تبیان، دستیار زندگی
در پی زلزله و حادثه هسته ای فوکوشیمای ژاپن، کشورهای جهان با نگرانی از تاثیر این حادثه بر اعتبار فناوری و ایمنی هسته ای خود، تلاشهایی را برای اطمینان بخشی به افکار عمومی از راه ملاقاتها، گفت و گو ها و برگزاری دیدارها و نشستهایی آغاز گردند. به همین منظور سا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : پریسا چیذری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنفرانس ایمنی درباره حادثه فوکوشیما


در پی زلزله و حادثه هسته ای فوکوشیمای ژاپن، کشورهای جهان با نگرانی از تاثیر این حادثه بر اعتبار فناوری و ایمنی هسته ای خود، تلاشهایی را برای اطمینان بخشی به افکار عمومی از راه ملاقاتها، گفت

و گو ها و برگزاری دیدارها و نشستهایی آغاز کردند. به همین منظور سازمان انرژی اتمی در هفته نخست تیرماه (روزهای 20 تا 24 ژوئن) کنفرانس ایمنی هسته ای درباره حادثه فوکوشیما در وین برگزار می کند.


فوکوشیما-انفجار-اتمی

سازمان انرژی اتمی در هفته نخست تیرماه (روزهای 20 تا 24 ژوئن) کنفرانس ایمنی هسته ای درباره حادثه فوکوشیما در وین برگزار می کند. دولتهای یکصد و پنجاه کشور عضو این آژانس برای شرکت در این کنفرانس که در سطح عالی رتبه ای و وزرا برگزار می شود دعوت شده اند. فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ریاست هیئت ایرانی را در این نشست عهده دار است.

یوکیا امانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برگزاری این کنفرانس گفته است: با تاکید بر اینکه شرایط موجود در راکتور شماره یک نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن بسیار نگران کننده است هنوز زود است که بخواهیم پایان این بحران را پیش بینی کنیم. بحران هسته ای در ژاپن هنوز حل نشده است و بسیار ضروری است که از همین حالا به فکر آینده باشیم و از حوادث نگران کننده ای که تا کنون در تاسیسات و کارخانه های اتمی روی داده است، درس بگیریم و ایمنی هسته ای را در سراسر جهان تقویت کنیم. یوکیا امانو همچنین تصریح کرده است که در کنفرانس ایمنی هسته ای که ژوئن برگزار می شود حادثه فوکوشیما و پیامدهای ان بررسی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد برای تقویت امنیت هسته ای و آمادگی هر چه بیشتر برای مقابله با حوادث هسته ای نظیر انفجار هسته ای فوکوشیما، از این حادثه درس بگیریم.

نیروگاه اتمی فوكوشیما در ژاپن پس از آن بر سر زبان ها افتاد كه زلزله ای 9/8 ریشتری این كشوررا لرزاند ومتعاقب آن وقوع سونامی مهیب در ژاپن و فاجعه ای در نیروگاه اتمی فوكوشیما روی داد و آسیب های فراوانی زده و بحران اتمی دراین كشور را پدید آورد. این مسئله زمینه ساز نگرانی ها درباره ایمنی تاسیسات و نیروگاه های هسته ای در جهان شد. مسئولان و کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را نیز بر آن داشته است تا خطرات حوادث طبیعی بر نیروگاه ها و تاسیسات هسته ای در مناطق آسیب پذیر جهان را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند و خطرات موجود را به دولت ها گوشزد کنند. کارشناسان و مسئولان انجمن جهانی هسته ای معتقدند راکتورهای هسته ای باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند در برابر زلزله های احتمالی مقاومت داشته باشند.

تا زمانی كه اطلاعات كافی در باره فاجعه اتمی نیروگاه فوكوشیما نداشته باشیم، نمی توان در این باره اینكه چگونه ایمنی نیروگاه های هسته ای را افزایش داد، تحقیق كرد.

برخی از کارشناسان زلزله بر این عقیده هستند که ارزیابی های صورت گرفته غالب اوقات بر پایه اطلاعات ناقص استوار شده است و زمانی که یک زلزله بسیار شدید شبیه زلزله نه ریشتری اخیر ژاپن روی دهد نمی توان چندان به استحکام تاسیسات هسته ای اطمینان داشت. در همین راستا بیل بورچارت قائم مقام نشست بازنگری کنواسیون ایمنی هسته ای با انتقاد از نقایص اطلاعات رسیده از ژاپن درباره فاجعه نیروگاه اتمی فوکوشیما گفته بود تا زمانی كه اطلاعات كافی در باره فاجعه اتمی نیروگاه فوكوشیما نداشته باشیم، نمی توان در این باره اینكه چگونه ایمنی نیروگاه های هسته ای را افزایش داد، تحقیق كرد.

