تبیان، دستیار زندگی
تاریخچه ارائه شده در مورد تفکر بر روی ربات ها را به افراد و زمانهای مختلفی نسبت می دهند اما قدیمی ترین اشاره به آن از سوی ارسطو فیلسوف یونانی 322 سال پیش از میلاد بوده است ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه ای کمی متفاوت


تاریخچه ارائه شده در مورد تفکر بر روی ربات ها را به افراد و زمانهای مختلفی نسبت می دهند اما قدیمی ترین اشاره به آن از سوی ارسطو فیلسوف یونانی 322  سال پیش از میلاد بوده است ....


ارسطو فیلسوف یونانی 322  سال پیش از میلاد می نویسد...

"اگر بتوانید کاری کنید که هر ابزاری این قابلیت را داشته باشدکه هنگامی که به آن دستور می دهید کار مورد نظر شما را انجام دهد و یا حتی بتواند به دستوراتی که قبلا برایش تنظیم کرده اید عمل کند پس از آن دیگر کارگران ارشد هیچ  نیازی به کارآموزان و اربابان به برده های خود ندارند."

زمانی که این جمله را برای اولین بار خواندم با خود گفتم او 322 سال پیش چگونه می زیسته؟؟!!!

همواره زمانی که قصد داریم به معرفی موضوع جدیدی بپردازیم به تاریخچه آن اشاره می کنیم اما از آنجایی که شما با دسترسی به اینترنت می توانید به راحتی اطلاعاتی پایه و متفاوت از رباتها به دست آورید و قصد ما ارائه مطالبی است که جذاب تر و به روز تر است، تاریخچه ای متفاوت را ارائه می دهیم:

ابهام  اول در مورد تاریخچه رباتها:

**  ایده ساخت اولین ربات متعلق به کیست؟

بیشتر افراد معتقدند اولین ربات در حدود سال 1250 میلادی توسط فردی به نام بیشاپ آلبرتوس ماگنوس (Bishop Albert us Magnus) ساخته شد او که ضیافتی ترتیب داده بود، برنامه ای چید که در آن، میزبانان آهنی از مهمانان پذیرایی می کردند. با دیدن این ربات، سنت توماس آکویناس (Thomas Aquinas) برآشفته شد، میزبان آهنی را تکه تکه کرد و بیشاب را ساحر و جادوگر خواند.

اولین ربات توسط ریاضی دان درخشان یونانی به نام، Tarentum 350 سال پیش از میلاد ساخته شد و ساخت اولین ربات انسان نما به سال 1495 باز می گردد که لئوناردو داوینچی آن را طراحی کرده است

اما از سویی:

ایده ساخت اولین ربات به 350 سال پیش از میلاد مسیح نسبت داده شده است که ریاضی دان درخشان یونانی به نام، Tarentum یک پرنده مکانیکی ساخت به نام" کبوتر " که توسط بخار هدایت می شد. البته تصور نکنید شبیه به مدل های امروزی بوده است این اتفاق به عنوان یکی از اولین نشانه های مطالعات پرواز بوده است.

اولین ربات توسط ریاضی دان درخشان یونانی به نام، Tarentum 350 سال پیش از میلاد ساخته شد و ساخت اولین ربات انسان نما به سال 1495 باز می گردد که لئوناردو داوینچی آن را طراحی کرده است.

تنها عکسی که از این ربات در دسترس است را در زیر می بینید:

تاریخچه ای کمی متفاوت

ابهام  دوم در مورد تاریخچه رباتها:

**  چه کسی اولین ربات انسان نما را طراحی کرد؟

گفته می شود که در سال 1640 میلادی دکارت ماشین خودکاری به صورت یك خانم ساخت که در یک سفر دریایی آن را باخود همراه کرد و Ma fille Francine " نامیده می شد. و در نهایت توسط کاپیتان کشتی به آب پرتاب شد چرا که کاپیتان بر این باور بود که این موجود ساخته شیطان است.

اما از سویی:

بر روی برگه ها و نقاشی های (Leonardo da Vinci) لئوناردو داوینچی، ربات انسان نمایی را می بینید که احتمال می رود آن را ساخته باشد این ربات طراحی شده که تصویر نقاشی شده آن وجود دارد و محققان بقایایی را یافته اند که می توانند حدس بزنند که این ربات قادر بوده بنشیند بازوی خود را حرکت دهد و گردن خود را بچرخاند و فک خود را باز و بسته کند این اثر را به سال 1495 نسبت داده اند چیزی حدود 145 سال پیش از ربات دکارت!!!

تصویر آن را در زیر می بینید:

تاریخچه ای کمی متفاوت

اما در مورد نخستین باری که از نام ربات استفاده شد توافق نظر وجود دارد که به سال 1923 باز می گردد، کارل چاپک (Karel Capek) برای اولین بار از کلمه ربات (robot) در نمایشنامه خود به عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد. کلمه روبات از کلمه چک robota گرفته شده است که به معنی برده و کارگر مزدور است. موضوع نمایشنامه چاپک، کنترل انسانها توسط رباتها بود، ولی او هرگونه امکان جایگزینی انسان با ربات و یا اینکه رباتها از احساس برخوردار شوند، عاشق شوند، یا تنفر پیدا کنند را رد می کرد.

موضوع دیگری که دانستن آن در مورد تاریخچه رباتها جالب است:

1. شروع عصر رباتهاست که عصر ربات ها با ارائه ربات آدم نمای جرج دوول (George Devol) آغاز می شود.

2. امروزه، 90% روباتها، روباتهای صنعتی هستند، یعنی روباتهایی که در کارخانه ها، آزمایشگاهها، انبارها، نیروگاهها، بیمارستانها، و بخشهای مشابه به کارگرفته می شوند.

فائزه سیدخاموشی 

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Asimov, Isaac: I, Robot. Doubleday & Company, Inc.; New York; 1950

robotics.org

“The Brief History of Robots”. Author: Anton 30 October 2010

“Robots Throughout History” © Joshua I. Sanofsky, 1998