعرفه تحننا منه و رحمة اءعطنى بمسئلتى ایاك جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخرة واصرف عنى بمسئلتى ایاك جمیع شر الدنیا و شر الآخرة فانه غیر منقوص ما اءعطیت و زدنى من فضلك یا كریم»

سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گریه كند و بگوید: «یا ذالجلال والاكرام یا ذالنعماء و الجود یا ذالمن حرم شیبتى على النار».

در اول این دعا مى گویى: ((از خداوند امید هر چیزى دارى. و از خشم او نزد هر شرى در امانى )) و از جمله این خشمها مكر خداوند است و ایمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است. بنابراین از این مطلب غافل مشو و قصد تو از عبارت این باشد كه بشرط ((توبه)) امید خیر داشته و خود را از خشم او در امان مى دانى و گویا مى گویى: اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى مانند. و آن راه همان توبه است. و این فراز دعا امنیت بالفعل از مكر خدا نیست . و همچنین گفتار تو كه مى گویى ((امید هر خیرى را از او دارم )) گویا مى گویى: اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چیزى كه بخواهند مى رسند. و این راه همان دعاست .»

تنظیم: هومن بهلولی