تبیان، دستیار زندگی
اگر به یک سفر تابستانی رفته اید و در معرض آفتاب و گرمای شدید قرار گرفته و دچار خستگی و گیجی شده اید و یا هوشیاری شما کم شده این مطلب را بخوانید چون احتمالا دچار گرمازدگی شده اید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور گرمازده نشویم؟

گرما


اگر به یک سفر تابستانی رفته اید و در معرض آفتاب و گرمای شدید قرار گرفته و دچار خستگی و گیجی شده اید و یا هوشیاری شما کم شده و علایمی مثل عدم تعریق، سر درد، گرفتگی عضلات، تهوع یا استفراغ، تشنج کوتاه را احساس می کنید؛ این مطلب را بخوانید چون احتمالا دچار گرمازدگی شده اید.

در توضیح گرمازدگی باید گفت؛ تبخیر بیش از حد آب از بدن، به علت گرما، سبب کاهش فشارخون می‌شود و در نتیجه خون به طور مرتب به کلیه‌ها و مغر نخواهد رسید؛ فرد گرمازده دچار سرگیجه شده و در حالت نیمه‌ بی‌هوشی به سر می‌برد. اما رعایت یک سری نکات، می‌تواند جلوی بروز گرمازدگی را بگیرد یا در صورت ابتلا، باعث کنترل آن خواهد شد:

-  هشدار اول ما متوجه افراد مسن، کودکان و نوزادان و بیماران قلبی است. این افراد را از قرار گرفتن در معرض هوای گرم و آفتاب شدید منع کنید. تجربه نشان داده است که بعد از 2-3 در معرض گرمای شدید بودن، اول از همه سالمندان علائم بی آبی بدن را نشان می دهند.

- اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید زیاد آب بنوشید چون اغلب داروهای ضد افسردگی توانایی دفع گرما از راه تعریق پوست را کم می کنند.

- ورزش و فعالیت‌های سنگین فیزیکی را در هوای گرم و آفتابی فراموش کنید.

- آب خنک زیاد بنوشید؛ حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید، بدن شما به مایعات نیاز دارد. اگر در هوای گرم فعالیت جسمی زیاد دارید حتما هر یک ساعت 2 تا 4 لیوان آب خنک یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید. نوشیدنی های ورزشی می توانند نمک و املاح بدن را که از راه عرق از دست رفته جبران کنند.

- به میزان تعریق خودتان توجه داشته باشید اگر متوجه شدید باوجود گرما زیاد عرق نمی کنید، فورا آب بنوشید. چون ممکن است دچار بی آبی شده باشید.

- آب‌میوه و مایعات خنک را جایگزین چای و قهوه کنید؛ چون کافئین موجود در چای و قهوه باعث از بین رفتن بیشتر آب بدن می‌شود.

- غذاهای پر چرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا، انتخاب مناسبی برای روزهای گرم نیست. به جای آن‌ها میوه و سبزی تازه میل کنید؛ سبزیجات تازه کمک می‌کند که بدن خودش را راحت‌تر با گرما تطبیق دهد.

- همراه با غذا، لیموترش میل کنید. می‌توانید چند قطره لیموترش و یک قاشق شکر یا قند توی بطری آب همراهتات داشته باشید.

گرما

- لباس زیاد نپوشید؛ لباس‌های تنگ با جنس پلاستیکی هم مناسب فصل گرما نیستند.

- لباس نخی و آزاد بپوشید. لباس‌های آستین‌دار ولی خنک، انتخاب بهتری نسبت به لباس‌های بدون آستین هستند. گرمای هوا باعث سوختن سرشانه‌ها می‌شود و عرق‌سوز شدن پوست بدن دردسر زیادی دارد.

- اگر با کودک خود سفر می‌کنید، برای او نیز لباس‌های خنک و نخی مناسب بردارید. کرم ضد آفتاب، کرم سوختگی و لوسیون‌های شستشو همراه داشته باشید و بیشتر مراقب تغذیه‌ی او باشید.

- از کلاه‌های لبه‌دار یا چترهای آفتابی استفاده کنید و اصولا بهتر است در ساعات اولیه صبح و نزدیک غروب بیرون بروید که گرما کمتر باشد.

- اگر گرمازدگی اتفاق افتاد، بیمار را ببرید در جای خنک یا سایه دراز بکشد، پاها را بالا بگیرید و سر روی سطح باشد تا جریان خون کافی به مغزش برسد. کمی آب و نمک و یا آب‌میوه‌ی شیرین بنوشد و یک دفعه از جایش بلند نشود. بهتر است حداقل یک ساعتی در این وضعیت باشد و اگر استفراغ کرد، سریعاً او را به بیمارستان برسانید تا سرم برایش تجویز شود.

- در هوای خیلی گرم پنکه های برقی برای جلوگیری از گزما زدگی شما کافی نیست و بهتر است یک دوش آب سرد بگیرید.

- کودکان را در داخل ماشین در بسته تنها نگذارید

- یکی از علائم گرمازدگی، گرفتگی عضلات است. گرفتن عضلات به خاطر تعرق زیاد و خروج زیاد نمک از بدن اتفاق می‌افتد. در این حالت، ماساژ باعث از بین رفتن درد و گرفتگی نمی‌شود و فرد تنها باید مقداری آب و نمک بنوشد.

- اگر احساس سبکی در سر و سرگیجه پیدا کردید، نشانه این است که دچار گرمازدگی شده اید و لازم است فورا به محلی خنک بروید و مایع کافی بنوشید.

- ممکن است پوست بدن در اثر گرمای زیاد، عرق‌سوز شود؛ با صابون ملایم و آب سرد سطح پوست را مرتب شستشو دهید و اگر پوست حساسی دارید حتماً کرم‌های سوختگی همراه داشته باشید.

فراوری:الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از سایت زورق، روزنامه اطلاعات