تبیان، دستیار زندگی
یك وكیل دادگستری، قانون ممنوعیت به‌كارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره را خلاف حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی برشمرد و اظهار كرد: این قانون در عمل نشان داده است كه كارآیی لازم را ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی حقوقی جمع‌آوری تجهیزات ماهواره‌ای


یك وكیل دادگستری، قانون ممنوعیت به‌كارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره را خلاف حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی برشمرد و اظهار كرد: این قانون در عمل نشان داده است كه كارآیی لازم را ندارد.


عبدالصمد خرمشاهی

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ، تصویب قانون ممنوعیت به‌كارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره را از اساس اشتباه دانست و تصریح كرد: این قانون از معدود قوانینی است كه تصویب آن مطابق با زمان نبوده و همواره از لحاظ اجرایی و با توجه به عدم پذیرش جامعه، دچار مشكلات جدی بوده است. به همین جهت، اهداف قانونگذار در تصویب این قانون از جمله مبارزه با تهاجم فرهنگی، محقق نشد.

وی با اشاره به ماده 9 همین قانون مبنی بر اینكه وجوه دریافتی از مجازات‌های تعیین شده به خزانه دولت واریز می‌شود، اظهار كرد: قرار بود مبالغ دریافتی از جریمه‌ها وارد خزانه دولت و صرف مقابله با تهاجم فرهنگی شود؛ اما هرگز مشخص نشد آیا این جریمه‌ها واقعا برای مقابله با تهاجم فرهنگی صرف می‌شود؟

این حقوقدان با بیان اینكه هرگز نمی‌شود با تكنولوژی و پیشرفت‌های آن مبارزه كرد، گفت: نیروی انتظامی بارها برای جمع‌آوری این تجهیزات اقدام كرده اما بی‌نتیجه بوده زیرا در روزهای بعد، تجهیزات دیگری جایگزین آن شده است و در طول این 17 سال كه از تصویب این قانون می‌گذرد، بین نیروی انتظامی و افرادی كه از این تجهیزات استفاده می‌كنند، درگیری وجود داشته است. به اعتقاد خیلی از افراد، برنامه‌های تجهیزات ماهواره‌ای آموزنده نیستند و دیدن شبكه‌هایی كه از لحاظ اخلاقی مطابق با فرهنگ ما نیست، به سلیقه خانواده‌ها و افراد بستگی دارد.

خرمشاهی با طرح این ادعا كه در طول این چند سال بارها شاهد شكستن حریم خصوصی افراد بدون داشتن مجوز و حكم قضایی بوده‌ایم، ابراز عقیده كرد: در این مدت بارها به حریم خصوصی افراد تعرض شده است، بدون آنكه برای مكانی خاص حكم قضایی صادر شده باشد و علاوه بر وارد شدن به حریم خصوصی افراد، از لحاظ مالی نیز افرادی كه از تجهیزات ماهواره‌ای استفاده كرده‌اند، متضرر شده‌اند.

این قانون خلاف حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی است و با موازین و اصول قانون اساسی انطباق ندارد و مسئولان برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید راهكارهای دیگری را در نظر گیرند.

وی با اشاره به ماده دو قانون نیز خاطرنشان كرد: طبق این ماده، وزارت كشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام كند. بر اساس این قوانین زمانی نیروی انتظامی می‌تواند وارد عمل شود كه جرم، مشهود باشد و بارها به مسئولان مربوطه اعلام شده است كه با دارندگان و استفاده‌كنندگانی كه جرم آنها مشهود است، برخورد كنید.

ماهواره

این وكیل دادگستری اظهار كرد: اگر جرم، مشهود نباشد و نیروی انتظامی بدون داشتن دستور از مقام قضایی به صرف داشتن مجوزهای كلی وارد مجتمعی شود، مغایر با قانون است.

خرمشاهی با بیان اینكه با این قانون در شرایط فعلی كه عصر، عصر ارتباطات و فناوری است، نمی‌شود مقابله كرد، یادآور شد: تصویب این قانون باعث به وجود آمدن چالش‌ها و درگیری‌هایی شده است كه طی این درگیری‌ها خسارات زیادی به اموال مردم وارد شده و اگر هدف قانونگذار از تصویب این قانون، مقابله با تهاجم فرهنگی بوده به نتیجه نرسیده است.

این وكیل دادگستری با بیان اینكه این قانون هرگز در جامعه كارآمد نبوده است و مردم آن را نپذیرفته‌اند، گفت: نسبت به این قانون ایرادهای زیادی وارد است. این قانون به لحاظ اینكه متناسب با زمان نبوده، ناكارآمد است و دیگر قابلیت اجرایی ندارد.

خرمشاهی در پایان ابراز عقیده كرد: این قانون خلاف حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی است و با موازین و اصول قانون اساسی انطباق ندارد و مسئولان برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید راهكارهای دیگری را در نظر گیرند.

بخش حقوق تبیان


منبع:ایسنا