فاجعه نیروگاه اتمی فوكوشیما دائیچی درمباحث پنجمین نشست بازنگری كنوانسیون ایمنی هسته ای كه به مدت 10روز در وین ادامه داشت، سایه افكنده بود و  72 كشورعضو نشست بازنگری كنوانسیون ایمنی هسته ای در آخرین روز كاری این نشست توافق كردند تا نشست فوق العاده ای در آگوست سال 2012 میلادی برگزار و فاجعه فوكوشیما را بررسی كنند. اعضای این كنوانسیون هدف از برگزاری این نشست را بحث و گفت وگو درخصوص ضمانت ایمنی بیشتر برای نیروگاه های اتمی اعلام كردند.

علی اصغر سلطانیه

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس در هجدهم خردادماه سال جاری گفت: مایلم تاکید کنم که مدیر کل و دپارتمانش در زمینه‌ی ایمنی مساله‌ رویکرد جهانی و تلاش‌های جمعی در زمینه‌ ایمنی هسته‌ ای را که مایه‌ نگرانی کشورهای جهان است، با جدیت در نظر نگرفتند. در بسیاری موارد کارشناسان ایران حق شرکت در سمینارها یا کارگاه‌های آژانس را در زمینه‌ ایمنی هسته‌یی نداشتند که کنفرانس بین‌المللی در ژاپن که پیش از حادثه‌ فوکوشیما برگزار شد و نیز کنفرانسی که " نشست فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه‌ تهدیدات نوظهور در امنیت سایبری تاسیسات هسته‌یی " نام داشت و در 16 تا 20 ماه مه سال 2011 برگزار شد، جزو آن است. دبیرخانه در پاسخ به سوال ما مدعی شد که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دلیل خودداری از شرکت دادن کارشناسان ایرانی در این جلسات درباره‌ ایمنی هسته‌یی بود. من به دپارتمان ایمنی هسته‌ ای یادآوری کردم که حتی قطعنامه‌ شورای امنیت که به عقیده‌ من مبنای قانونی ندارد ایمنی هسته‌ ای را مستثنی قرار می‌دهد.

امیدوارم پس از حادثه‌ وحشتناک و غیر منتظره نیروگاه فوکوشیما و تاثیرات رادیولوژیکی آن آقای آمانو و دستیارانش در دپارتمان ایمنی هسته‌ ای متوجه شده باشند که حادثه‌ی هسته‌ ای و نشت گسترده‌ مواد رادیو اکتیو مرزهای بین‌المللی نمی‌شناسد و مایه‌ نگرانی برای همه‌ کشورهای عضو است. بنابراین نیازمند اقدامی جمعی بر مبنای همکاری بدون تبعیض و به دور از هرگونه اهداف سیاسی یا اقداماتی است که انگیزه‌ سیاسی دارند. بر مبنای نگرانی‌هایی که در بالا اشاره شد و با توجه به درس‌هایی که از حادثه‌ فوکوشیما گرفته شد مطمئنم که کشورهای عضو دبیرخانه را برای هرگونه سهل‌انگاری و بی‌توجهی در مدنظر قرار دادن نیازهای فنی کشورهای عضو به ویژه کشورهای در حال توسعه در زمینه‌ی ایمنی هسته‌ ای مسئول خواهند دانست.

فاجعه نیروگاه اتمی فوكوشیما دائیچی درمباحث پنجمین نشست بازنگری كنوانسیون ایمنی هسته ای كه به مدت 10روز در وین ادامه داشت، سایه افكنده بود و  72 كشورعضو نشست بازنگری كنوانسیون ایمنی هسته ای در آخرین روز كاری این نشست توافق كردند تا نشست فوق العاده ای در آگوست سال 2012 میلادی برگزار و فاجعه فوكوشیما را بررسی كنند.

در همین زمینه همایش بین المللی ایمنی هسته ای با حضور کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس درهفدهم خردادماه 90 پشت درهای بسته آغاز به کار کرد. وزیران محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD ) در جریان نشست دو روزه خود در مقر این سازمان در پاریس پیرامون ایمنی هسته ای درکشورهای عضو و همچنین در سطح جهانی به بحث و گفت و گو پرداختند. در این نشست بیش از30 کشور از جمله اعضای کشورهای عضو گروه هشت و برخی از سازمانهای بین المللی دست اندرکار ایمنی هسته ای حضور داشتند. و قرار شد نتیجه این نشست به صورت توصیه های جدی در نشست ژوئن سازمان انرژی اتمی در وین ارایه شود.

پریسا چیذری

بخش سیاست تبیان